Doorgaan naar hoofdcontent

Ach, de koning...

De tweede golf heeft ons bereikt. Maatregelen zijn getroffen; de horeca zit weer dicht en de overheid dringt aan om zo min mogelijk met elkaar af te spreken. Voor sommige mensen reden tot onbegrip en vragen. Hoe zit het nou eigenlijk met die testen? Zijn ze wel betrouwbaar? Waarom zijn de ziekenhuisopnames zo laag? 
  Als mensen geen antwoorden krijgen op die vragen, vullen ze het zelf in. Ik geloof er niet meer in.
  Of: mensen gaan op zoek naar antwoorden op plekken waar ze die wél menen te vinden. Ver hoef je daarvoor niet te zoeken: op iedere telefoon en tablet staat het bekende icoontje met de rode rechthoek en de witte driehoek. Op Youtube zijn tal van filmpjes te vinden met mensen die wél weten hoe het zit. Die de overheid niet meer vertrouwen, zelfs menen dat we allemaal op het verkeerde been worden gezet. Prominente gezichten, zoals Lange Frans, verkondigen met droge ogen dat de elite één grote pedofielennetwerk is, en sommigen gaan zelfs nog een stapje verder door te beweren dat onze regering, onze ministers, allemaal lid zijn van een of andere satanische sekte. 
  Dan hoor ik mezelf denken: dit zijn eenzame mensen, verstopt op een zolderkamertje, met zeeën aan vrije tijd. 
  De realiteit is helaas dat ministers belaagd worden op het Binnenhof, bedreigd zelfs, en dit alternatieve gedachtengoed zich zo snel als het door hun omstreden coronavirus verspreid. 
  Veel gezelliger wordt het er niet op.

Want we leveren allemaal in. Onze sociale contacten en vrijetijdsbesteding raakt noodgedwongen op een laag pitje. En als we het zelf moeilijk hebben, gunnen we een ander niks, zo bleek vorige week maar weer, toen koning Willem-Alexander onderweg was naar zijn vakantieadres in Griekenland.
  Verbolgen reacties van het volk leidde tot kamervragen, waardoor Premier Rutte zich verplicht voelde om de koning terug te fluiten. Goed, het was ook niet handig om in deze tijd op vakantie te gaan. 
  Zoals Maxima het in 2001 al zei: ‘Hij was een beetje dom.’ 
  De NOS, die wegens bedreigingen van boze complotgekkies hun logo´s niet langer op hun busjes hebben staan, kwam zelfs met een artikel online waarvan de kop luidde: ‘vliegvakantie toont grote afstand koning tot samenleving’. Alsof dat iets nieuws is.

Zolang er in Nederland een koningshuis is, bestaat die kloof al. Onze eerste koning, Willem I, had in eerste instantie weinig belangstelling om vorst van ons landje te worden. Het volk zag trouwens ook weinig in hem. Na zijn koningschap is hij zo snel als hij kon naar Berlijn vertrokken.
  Onder het koningschap van Willem II werd de grondwet getekend, die kort in hield dat de macht van de koning ingeperkt werd. Deze ondertekende hij overigens onder chantage van ministers, die dreigden zijn biseksuele escapades aan het daglicht te brengen mocht hij weigeren akkoord te gaan. De grondwet zorgde er voor dat de koning onschendbaar zou worden, en de ministers verantwoordelijk. Dat is de reden dat Mark Rutte, op zijn fiets, verantwoording kwam afleggen voor de vakantie van Willem-Alexander – die anders nog onder de Griekse zon had gelegen.
  Overigens mogen we blij zijn dan onze huidige koning niet de vakantiegewoontes van zijn voorouder Willem III er op na houd. Die verbleef in zijn villa aan het meer van Geneve, waar hij elke ochtend naakt op zijn balkon ging staan en het toenmalige volkslied zong, en vanonder zijn badjas zijn koninklijk lid toonde aan voorbij varende dames.

De eeuwige paradox van het moderne koningschap, volgens Maarten van Rossem: ‘het moet een sprookje zijn, maar ze moeten zich gedragen als een burgerman in een doorzonwoning in Heerhugowaard. We hebben ze gevangen in een soort burgermanskeurslijf.’

In plaats van onze frustraties te richten naar de koning en zijn zonvakantie, zouden we ons eigenlijk druk moeten maken om al die ongekroonde digitale vorsten; Facebook, Youtube, Google.
  Want anders dan de vliegvakantie van de koning, tonen de algoritmes van deze tech-giganten wel degelijk een grote kloof met de samenleving – bewerkstellen zelfs een grove polarisatie.
  Als onze ministers niet meer met hun fiets naar het werk kunnen of gebruik kunnen maken van de hoofdingang op het binnenhof, omdat ze lastiggevallen, geïntimideerd of zelfs bedreigd worden door mensen die net zo lang bizarre complotfilmjes hebben gekeken dat ze er in zijn gaan geloven – dan is er stront aan de knikker.

Een volk is er niet voor de vorst, maar de vorst is er voor het volk.
Dat werd beklonken toen Willem II in 1848 de grondwet ondertekende.

Misschien wordt het tijd dat de tech-giganten dat ook eens doen. 


JMZWAAN

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.