Doorgaan naar hoofdcontent

#19 recensie: Indiana Jones and the Dial of Destiny

 

Voor de laatste keer mag hij zijn hoed en zweep weer oppakken. Indiana Jones, gespeeld door de inmiddels 80-jarige Harrison Ford, is toe aan zijn vijfde en meteen ook laatste avontuur. Na lang uitgekeken te hebben naar de film was het gisteravond dan eindelijk zover. Eindelijk kon ik een Indiana Jones film op het grote doek zien! Voor de eerste (en de beste) films ben ik immers te jong om ze in de bioscoop gezien te hebben.

Indiana Jones is Hollywood op zijn best. Bedenkers George Lucas en Steven Spielberg maakten met Raiders of the lost ark een knipoog naar de pulp-avonturenfilms uit de jaren 30 met een archeoloog als antiheld, schurken in de vorm van nazi’s, enge beesten en een avontuur dat zich afspeelt op verschillende exotische locaties. In iedere film komt wel een artefact voor uit het verleden, meestal gebaseerd op waargebeurde episodes uit de geschiedenis, maar altijd met magische en bovennatuurlijke krachten. Dat is meteen wat de films zo leuk maakt: het neemt zichzelf niet serieus. Gooi daarbij de muziek van John Williams bovenop en je hebt alle ingrediënten voor een van de meest geliefde filmreeksen ooit.

Maar nu de laatste film. Steven Spielberg gaf het regiestokje over aan James Mangold en hoewel die daarmee voor een onmogelijke opgave werd gesteld, is het hem aardig gelukt een fijne prent af te leveren. The dial of destiny begint met (inmiddels geen spoiler meer) een digitaal verjongde Harrison Ford aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. In een actiescène die echt wel de sfeer van de films van weleer weet te pakken, ontfutselt hij een artefact van een nazi-schurk die wellicht gebruik kan maken van scheuren in de tijd en daarmee het verloop van geschiedenis kan beïnvloeden. Ik weet het, het klinkt niet bepaald overtuigend en dat zal het de verdere film ook niet doen.
   Dan zien we Indiana aan het einde van de jaren 60. De maanlanding is net achter de rug en Indiana staat op het punt om met pensioen te gaan, totdat zijn peetdochter Helena voor de deur staat. Ze wil achter het verloren gewaande artefact aan. Het zou haar wereldfaam opleveren en voor Indiana nog een klapper voordat het gordijn voor hem valt. Hoewel Indy er weinig zin in heeft, pakt hij uiteindelijk toch zijn hoed en zweep en volgt hij Helena op zijn laatste avontuur.

En een avontuur wordt het zeker. Misschien komt het doordat we per ongeluk een 4DX kaartje hadden besteld, waardoor we net als Indiana in zijn tuktuk door Marokkaanse steegjes flink op en neer werden geschud. De film heeft een aantal achtervolgingsscènes die het sfeertje hebben van de eerste film. De actie is oké, en Harrison Ford maakt ondanks zijn leeftijd nog steeds indruk als de manhaftige archeoloog. Net als zijn tegenspeler Mad Mikkelsen trouwens, die als naziwetenschapper Jürgen Voller een heerlijke schurk neerzet.  
   Dat geld helaas niet voor de peetdochter Helena (Phoebe Waller-Bridge). Het personage is bij vlagen geestig, maar vaker irritant en haar motieven blijven onduidelijk. Gemiste kans.

Een vraag die me vooraf bezighield: een Indiana Jones film zonder Spielberg en Lucas, kan dat wel goed gaan? Het antwoord is ja. Mangold heeft zijn best gedaan om een spannend en actievol avontuur neer te zetten en brengt een waardevol en emotioneel saluut aan de archeoloog. 
   Toch twijfelde ik een beetje bij het verlaten van de bioscoopzaal. De film had de juiste ingrediënten om een klassieke 'Indy' te zijn. En toch voelde het, mede dankzij de maffe ontknoping, niet zo. Aan Harrison Ford ligt het niet, noch aan de setting of actiescenes. Misschien het verhaal dat halverwege de film wat inzakte, of dat twee-en-half uur toch wat te lang is. Dat was het ook niet. De film miste, besloot ik maar, toch de schwung en visuele flair van Spielberg. 

Wie naar de bioscoop gaat met de verwachting dat de film een volwaardig opvolger van de originele films is, kan die verwachting beter bijstellen. Zie het vooral als een eerbetoon aan de films van weleer en het karakter Indiana Jones – en je hebt een fijne, avontuurlijke filmavond.

 

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

#155 Ranking de logo's

Vanochtend hoorde ik onderweg naar werk in het nieuwsbulletin van Radio2 de ophef voorbijkomen over het nieuwe logo van de Gemeente Urk. Kom op jongens, het is toch een kostelijk plaatje?  Omdat de ambtenaren van de NOP weer aan het werk zijn gegaan, was het zoeken naar een plekje. Mijn Toyotaatje (de meeste Toyota's per inwoners!) parkeerde ik naast een busje van de gemeente. Pas toen viel het logo van de NOP mij op. Was ik al wel bekend mee natuurlijk, maar een mens kijkt nu eenmaal anders naar zaken als hij net uit een dorp vol ophef komt puffen. Laten we de logo's van de andere Flevolandse gemeenten eens van dichtbij bekijken. En laten we er meteen een ranglijstje van maken.  Gemeente Almere Slogan: Het kán in Almere! Het logo van de gemeente Almere springt meteen in het oog. Hier is groots uitgepakt. Er wordt ook prettig gespeeld met het perspectief, waardoor je pas na een tijdje kijken een grote A ontwaart. Groots, maar plat. Almere samengevat. Had wel wat meer creativit...

#145 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#144 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...