Doorgaan naar hoofdcontent

#11 bloggen is ploeteren

De documentenmap op mijn laptop mocht wel eens worden opgeschoond. Ik ben niet het type dat alles netjes in mapjes sorteert, terwijl ik dat wel zou moeten doen. Dus maakte ik wat mapjes aan en sleepte ik bestanden en documenten naar de juiste categorie. Een zieltogend en vervelend klusje, maar ook nuttig. Want zo opende ik bestanden van jaren terug. Schoolwerk van toen ik nog de opleiding deed, mijn eerste sollicitatiebrieven, mijn eerste CV, enzovoort. Maar ook heel veel pogingen voor blogsposten en verhalen.

In de loop der tijd heb ik zoveel ideeën gehad voor verhalen of blogposten, en telkens als ik zo’n documentje opende zag ik dat het zomaar halverwege ophield. Of ik opende een bestand dat ik had geschreven als ik weer een idee had voor een boek (langgekoesterde wens) en las ik het werk van iemand die zo graag een verhaal wilde schrijven dat hij alles in de eerste pagina’s propte dat het na tweeënhalf pagina’s vastliep en ophield.

Ik vond tientallen blogposten die nooit gepubliceerd zijn. De meeste daarvan hadden een onderwerp waarvan ik zelf niet goed wist wat ik er nou van vond of welk punt ik wilde maken. Of het had een onderwerp waar ik toen heel fel op was, maar waarover ik nu mijn schouders ophaal.

Bij sommige stukjes van een aantal jaar terug liep de schrijfstijl niet zo lekker. Andere stukjes hadden best een goed onderwerp en had ook best een goede blogpost kunnen worden, maar ik had er niet de juiste woorden voor. Ik vond een blogpost die prima het internet op kon worden gegooid, maar ja, angst voor de publicatieknop.

Van de opschoonsessie hield ik wat dingen over:

-        Schaam je niet voor oud (slecht) werk. Een van de eerste tips die krijgt als je iets met schrijven wilt doen: schrijven is een spier die je moet trainen. En het klopt. Des te meer je het doet, des te beter krijg je het in de vingers en uiteindelijk vind je je eigen stem.

-        Schrijven (of bloggen) is ploeteren. Soms schrijf je vijf blogposten voordat je die ene hebt waar je tevreden over bent. En dat is helemaal niet erg. Het kan frustrerend zijn, maar zie er ook de lol van in. Je doet je best om iets te maken en dat is wat telt, ook al gaat het met vallen en opstaan.

-        Creatieve mensen zullen het herkennen: die alsmaar knagende onzekerheid. En als je, net als mij, wat onzeker aangelegd bent, kan je dat tegenhouden om te publiceren. Hierbij een tip: durf! Druk op die publiceerknop! Natuurlijk is het eng dat het daarna openbaar is en iedereen het kan lezen, en er ook wat van vinden zal, maar daarvoor blog je niet. Je doet het in de eerste plaats voor jezelf. En als je er zelf plezier van hebt en eindelijk tevreden bent over dat ene stukje, wat houd je dan nog tegen?

Nu staat mijn documentenmap vol met halfbakken pogingen voor verhalen, blogposten en stukjes. Maar in mijn lade onder mijn bureau liggen ook tekenmappen met half afgemaakte stripverhalen, cartoons en tekeningen. Misschien zegt het iets over mijn doorzettingsvermogen, dat zou best kunnen, maar het zegt ook dat de drang om iets te maken altijd al aanwezig was. Of het nu geschreven of getekend is. En ik heb afgelopen jaar geleerd dat delen op een blog veel leuker is dan dat je alles voor jezelf in een schrijfboekje houdt.

Nu was deze blogpost helemaal niet de bedoeling om te tikken. En misschien is het ook helemaal niet zo publiceren waardig. Maar waarom zou ik het niet doen?

Huppakee, publiceren die handel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.