Doorgaan naar hoofdcontent

Zwaan leest: gezellige misdaad

 Don´t judge a book by its cover. Wie heeft die uitdrukking niet eens voorbij horen komen? Nu is het mij inmiddels twee keer overkomen dat het wél gebeurde. En het heeft me kennis doen maken met een voor mij geheel nieuw genre: cosy-crime. Grofweg vertaald: gezellige misdaad.

Het eerste boek dat ik tegenkwam was De moordclub (op donderdag) van de Britse schrijver Richard Osman. In het boek komen één keer per week een clubje bejaarden in een rustiek bejaardentehuis samen om zich te buigen over onopgeloste moordzaken uit het verleden. Totdat er een vastgoedontwikkelaar uit het nabijgelegen stadje wordt vermoord en de moordclub zich genoodzaakt voelt in actie te komen. Alles lijkt verbonden te zijn met hun eigen bejaardentehuis.

Het stropje doet het 'm

Het boek kijkt dus mee over de schouders van vier bejaarden en laat zich het beste omschrijven als een mengeling tussen Hendrik Groen en Baantjer – maar dan Brits. En dat is wat het zo heerlijk maakt om te lezen. Je waant je tijdens het lezen in het landelijke Zuid-Engeland en je raakt geïntrigeerd in de levens van de vier bejaarden. Het mysterie vouwt zich als een pakketje uiteen en blijft tot het laatste moment boeiend.

Het aantal sterren? Daar doe ik niet aan.

Het tweede boek is Tante Poldi en de Siciliaanse leeuwen. Dit boek pakte ik puur uit nieuwsgierigheid van de cover. Het zomergevoel spat er van af. Net als van het verhaal overigens.
  De eigenzinnige Beierse Tante Poldi besluit op haar zestigste verjaardag naar Sicilië te verhuizen om zich ‘beschaafd dood te drinken en naar de zee te kijken’. Teleurgesteld door het leven heeft ze besloten om haar laatste levensjaren nog enigszins zonnig door te brengen. Maar dan verdwijnt op een dag haar tuinman Valentino. Zou hij in handen zijn gevallen van de maffia? Tante Poldi besluit haar eigen onderzoek te starten en stuit op rechercheur Montana, die niet wil dat ze zich met zijn onderzoek bemoeid. Maar Tante Poldi laat zich niet kisten.

Het toeval wilde dat niet lang nadat ik dit boek in handen kreeg een vakantie naar Sicilië boekte. Daarom besloot ik het boek een tijdje op de boekenplank te laten wachten totdat ik zelf op Sicilië was, wat het extra leuk maakte om te lezen.

Het verhaal wordt verteld door de ogen van tante’s Poldi Neef, die eens per maand van München naar Sicilië afreist om te werken aan zijn debuutroman en meteen een oogje in het zeil te houden bij zijn tante.
   Verder komt Sicilië in al haar glorie voorbij: de broeierige steden, de temperamentvolle bewoners en het chaotische verkeer. In het boek doet de neef de uitspraak dat Sicilianen remmen als een teken van zwakte zien. En, dat kan ik je vertellen, is daadwerkelijk zo.

Dat de hoofdpersonen zowel Duits als Siciliaans zijn is geen toeval. De schrijver, Mario Giordano, werd als zoon van Italiaanse immigranten geboren in München en verenigd in dit boek zijn beide afkomsten. 

Wat opvalt: beide auteurs zijn van Europese afkomst. En hoewel het dus een typisch Europees genre is, zijn er nog nog geen Nederlandse auteurs die misdaadthrillers wisten te vermengen met een 'gezellige' roman. Misschien dat ons begrip van gezelligheid er nog niet rijp voor is. Ik ben in ieder geval fan. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.