Doorgaan naar hoofdcontent

#59 waarom moet je lezen?

De bibliotheek mag graag weten welke mensen naar de bieb komen. Zo kan de bibliotheek inspelen op de behoeftes van de inwoners. In de Noordoostpolder zijn dat toch vooral kinderen die een boekje komen lenen. Daarna zie je nog wel eens puber voor een schoolopdracht de bieb binnen sjokken, op zoek naar het kleinst mogelijke boekje om daarna weer zo snel mogelijk te vertrekken. Dan blijft het een tijdje stil. Opeens zie je dan weer jonge vaders en moeders, met hun kinderen. Dan blijft het weer een tijdje stil. Aha, de vijftigplussers! Welkom terug!

Er zijn dus twee doelgroepen die moeilijk hun weg naar de bibliotheek weten te vinden: jongvolwassenen en (nou ja, gewone) volwassenen.  

En dat is best jammer. Want de bibliotheek is er voor iedereen. En de afwezigheid van die groep zorgt ervoor de bieb zich op de twee doelgroepen richt die wel komen: kinderen en ouderen.

Niks mis mee natuurlijk, maar toch denken we geregeld na over de vraag hoe we de bibliotheek wél aantrekkelijk kunnen maken voor die andere groepen.

En dat brengt me weer naar de vraag waarom het de moeite waard is om energie in leesbevordering te steken. Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk, want dat hoor je immers altijd?

Kortom: waarom moet je lezen?

Mogelijke antwoorden op die vraag zijn:

-        Je moet niks! Mensen hebben nu eenmaal moeite met ‘moeten’. Alles wat je moet doen is gewoon minder leuk. Toch is het wel warm aan te bevelen!

-        De gebruikelijke antwoorden op die vraag. Het is goed voor je ontwikkeling en je inlevingsvermogen. Maar verder dan dat komt het eigenlijk nooit.

-        Wat ik zelf ontdekt heb is dat lezen een zekere inspanning vraagt. Daarbij kun je geen afleiding gebruiken. Dus even die schermen uit en telefoon weg. Hoeveel geluid, tekst en beeld zien we niet de hele dag of wordt ons toegestuurd? Over moeten gesproken: je moet antwoorden op een appje. Je moet dus ook dat appje lezen. Een boek kies je zelf. Je bepaalt dus zelf wat je leest. Lekker toch?

-        Het vraagt dus inspanningsvermogen en concentratievermogen. Een pagina kun je niet wegswipen en heb je ook niet, als een TikTokfilmpje, in tien seconden gelezen. Als je dus, net als ikzelf, wat moeite hebt met concentreren is lezen een mooie oefening en een bijzonder nuttige bezigheid.

-        Boeken zijn net series op Netflix. Je hebt hele spannende boeken die je de pagina’s doen blijven omslaan. Je hebt boeken die zo geestig zijn dat je er hardop van moet lachen. Er zijn boeken die je een traantje doen laten wegpinken. En er zijn altijd boeken over dat éne specifieke onderwerp waar je van alles over wil weten. Een soort Wikipedia-rabbit-hole, maar dan veel uitgebreider!

-        Lezen is dus net als een film laten afspelen, maar dan in je hoofd! Tijdens het lezen gebeurt er iets magisch: je koppelt je eigen herinneringen aan nieuwe beelden en er ontstaat iets wat alleen jij kunt zien. Je bent je eigen AI! Gaaf toch?

-        Toen ik voor het eerst De Hongerspelen las werd ik na de eerste pagina meteen die wereld ingeslurpt. Wat is het soms fijn in een andere wereld te zijn. En met het bovenstaande in het achterhoofd: waarom bleef ik District 12 me toch voorstellen als de Urker camping?

-        Het is goed voor je taalvaardigheid. Het Nederlands kent zoveel mooie woorden. En wanneer je leest sla je altijd wel wat op. Het fijne daarvan is dat je je steeds beter leert uit te drukken. En dat is best prettig hoor.

-        Al die woorden leer je dus steeds beter toe te passen aan zinnen. En soms lees je een bestaand woord in een zin waarvan je niet had verwacht dat je die zo gebruiken kon. Nou ja, beetje vreemd voorbeeld misschien, maar wat ik zeggen wil: taal is een grappig spel. Je kunt eindeloos mee blijven spelen. En fascinerend om te lezen.

     Het lijstje is verre van compleet. Ik blijf erover nadenken.

     Waarom lees jij eigenlijk? Voel je vrij wat toe voegen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.