Doorgaan naar hoofdcontent

Weekje puglia: dag IV

Monopili en Grotta Castellana

De markt van Monopoli is geen markt zoals we die op Urk hebben. Op een hete ochtend lopen we met de zon in de nek tussen verschillende kraampjes met confectiejurkjes, huishoudelijke apparaten, voetbalshirtjes en dertien-in-een-dozijn prullaria. En dat voor wel zeker twee kilometer lang. De groente,- en fruitkramen, daar waar we voor gekomen zijn, staan ergens achterin de markt gepropt en ook die zijn niet zoals we die hebben in het Urkerhard. Toch is het vermakelijk om eens doorheen te struinen. De marktlieden die in het Italiaans hun producten aanprijzen, de ongeduldige signoras met hun boodschappentassen volgeladen en de rumoerige mannen die proberen af te dingen met veel handgebaren: het is een beleving.

Anneke ziet opeens een jurkje die ze wel passen wil. De kraameigenaar zit op een stoel te telefoneren en als we vragen hoe veel het kost haalt hij geïrriteerd zijn telefoon van zijn oor. ‘Ten Euro’. Kijk, daarvoor rijd je nog eens naar een markt toe. Maar bij het afrekenen is het bedrag ineens verdubbeld en de man is onverbiddelijk. Geen tien, maar twintig euro en daar blijft hij bij.

Bij een ander kraampje heeft de onverschilligheid plek gemaakt voor hartelijkheid. Misschien net iets té hartelijk. Als Anneke kleding staat te bekijken en ik mijn vertier even verderop in de schaduw zoek, hoor ik plots mijn naam over de markt galmen. Anneke heeft interesse in de kleding, de marktkoopman heeft vooral interesse in Anneke en zoals klanten kleding lopen te keuren wordt Anneke door deze signore gekeurd. Met z'n handen. Zo mannelijk mogelijk haal ik Anneke bij de kraam vandaan. Wegwezen hier.

Later strijken we neer bij een koffiebar, bestellen een Café Americano en speel ik een potje boter-kaas-en-eieren met de bediende. We eindigen gelijkspel. Even staat hij beteuterd te kijken, maar dan haal ik de iene-miene-mutte-manoeuvre tevoorschijn en prompt wint de knul het potje. Blij als hij is worden we bedankt en uitgezwaaid bij het afrekenen. Ciao ciao! Grazie!

Dat is meteen zo opvallend aan deze regio. De mensen zijn aardig, behulpzaam en in voor een gebbetje.

Vlakbij Monopoli ligt Grotte Castellana, een grotcomplex van meer drie kilometer lang en op sommige plekken meer dan honderd meter diep. In 1939 werd het per toeval ontdekt. We kopen twee tickets, zoeken een schaduwrijk plekje waar we wachten tot de tour begint en laten ons ondertussen vermaken door een gitarist met incompleet gebit.

We dalen een trap af, voelen de kille grotlucht op ons af komen en laten ons de gids vertellen over verschil tussen stalactieten en stalagmieten. Zo’n stalactiet, een pegel die aan het plafond hangt, groeit slechts één centimeter in de vijfhonderd jaar. Hoeveel mensenlevens zouden daar wel niet overheen zijn gegaan, vragen we ons af terwijl we onze best doen niet uit te glijden over het gladde voetpad.

Onderweg treffen we stalagmieten in de vorm van een uil, een biddende Maria, een broccoli en zo al niet meer. Aan het einde van de tour zien we hoog boven ons een opening waar het licht doorheen valt. De tickets voor de grot was zeker geen miskoop.

In de grot, zo vertelde de gids, vliegen muggen, die worden opgegeten door vleermuizen, waarvan de ontlasting weer wordt weggewerkt door pseudoschorpioenen. Plotseling kreeg ik het een beetje benauwd. Pseudoschorpioenen, dat hadden ze van te voren niet verteld. Je zou maar achter gelaten worden in zo’n grot.

Als we later met een lift naar boven worden gebracht en even uitrusten van de rondleiding, wordt er een vrouw op een brancard de lift uitgeduwd. Ze heeft haar been gebroken en maar liefst drie uur heeft ze moeten wachten totdat er hulp kwam. Volgens haar reisgezel was er geen protocol voor ongelukken aanwezig. 'That's Italy', antwoorden we. Maar eenmaal naar boven getakeld heeft ze alle hulp tot haar beschikking. Politiemannen, ambulancebroeders en zelfs een brandweer is voor haar uitgerukt. Ook dat is Italië. 

We besluiten dat we genoeg actief zijn geweest voor vandaag en zoeken ons appartement bij Monopoli weer op. Het is warm, we hebben loove benen en het zwembad roept.








Reacties

  1. alsof je er zelf bij bent, ik krijg het vakantie gevoel te pakken, thanks for sharing

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.