De geschiedenis van ons koningshuis laat zich vertellen als
een spannend verhaal. Tenminste, dat poogt Het Verhaal van Nederland – Oranje-Nassau.
De serie begint bij de Vader des Vaderlands, Willem van Oranje, en volgt de nazaten
en telgen uit de koninklijke stamboom tot aan het heden.
De serie zit goed in elkaar, het wordt prettig verteld door
Daan Schuurmans en voor de historische scenes is moeite gedaan. Je ziet
prachtige kostuums en decors – alles klopt. Nou ja, bijna alles. Waar in de ene
aflevering schepen en stadsmuren vakkundig met de computer zijn toegevoegd, zie
je in de andere aflevering Mary Stuart (17e eeuw) aan wal stappen in
het Zuiderzeemuseum met op de achtergrond een 19e-eeuwse ophaalbrug.
Shop dat dan ook even weg.
Van het acteerwerk moet je houden. Net als in de voorloper
van de serie wordt er stil geacteerd. Nou ja, af en toe hoor je iemand morren
of geeft er iemand een gil. Een beetje amateurtoneel. Maar dat hindert niet:
het is het verhaal waar het om gaat.
Een rode draad die door het verhaal van de Oranjes loopt is
dat het koningshuis telkens door het oog van de naald gekropen is. Dat is
immers waar het om draait bij koninklijke bloede: opvolging. Zo hadden de nakomelingen
van Willem van Oranje een strijd wie hem op mocht volgen, en dus voor het
zeggen zou krijgen in de Nederlanden.
Een paar dingen wist ik wel vaag, maar werden door de serie
weer heel mooi verteld. Zoals dat ons huidige koningshuis niet direct afstamt
van Willem van Oranje (zijn bloedlijn stierf op een zeker moment uit), dat Koning
Willem I eigenhandig Nederland had opgegeven bij Napoleon in ruil voor wat gebiedjes
in Duitsland en dat als het Weense Congres hem niet had gevraagd om koning te
worden van een verenigd Nederland we de Oranjes nooit meer terug hadden gezien.
Bepaalde zekerheden, zoals het voortbestaan van het koningshuis,
wordt toch maar vaak door een samenloop van toevalligheden bepaald.
Fijn dat er een aflevering gewijd is aan Koning Willem III.
Of, zoals hij in een spotpamflet werd genoemd: Koning Gorilla. Een man die
graag Koning wilde zijn zoals zijn grootvader, maar beknot werd door de nieuwe
grondwet – ook interessant trouwens – en het daarom zijn ministers en bedienden onmogelijk maakte met de man om te gaan. Jammer dat de serie zijn favoriete
vakantiehobby niet liet zien: Koning Willem III mocht graag op het balkon van
zijn buitenhuis te Geneve in zijn nakie het volkslied zingen voor voorbijvarende
bootjes.
Het was iemand die zijn handjes niet kon thuishouden, niet
enkel in lustbegerig opzicht: er is een reden dat zijn nicht vrouw
altijd lange handschoenen droeg. Arme Sophie. Die heeft het ook niet makkelijk
gehad hoor.
En dat is precies de reden waarom het koningshuis nog altijd
bestaat volgens mij. Hun levens - vol rijkdom en weelde - zitten ook vol met
intriges, vernederingen, schandalen, relatieproblemen enzovoort. Dat maakt het
onder andere zo lekker om naar de serie te kijken. Al blijft het ergens een
beetje voyeuristisch.
Of zoals Maarten van Rossem het ooit samenvatte: het moet
een sprookje zijn, maar ze moeten zich ook gedragen als een burgerman in een
doorzonwoning in Heerhugowaard.
Alle afleveringen van dat sprookje is te zien op NPO Plus.
Reacties
Een reactie posten