Oktober is Inktober. Tenminste, op sociale media en dan vooral Instagram. Volgens mij is het ooit begonnen op Tumblr, ook een prachtige plek, maar ja, wie bezoekt ooit Tumblr nog?
Inktober is, zoals er zoveel zijn, een online challenge
waar je aan deel kunt nemen als je iets met tekenen doet en zin hebt in een
uitdaging. In september wordt er door de officiële inktoberpagina een
promptlist gedeeld, een overzicht met alle dagen van oktober, met voor iedere
dag een woord. De bedoeling is dat je bij dat woord een tekening maakt. Het
liefst met de hand. Enkel in inkt.
Het woord voor vandaag, 18 oktober, is ‘drive’. Als je zoekt
op #inktober zul je vermoedelijk veel tekeningen van auto’s te zien krijgen.
Wat ik zelf het mooiste vind van die hele challenge is dat
tekenaars uitgedaagd worden met de hand te tekenen. Dat klinkt misschien een
beetje gek, omdat je om te kunnen tekenen sowieso handen nodig hebt, maar het
komt erop neer dat je enkel papier, potlood en inkt gebruikt om je tekening te
maken. Dat is helemaal niet meer zo vanzelfsprekend, sinds er hele fijne
tablets en programma’s bestaan waarmee je digitaal tekenen kunt.
Begrijp me niet verkeerd, tekenaars zijn door die digitale
middelen in staat de meest prachtige tekeningen en illustraties te maken. Zelfs
zo goed, dat het handgetekend lijkt, ambachtelijk. In de bibliotheek blader ik regelmatig
door een nieuw prentenboek om me te vergapen aan het werk van de illustrator. Er
zit echt goed werk tussen hoor.
Maar hoe goed en mooi die digitale tekeningen ook mogen
zijn, het haalt nooit het handgetekende werk. Dat zit ‘m erin dat je in
ambachtelijk werk, zogezegd, altijd de hand van de tekenaar ziet. Soms is er
een lijntje net niet helemaal perfect geïnkt of zie je een klein vlekje, maar
dat maakt juist de tekening. Als je nieuwe stripalbums naast albums van de
jaren 40 of 50 legt zie je meteen het verschil. Waar de figuren en
achtergronden nu strak en gedetailleerd getekend worden, liepen ze in de jaren
40 vaak rond met een ingedeukte kop. Dat maakt die oude albums koddig, maar ook
ambachtelijk, je kunt zien hoe de hand van de tekenaar gelopen moet hebben.
Bovendien waren de middelen na de oorlog schaars. Papier en vooral inkt was er
niet in overvloed. Tekenaars konden het zich helemaal niet permitteren om een
plaatje opnieuw te tekenen, ze moesten door om het werk af te krijgen. Dat
dwong ze om zo effectief mogelijk te werken, en zo werden ze steeds beter in
hun vak ook. Ik dwaal af.
Eén keer heb ik de Inktoberchallenge gehaald. Dat is alweer
een paar jaar geleden. Voor iedere dag had ik een ideetje uitgewerkt tot een
volledige tekening. Ik was blij dat de maand weer voorbij was. Wat een werk.
Vorig jaar wilde ik weer meedoen. Omdat de promptlist al in
september gedeeld wordt had ik tijd om wat vooruit te werken. Ik geloof dat één
van de promts ‘spider’ was.
In seizoen twee van The Mandalorian, toen nog gewoon een
toffe serie, zat een aflevering waarin Mando per ongeluk terecht komt in grot
vol gigantische ruimtespinnen. Dat was een freaky maar spannende aflevering –
helemaal Star Wars. Ik begon aan een tekening die geïnspireerd was op die aflevering,
die weer geïnspireerd was op concept art van Ralph McQuarrie voor The Empire Strikes
Back. Over goede illustratoren gesproken, dat werk van McQuarrie zou meer
erkenning moeten krijgen.
Het plaatje werd niet afgemaakt. De challenge verzande nog
voor ik eraan begonnen was. De hele Inktobermaand liet ik vervliegen.
Het leuke van die online challenge is dat het tekenaars een
mogelijkheid biedt werk te delen. Op die manier ontdek je veel andere tekenaars
en die zijn altijd aardig om te volgen. Toen ik vanochtend mijn bureautje opzij
moest schuiven om een raam te kunnen lappen, viel mijn oog op een tekenblok die
ik al veel te lang niet had aangeraakt. De tekening stond nog steeds op een vel
papier, onafgemaakt.
Hopelijk komt in Inktober 2025 een promt met spinnen.
Reacties
Een reactie posten