Getsiederrie. Vanochtend werd ik wakker met hoofdpijn. Het zal wel door een veranderende luchtdruk komen, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik slecht tegen hitte kan. Omdat een mens loom en passief wordt bij dergelijke tempraturen (ik in ieder geval), zal ik hieronder maar vast klagen. Dan hoef ik enkel een linkje door te sturen als het gesprek naar het weer gaat. Scheelt energie. Voel je vrij hetzelfde te doen. Het was vanochtend al warm! Gisteravond heb ik alle deuren en ramen opengezet. Toen zakte de thermometer van 25° naar 22,5°. Maar vanochtend stond hij alweer op 24°. De warmte zit gewoon in de muren. Ik heb maar vast wat dozen ijsjes ingeslagen! Warm he. Bij de Netto was het ijs gewoon al op! Alleen bloedijsjes eet ik met die warmte. Het enige dat helpt. Magnums moet ik niet. Heb alleen mijn dekbedovertrek erop, maar nog is het warm! Word altijd zo loom van de warmte. Rustig aan doen! Gewoon rustig aan doen! ’t Is geen weer voor een blanke (een uitspr...
Na het boek Europa van Alle Geschiedenis Ooit was het tijd voor een nieuwe titel. Ik bladerde wat door de catalogus onder de zoekterm ‘Europa’ en vond Waarom we Europeaan zijn, een essay van Thomas Huttinga uit 2024. In het vlot geschreven essay neemt Huttinga boude stellingen in over een gedeelde Europese identiteit en geschiedenis. Als lezer word je met de snelheid van de Teletijdmachine meegenomen door de 19 e eeuw, de opkomst van het nationalisme en de na-oorlogse visie op Europese samenwerking. In het korte boekje vliegt de schrijver soms ook iets te kort door de bocht, maar zijn enthousiaste vertelstem werkt aanstekelijk. Het ironische van de natiestaat en het 19 e -eeuwse nationalisme is dat vrijwel ieder Europees land dezelfde ontwikkeling doormaakte. Opeens kregen hoofdsteden een belangrijke functie en moesten ze nationale grandeur uitstralen. In iedere Europese hoofdstad verschenen monumenten, musea, concertzalen, bibliotheken en operahuizen, die de eigenheid van h...