Doorgaan naar hoofdcontent

#56 doeg TikTok, doeg!

De app was er al een tijdje voordat ik er zelf aan begon. En waarom begon ik er eigenlijk aan? Ik had vanaf het begin immers al mijn twijfels? Misschien omdat ik de mensen die iets jonger dan mij zijn wilde begrijpen, misschien omdat mijn vrienden het begonnen te gebruiken en misschien wel omdat ik niet telkens een link wilde openen vanuit whatsapp voor het kijken van een toegestuurde video.

TikTok. Heb het een paar jaar gehad. Sinds een maand ga ik door het leven als een vrij man.  

Er zijn een aantal redenen waarom ik TikTok verwijderd heb:

-        Hoewel ik dus regelmatig video’s toegestuurd kreeg die ik ‘echt even kijken moest’, vond ik ze meestal helemaal niet zo grappig of interessant.

-        Kijken naar mensen die zichzelf filmen is eigenlijk helemaal niet zo leuk, tenzij ze wat nuttigs te zeggen hebben en dat is zelden.

-        Ik háát algoritmes. Als ik één video interessant vind van een zwarte Amerikaan die wat kanttekeningen zet bij de BLM-beweging, wil het nog niet zeggen dat ik geïnteresseerd ben in anti-woke en dergelijke. Het werd steeds heftiger. Lazer op met die zogenoemde cultuurstrijd.

Maar het viel me ook op hoe makkelijk je een complottenfuik binnen scrolt op die app. Best heftig hoe snel dat gaat.

-        Laat ik maar wat booktokkers opzoeken, dacht ik op een zeker moment, dan maak ik deze app nog tenminste nuttig. Zoveel zijn er dus helemaal niet en bij diegene die er wel zijn vroeg ik me af wat ze nu eigenlijk wilde laten zien: het boek of zichzelf.

-        Als er één video is die scoort zie je die video honderden keren terug. Honderd andere mensen, allemaal dezelfde grap.

-        Glimmende interieurtjes, glanzende sportauto’s, blinkende horloges, gebruinde huidjes in witte bikini’s… het lijkt nep en naar alle waarschijnlijkheid is het nep.

-        De Chinezen he. De Chinezen kijken mee.

-        Oh, en dan nog dit: de gruwel van deze tijd. Van die jonge snotneuzen die met een sigaar in hun mond en (ongestreken) overhemdje even komen vertellen hoe je simpel rijk kunt worden. Hoe jij net als hun succesvol kunt worden en ontzettend veel kunt verdienen. Nee, lulletje rozenwater, je genereert een inkomen. Het verdienen is toch echt heel wat anders.

Of ben ik nu wat te zuur?

Natuurlijk zijn er ook wel positieve dingen op te noemen. Door de app heb ik nieuwe muziek ontdekt, af en toe werden er wat oude beelden gedeeld die me wisten te bekoren en ik heb één van de meest grappige series ontdekt van de afgelopen jaren. Maar het voelde alsof je een soort van goudzoeker was, die eindeloos massa’s derrie zat te zeven op zoek naar dat klompje goud.

Maar de doorslaggevende reden om de app te verwijderen was toch wel dat ik het meerdere malen geprobeerd had, en elke keer bleef ik maar scrollen. Bij de laatste poging was er een half uur verstreken toen ik opkeek en waar had ik nu helemaal naar zitten kijken? Het was helder: weg ermee.

Er blijven natuurlijk andere manieren om nieuwe dingen te ontdekken. Door blogs te volgen bijvoorbeeld. Er wordt genoeg gedeeld!

Dat is zoveel interessanter dan TikTok.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.