Doorgaan naar hoofdcontent

fragmenten uit een dagboek: vlees

 Voor een, onvoltooide, cursus creatief schrijven kreeg ik de opdracht om elke dag 3 pagina's vol te schrijven. Omdat dit mij wel beviel, heb ik besloten om dit ook in het nieuwe jaar voort te zetten. Af en toe zal ik een stukje delen op deze blog. 


Donderdag 6 januari 2022

Bij het woord ´vastentijd´ zul je wellicht denken aan het Islamitische Ramadan. Veel mensen weten niet dat het Christendom, met name het Katholicisme, ook vastentijd kent. De veertig dagen tussen Carnaval en Pasen staan dan in het teken van de vastentijd. Eigenlijk zijn het 46 dagen, maar op de zondagen mag er gek genoeg gezondigd worden. Katholicisme zoals we het gewend zijn.
   Ook in Protestantse kringen wint het Christelijke vasten de laatste jaren aan populariteit, al wordt het begrip ´vasten´ niet meer zo strikt genomen als vroeger. Er wordt een moderne invulling gegeven aan dit fenomeen, iets dat beter past in onze moderne tijd. Veel mensen geven iets van hun luxe op. Dat kan zijn dat je ervoor kiest om een tijdje geen of minder vlees te gaan eten, geen alcohol te drinken of 40 dagen geen gebruik te maken van sociale media.
   Ik speel al langer met het idee om eens mee te doen met vasten. Ik hou wel van een uitdaging. En omdat ik al een tijdje dubbele gedachten heb bij het eten van vlees, heb ik mezelf voorgenomen om dit jaar, tijdens de vastentijd, geen vlees te gaan eten. Heb ik ambitie om vegetariër te worden? Nee, dat nu ook weer niet. Maar ik ben wel benieuwd naar de volgende dingen:

-       Wat gebeurt er met mijn lichaam als ik geen vlees eet?

-       - Hoe kan ik het vlees op een prettige manier vervangen? Wat zijn de alternatieven?

-        Hoe reageert mijn omgeving als ik ze vertel dat ik voorlopig geen vlees eet?

-        Ga ik vlees eten echt missen?

Er zijn voldoende redenen om het eten van vlees voort te zetten. Er zijn ook voldoende redenen om te stoppen met het eten van vlees.
   Redenen om vlees te blijven eten zijn onder andere: het bevat goede vetten die een bouwstof zijn voor hersenen, zenuwen en hormonen. Het bevat veel eiwitten en tal van vitaminen die belangrijk voor ons lichaam zijn.
   Redenen om te stoppen met het eten van vlees kunnen zijn: je draagt bij aan het verminderen van dierenleed, je draagt bij aan minder uitstoot van broeikasgassen, je draagt bij aan het verminderen van de boskap die nodig is om dieren te voeden, je draagt bij aan het verminderen van waterverspilling én je eet minder verzadigde vetten.

Waarom kan ik licht onpasselijk worden bij het zien van honderden kuikentjes die van een lopende band af storten, maar kan ik soms ook enorme trek krijgen in een bak met kip van de KFC? Waarom bestel ik ’s avonds als ik flauw word gemakkelijk een pizza belegd met shoarmavlees? Vlees eten is zo gewoon geworden dat het allang niet meer als hoofd of bijgerecht dient. De hele dag happen we vlees weg als wijze van snack. Op verjaardagen en partijen is een vleesschaal altijd hét partynummer – geen feest zonder vlees. Maar waarom eigenlijk? Hoe is dat zo gekomen en belangrijker: kan het ook anders?

Genoeg vragen om te onderzoeken. En gelukkig heb ik nog even voordat de vastentijd aanbreekt. Duidelijk is wel dat ik twijfels heb bij vlees. Maar een balletje gehakt net zo lekker naar binnen werk. Tot die tijd probeer ik vast bewuster om te gaan met het consumeren van vlees. En consumeren in het algemeen – maar dat is voor een andere keer. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.