Doorgaan naar hoofdcontent

Star Wars dag: May The Fourt Be With You

 


Vandaag is het 4 mei. In Nederland staat deze dag in het teken van de Dodenherdenking. Morgen vieren we bevrijdingsdag. Twee kleine, maar belangrijke momenten in het jaar waar we stilstaan bij het feit dat vrede niet vanzelfsprekend is. Kijk naar het oosten van Europa en je ziet de verschrikkingen die we hier al jaren herdenken voor je neus gebeuren. 
In de rest van de wereld staat 4 mei bekend als 'May the Fourth', ook wel Star Wars Day. Reden voor een blogpostje. 

Aan iemand die nog nooit een Star Wars film heeft gezien kan het moeilijk zijn om een beknopte uitleg te geven waar de films nu eigenlijk over gaan. Iets met de strijd tussen goed en kwaad, een ruimteprinses, vliegtuigen die piew piew doen en ruimteridders die kunnen toveren. Enerzijds is het plot van een Star Wars film doodeenvoudig, anderzijds kun je een studie op de films loslaten om ze te begrijpen. Het was één van de dingen waarom de films me nooit hebben gegrepen. Te vaag, te nerd-achtig en mensen die fan waren spraken er net altijd iets té enthousiast over.

Tot ik op een regenachtige zondagmiddag eens zo’n film bekeek op Netflix. The Force Awakens. Na lange tijd verscheen een nieuwe film in de reeks en er was veel om te doen. Ik besloot het een kans te geven. Twee uur en zestien minuten verder was ik fan. Als ik Star Wars zie geniet ik van de muziek, de prachtige shots en ik kan er dus, net als die fans, soms net iets té enthousiast over vertellen.

Monomythe 

Wat maakt het nou dat de films zo in mensen aanspreekt? Het verhaal van Star Wars gaat over een simpele boerenjongen die op een dag in contact komt met een oude Jedi-ridder die hem vertelt over the Force: een mysterieuze kracht die alles in het universum doordringt en in balans houdt. Afijn, de jongen moet op zoek naar een ruimteprinses, ontmoet een soort van cowboyfiguur en samen beleven ze een denderend avontuur. En hoewel de film toen, in 1977, het publiek omverblies, is het geen uniek verhaal. Sterker nog: dit verhaal is al honderden keren verteld, door honderden auteurs en vertellers, en dat al duizenden jaren lang.

George Lucas, de geestelijk vader van de filmserie, heeft zich bij het maken van de eerste film, A New Hope, laten inspireren door De Held Met De Duizend Gezichten van schrijver Joseph Campell. Daarin beschrijft Campell wat de mythologiën en verhalen door de geschiedenis heen met elkaar gemeen hebben: de monomythe.

De monomythe houdt in dat in al die verhalen een zeker patroon zichtbaar is. Het hoofdpersoon, de held dus, doorloopt een zekere ontwikkeling: de zogenoemde Heldenreis. De held is meestal van eenvoudige komaf, krijgt een oproep voor avontuur en weigert dit. Dan ontmoet hij een mentorfiguur die hem inwijdt in een grotere wereld. De held wordt uitgedaagd en ontmoet een krachtige vrouw, rekent af met een vaderfiguur (spoiler alert!), en dient op een zeker moment een eindslag te overwinnen. Dan kan de held terugkeren naar zijn gewone leven, maar wel als een ander persoon. Hetzelfde zie je terug in verhalen als Hercules, Moby-Dick en bijvoorbeeld de Hobbit. Allemaal bevatten ze diezelfde heldenreis.

Hollywoodmozaïek 
Naast dat Star Wars dus leunt op oude mythes en legendes, plukte George Lucas ook hier en daar wat uit andere bestaande films. De schurk van de serie, Darth Vader, is geinspireerd op de samoerai, de gevechten tussen de Jedi en Sith (goeierikken en slechteriken) zijn rechtstreeks afkomstig uit de Japanse film Yojimbo, die dan weer vertaald werd als de spaghettiwestern A Fistfull of Dollars met Clint Eastwood, waar het cowboyfiguur Han Solo dan weer op gebaseerd is. Het sciencefiction-sfeertje is dan weer geleend van 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick. Star Wars is, kortom, een mozaïek van Hollywoodfilms en genres. Voor iedereen zit er wel iets herkenbaars in.

Ach, Star Wars. Voor de één is het een nietszeggend ruimtesprookje, voor een ander zijn de films heilig. Sommige mensen verkleden zich als hun favoriete personage en struinen dan stripbeurzen en evenementen af. Dat hoeft van mij dan weer niet zo. Staan ze daar maar te zwaaien met zo’n plastic lichtzwaardje. Ook eens gezien: iemand verkleed als Jedi die met “behulp van the Force” een automatische schuifdeur opende. Ja, sommige fans schieten er een beetje in door. Sterker nog, sommigen gaan zo ver dat ze zich aanhanger van het Jedïisme noemen. Bij een volkstelling uit 2011 in Australië gaven meer dan 65.000 mensen, al dan niet voor de grap, aan Jedi te zijn. Daar waren de atheïsten aldaar niet erg blij mee. Geloofskritiek uit onverwachte hoek.

Kijkvolgorde 
Als je nog nooit een film hebt gezien en je wilt ze bekijken, kan het lastig zijn om te kiezen waar je moet beginnen. De eerste Star Wars film, A New Hope dus, is immers episode IV. Dat zit zo: toen Lucas de film in 1977 uitbracht had de film gewoon ‘Star Wars’ als titel. Hij had helemaal niet verwacht dat het een succes zou worden. Toen de film mateloos populair bleek en er vervolgen mochten komen, voegde hij episode IV aan de titel toe, zo had hij tijd om de geschiedenis die vooraf van de film ging uit te kunnen werken in drie andere films.
  Die films, episode I, II en III, staan bekend als de prequeltrilogie, waarvan de eerste uitkwam in 1999. Jarenlang hadden fans gewacht op deze film en wat kwamen ze teleurgesteld de bioscoopzalen weer uit. De film, A Phanthom Menace, was wat langdradig en een beetje saai. De andere twee delen werden er, op een aantal momenten na, niet echt beter op.
   Dan nog de films van Disney. Episode VII, VIII en IX. Ze borduren voort op de originele trilogie. Vallen af en toe een beetje in herhaling, maar grijpen ook terug op het 'ambacht' van film maken. Ze laten de computer wat vaker uit en dat geeft, vooral the Force Awakens, een heerlijk jaren '80-sfeertje. 

Overigens bestaat de fanbase van Star Wars uit verschillende kampen. Mensen die de originele trilogie kennen uit hun jeugd zweren bij deze films en verafschuwen de prequeltrilogie. Terwijl er een grote groep bestaat die deze films dan weer heilig verklaard heeft. Eén ding delen ze: hun afschuw jegens de Disneyfilms. Want Disney heeft hun jeugd met terugwerkende kracht verpest, typen ze dan op internet. En je hebt nog een categorie fans die je op internet zelden hoort: gewone Star Wars fans, die eigenlijk alle films wel leuk vinden om te zien.

Mijn advies: begin gewoon bij A New Hope en kijk de films op volgorde van verschijnen. Laat je verassen door de verbluffende special effecten uit die tijd, de muziek van John Williams die vandaag de dag nog staat als een huis, sleep jezelf daarna door de prequelfilms heen om vervolgens met nostalgische gevoelens op de bank te zitten bij het zien van de Disney films.

Slappe dialogen
George Lucas kreeg nog wel eens kritiek op zijn houterige dialogen. Zo steekt Anakin Skywalker in Attack Of The Clones een rant af over zand. Hij staat dan met zijn geliefde uit te kijken over een meer en zegt uit het niets: 'Ik hou niet van zand. Het is stroef en irriterend, en het komt overal te zitten!' Nee, romantische dialogen is niet echt aan George Lucas besteed. Afijn, benieuwd hoe Star Wars in het Nederlands geklonken zou hebben? Zie hieronder:

en je weet: 
De Star Wars filmreeks bestaat dus uit negen films, verdeeld in drie trilogieën: 

De originele trilogie: 
- episode IV: a New Hope (1977)
- episode V: the Empire Strikes Back (1980) 
- episode VI: Return of the Jedi (1983)

De prequel-trilogie: 
- episode I: the Phantom Menace (1999)
- episode II: Attack of the Clones (2002) 
- episode III: Revenge of the Sith (2005) 

De Sequel-trilogie: 
- episode VII: the Force Awakens (2015)
- episode VIII: the Last Jedi (2017)
- episode IX: Rise of Skywalker (2019)

Puriteinse fans zullen je vertellen dat je altijd beginnen moet bij Episode IV. Maar de kijkvolgorde maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. The Force Awakens was mijn eerste Star Wars film en van cynicus werd ik een fan die mee staat te klappen als hij de eerste dreunen van de 'main theme' hoort. Je weet wel, dat bombastische openingsstuk. Of het nu het religieuze thema rondom the Force, de snelle gevechtsvliegtuigen die 'piew piew' doen, of de strijd tussen goed en kwaad is die in lichtzwaard-duels wordt uitgevochten, iets in de films weet je te betoveren. 

Tot slot: 
George Lucas heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn films alleen voor volwassenen is bedoeld. In een interview vertelde hij dat de films bedoeld zijn voor kinderen rond een jaar of 12 en de boodschap die hij zijn kijkers wilde meegeven:  

'Friendships, honestly, trust, doing the right thing, living on the right side and avoiding the dark side', aldus Lucas. Dat was voor hem de intentie van Star Wars.

Die boodschap is nodig, al dan niet verpakt in een vermakelijke blockbusterfilm.  


May the Force be with you!


Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.