Doorgaan naar hoofdcontent

Postcrossing


10/30/19

Hafa Adai! (hello)
I’ve been here on the island for about 2,5 years. The beautifull beaches are filled with a ton of colorful sea creatures & fish. The sunsets are amazing.
They make great BBQ & red rice here.
They have many japanese & korean tourists here. I did chinese school for my first two years here.
They have wild chickens & roosters around here.
Take care!

Als ik het kaartje in mijn handen heb is het 6 februari. Precies 100 dagen nadat het verstuurd is. Op de voorkant van de kaart zie je een visser op een rots met daaromheen helderblauwe golven. De foto is van bovenaf genomen, waardoor het er nogal spectaculair uitziet.
Op de achterkant van de kaart zijn kleine stickertjes van spookjes aangebracht. In beide hoeken van de kaart zitten Amerikaanse postzegels. Toch is het geen Amerikaans kaartje.

Sinds een aantal maanden doe ik aan postcrossing. Het principe is simpel: je vraagt een willekeurig adres op via de site, je schrijft een kaartje, je plakt een postzegel op de kaart en gooit hem in de brievenbus. Oh, bij elk kaartje hoort een specifieke code. Die schrijf je op zodat de ontvanger, eenmaal aangekomen, de kaart kan registreren.

De code op het beschreven kaartje was geen Amerikaanse code. Ik vul de code in op de postcrossing-site en zie dat het kaartje uit Guam komt. Die naam zegt me niks. Ik google het en dan ontdek ik dat Guam een eiland is, ergens in de stille oceaan. Het eiland is een territorium van de Verenigde Staten, vandaar de Amerikaanse postzegels.
Ik zie plaatjes van witte stranden, een helderblauwe zee, palmbomen en tropisch onderwaterleven.  Het kaartje heeft ruim 11,600 kilometer afgelegd en ik beleef een vakantiegevoel, gewoon aan de keukentafel.

Dat is het leuke van postcrossing: de mensen die kaartjes sturen, schrijven vaak iets kleins over hun familie, stad, cultuur of land. En zo ben je elke keer weer even ergens anders in de wereld. Zoals dat kaartje uit Finland, waarop een Finse mij verteld dat er bijna net zoveel sauna’s als inwoners zijn in haar land. Een kaartje van een Amerikaanse familie uit de staat Pennsylvania, die voorbereidingen treffen voor kerst en me vertellen over typische kerstgerechten uit hun regio. Een kaartje met een illustratie van een communistische wijk uit Moskou. Een historisch kaartje van Minsk uit Wit-Rusland. In mijn verjaardagsweek en de week voor kerst ontving ik een kaartje van een animatiestudente uit Kroatië. Het was een zelfgemaakte kaart, met een afbeelding van een notenkraker. Ze wenste me ‘Feliz Navidad’ en een fijne verjaardag. Ik voelde me meteen jarig. Toen ik haar opzocht op Instagram kon ik zien hoe ze bezig was met het maken van de postkaarten.

Andersom is het net zo: ik stuur steevast Urker kaartjes. Ik schrijf er beknopt onze eilandgeschiedenis neer en benoem wat dingen die typisch zijn aan ons mooie dorp. Deze kaartjes gaan op weg naar een brievenbus ergens op de wereld. Ik mocht een vintage kaartje van een gezin in klederdracht sturen naar een voorstadje van Washington D.C. Een paar weken later kreeg ik een bericht van de vrouw in kwestie. Dat ze de eilandgeschiedenis zo bijzonder vond, en de klederdracht zo lekker ‘colorful’. “a happy family at the sea”, schreef ze.

Wellicht was de kennismaking met onze klederdracht en dorpscultuur voor haar net zo exotisch als het kaartje van dat verre eiland voor mij. Want hoe klein en summier een postkaartje dan ook mag zijn, het biedt altijd een kijkje in iemands leven, waar dan ook ter wereld. 

Happy Postcrossing! 

JMZWAAN 



Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.