Doorgaan naar hoofdcontent

#13 voorhangers/achterhangers

Toen we een tijdje geleden eens met vrienden aan tafel zaten kwam plotseling uit het onbekende de vraag omhoog borrelen: hang je toiletpapier met het velletje naar voren of naar achter?

Voorhangers en achterhangers
Naar voren meende ik. Zo was ik het altijd gewend geweest en het was de manier waarop ik mijn rollen altijd had opgehangen. Juist naar achter, meende iemand anders, bij mensen die de rollen naar voren bevestigde zat een steekje los. De discussie die volgde liep hoog op. Bij de voorkantpartij was het zo logisch dat de rol met het velletje naar voren hing, dat het simpelweg niet denkbaar was dat de rol andersom bungelde. Bij de achterkantpartij was dat hetzelfde geval. En ook al was hij alleen in zijn standpunt - dat me ergens troost gaf en bevestigde dat ik aan de juiste kant stond - hij kon zich in geen enkel opzicht verplaatsen in een voorkanthanger.

In dit geval kan ik enkel voor mezelf spreken: wie vindt het nou prettig om met zijn knokkels langs de muur te schuren om een velletje af te scheuren? Het is maar omslachtig en bovendien irritant. Een mens moet er meteen bij kunnen.

Het bleef een tijdje doorsudderen. Zo ontdekte ik nadat ik vrienden over de vloer had gehad dat de rollen in mijn sanitaire ruimtes plotseling andersom hingen. Een grapje, maar wel een grapje dat ik meteen ongedaan heb gemaakt. Sindsdien, en ik kan er niets aan doen, wekt het ergernis op als ik een rol andersom zie hangen. Als ik op werk een rol andersom tref begint er een irritatie door mijn lijf te stromen die me de neiging geeft om in de roostermap na te gaan welke collega hier verantwoordelijk voor is. Ik ben van een persoon die het nooit iets kon schelen veranderd in een persoon die briesend toiletrollen op de juiste manier weer ophangt.

Bewijs (!)
De geschiedenis van het toiletpapier gaat lang terug. In de 19e eeuw brengt een Amerikaan voor het eerst toiletpapier op de markt. Alleen waren dat losse vellen en dat was niet echt handig. Niet veel later verzon een andere Amerikaan de toiletrol. Papier was nu bevestigd aan een stukje karton en door middel van een fijn kartelrandje kon je naar behoefte velletjes van de rol scheuren. Hij vroeg er patent op aan en maakte daarbij meteen een tekening die de hele discussie uit de wereld kan helpen.



Zie hier: de toiletrol hangt met het velletje naar voren. Bewijs!

Dominant?
Nu schijnt de manier waarop je de toiletrol bevestigd ook nog iets te zeggen over je persoonlijkheid. Mensen die in een relatie zitten en een voorhanger zijn blijken volgens onderzoek dominanter en ambitieuzer te zijn en hebben hun zaken graag op orde.
   Achterhangers zijn daarentegen onderdaniger, betrouwbaarder en ontspannen.
   Heb je geen voorkeur? Dan ontwijk je het liefst conflicten, ben je flexibel en houd je ervan om in nieuwe situaties terecht te komen.

Tsja, zo lust ik er nog wel een paar. Zou de manier waarop je je toiletrol ophangt echt iets zeggen over je persoonlijkheid? Ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier waarop je iets gewend bent. En als je iets je hele leven op een bepaalde manier doet, is het heel lastig om dat plotseling te veranderen. Al gaat het om iets kleins en onbenulligs als het ophangen van een toiletrol. Waarom zou je je daar eigenlijk druk om maken? 

Iedereen weet immers dat de rol naar voren hoort te hangen. 

 

Reacties

  1. #dankbaar voor deze mooie en bijzondere blog. Go voorhangers!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou van mensen die betrouwbaar en ontspannen zijn.

    I rest my case :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geĆ«rgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.