Merho stopt met striptekenen. Het kwam voorbij in een nieuwsoverzichtje en het trok mijn aandacht.
De naam Merho is in Nederland niet zo bekend. Toch is het één
van de meest productiefste en bestverkochte stripauteurs in Vlaanderen. Zijn
strip, de Kiekeboes, waarin het gezin van Marcel Kiekeboe centraal staat, wordt nog altijd bijzonder goed gelezen.
Het is jammer dat Merho nooit goed is doorgebroken in
Nederland. Zijn strips zijn in de stijl van Suske en Wiske, waar hij begonnen
is als tekenaar, maar dan volwassener en spannender. ´Het komt door de naam´,
peinsde hij toen er eens naar gevraagd werd. De strip heette toen nog Kiekeboe,
en dat klonk wat kinderachtig. Terwijl Merho naar eigen zeggen liefhebber is
van de Nederlandse humor en zijn best gedaan heeft om de strip ook hier door te
laten breken. Maar Nederland is nu eenmaal geen stripland.
Er is nog iets wat het spijtig maakt dat Merho ermee stopt.
Hij was één van de laatste die het oude ambacht van strip maken nog goed in de
vingers had. Hij had in de leer gezeten bij Willy Vandersteen, die hem leerde
om zo snel mogelijk te werken. Als er een prentje was mislukt, of niet naar
tevredenheid was getekend, moest hij gewoon doorwerken. Het dwong hem om zo
efficiënt en goed mogelijk te tekenen.
De laatste jaren werd de Kiekeboes, net als Suske en Wiske,
vooral digitaal gemaakt. Digitaal werken is nu eenmaal goedkoper, werkt sneller
en is voor uitgevers dus interessanter. Bijkomend voordeel is dat je, wanneer
je digitaal werkt, elk foutje of slordigheidje kunt verbeteren.
En toch. Kijk naar de laatste uitgaves van Suske en Wiske,
leg ze naast de albums van weleer en je mist toch iets. De lijnvoering
is overal hetzelfde. De achtergronden zijn snel in elkaar gezet of worden simpelweg
van prentje naar prentje gekopieerd, de figuren zitten niet lekker in hun vel,
kortom, het oude ambacht is niet meer.
Juist wat stripverhalen zo bijzonder maakt.
Reacties
Een reactie posten