Doorgaan naar hoofdcontent

#61 de hoge bergen van Portugal


Als je blogt over de Hebbanchallenge dien je ook te bloggen over de boeken die je leest, vind je ook niet?

Dit boek gleed mijn handen door en vanwege de cover en de titel besloot ik hem mee te nemen. Nu had ik nog nooit van Yann Martel gehoord, hij schijnt Life of Pi geschreven te hebben en op de achterkaft wordt hij een meesterverteller genoemd. Nou, dat belooft wat!

Het boek verteld over de levens van drie mannen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, maar waar toch een rode draad doorheen loopt. Het boek telt maar drie hoofdstukken. Eigenlijk zijn het drie korte novelles. Maar wat is dan die rode draad?

Thuisloos

Als de jonge Tomás aan het begin van de vorige eeuw in het archief van Lissabon een dagboekje vindt van een zekere pater, die het heeft over een artefact wat de kerk op zijn kop zal zetten (vrees niet, het wordt geen Dan Brown en bovendien schrijft Martel beter) besluit hij op zoek te gaan naar het voorwerp. Zijn zoektocht leidt hem naar de hoge bergen van Portugal en om daar te komen leent zijn oom hem een spiksplinternieuw soort vervoersmiddel: één van de eerste automobielen.
   Hoe Tomás met de auto omgaat en hoe de mensen in Lissabon – en zeker op het platteland – reageren is kostelijk om te lezen. Maar waarom leent zijn oom eigenlijk zijn kostbare bezit uit aan zijn neef? En waarom wil hij per se opzoek naar dat artefact? Het antwoord daarop valt samen met de reden waarom Tomás achterwaarts lopend door het leven gaat.

Thuiswaarts

Het tweede hoofdstuk speelt zich af op oudjaarsavond van 1938. Patholoog Eusebio zit in zijn werkkamer bezig met een autopsie als hij bezoek krijgt van zijn diepgelovige vrouw Maria. Die begint een relaas waarom verhalen belangrijk zijn en wat de overeenkomsten zijn tussen de vier evangeliën en het werk van Agatha Christie. Waar het vorige hoofdstuk nog wel luchtig en humoristisch was, wordt het hier een beetje droog. Maar dan, als zijn vrouw is verdwenen en een nieuwe bezoekster zich aandient, begint Martel ineens een partij magisch realisme te bedrijven.
   Dat is helemaal niet erg, ik begreep wat Martel er wilde mee zeggen, maar het slaat de toon van het boek een beetje door de war. En daarna blijf je je afvragen wat waar is en niet waar.

Thuis

De Canadese senaat Peter Tovy redt, niet lang na het overlijden van zijn vrouw, een chimpansee uit een dierenverblijf. Het betekent een einde van zijn bestaande leven in Canada en een nieuwe start in het land van zijn ouders: Portugal. Tsja, meer kan ik niet over vertellen zonder alles weg te geven, behalve dan dat blijkt hoezeer de levens van de mannen verbonden zijn.

Ach, het was een leuk boek om te lezen. Al valt het boek lastig te classificeren: is het nu een reisverslag? Is het een magisch realistische droom? Is het een biologisch onderzoek? Het zijn vooral drie verhalen die allen bijzonder prettig zijn opgeschreven. Bovendien zit het vol met mooie zinnen en observaties over het leven zelf. Ja, daar moet je voor in de stemming zijn, maar hebben we allemaal niet eens zo’n bui?

Wat ik nog kan verklappen over die rode draad: verlies, religie, Portugal en chimpansees.

En nog de volgende zin die bleef hangen: we zijn opgeklommen apen, geen gevallen engelen.

Misschien is dat ook wel de manier om het boek samen te vatten. Goed, het klinkt misschien een beetje acradabra, maar als je eenmaal het boek gelezen hebt zul je begrijpen wat ik bedoel. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.