Doorgaan naar hoofdcontent

#76 lekker delen

Deze week zag ik een item van Arjen Lubach over jonge ondernemers. Jongelieden die door behulp van sociale media en YouTube in korte tijd veel geld verdienen. Tenminste, dat is wat hun inspirerende wervingsspotjes propagandeert. Ik kan hier niet over tikken zonder dat mijn vingers verzuren en daarom zal ik er verder ook niet op ingaan, behalve dan dat er een tactiek werd blootgelegd van een bekende jonge onderneemster. Die biedt twee dingen aan op sociale media. Het eerste is dat ze cursussen verkoopt aan andere jonge mensen die ondernemer willen worden. Een vast onderdeel van zo’n cursus is dat deelnemers verplicht reclame moeten maken voor degene die de cursus geeft. Het tweede is dat er inkomen wordt geregenereerd uit door kunstmatige intelligentie in elkaar gezette video´s, die aan elkaar hangen van gefabriceerde nepnieuws en clickbait titeltjes.

Samengevat: er is niemand, werkelijk niemand, die beter wordt van dit alles, behalve de maakster zelf.

Zo, dat is eruit. Het spijt me hoor, dit lag nu eenmaal een tijd te wachten om uitgesproken te worden.  

Gisteravond trok ik naar SCAB Café, een ontmoetingsplek voor makers en geïnteresseerden in atelier Plein 1890 op Urk. Iedere keer als ik daar ben valt het me op hoeveel creativiteit er op het voormalig eiland is.

Eén van de sprekers was een blogger, die sinds een paar jaar iedere dag een stukje schrijft op zijn blog. In een presentatie werd verteld waarom hij dat deed en hoe hij dat deed. Ik denk dat ik het kan samenvatten in één woord: routine. Elke dag schrijven en een bericht plaatsen op de weblog. Het was leuk om de presentatie bij te wonen, omdat er veel herkenbaars in zat en de blogger er bovendien prettig en enthousiast over kon vertellen.

Een paar dingen bleven me nadien bij:

-            We zijn niet gemaakt om enkel te consumeren. En er valt wat te consumeren hoor. Wie een smartphone gebruikt en zich bedient van sociale media herkent het scrollen tot je er suf van wordt. We zijn ook gemaakt om te maken, te creëren.

-            Bloggen doe je in de eerste plaats voor jezelf. Daar zijn verschillende redenen voor, maar daarnaast is het ook belangrijk om te delen. Dat heeft te maken met verantwoording. Het dwingt je om scherp te blijven, aan jezelf te blijven slijpen, iets de wereld in te sturen waar een ander wat aan heeft en het internet, met alle ellendigheid die er hoogtij viert, op die manier net wat fraaier te maken.

-            Door te bloggen, of iedere dag te schrijven, ga je de wereld anders zien. Veel dingen die je normaal gesproken achteloos voorbijgaan kunnen ineens enorm interessant zijn. Of interessant om te onderzoeken, en laat bloggen daar nou net een mooi middel voor zijn.

Interessante kost dus! Ik hoop dat meer mensen iets van het enthousiasme hebben meegenomen naar huis en er iets mee gaat doen.

Toen ik vanochtend koffie uit het automaatje liet pruttelen, dacht ik aan wat me al de hele week bezighoudt. Het internet is een uitermate geschikte plek die je kunt gebruiken voor je eigen gewin. Maar wordt het daar een mooiere, betere of interessantere plek van?

Ik vrees van niet. En ik vraag me zelfs af of je niet kunt spreken van vervuiling.

Hoe kunnen we consumeren zonder al die troep, laten we zeggen, digitale pfas binnen te krijgen? Ik denk dat het kan helpen om te delen wat je maakt. Wat jij maakt! Geen kunstmatige intelligentie! Alsjeblieft géén kunstmatige intelligentie!

Of het nu een blogpost is, een tekening, een schilderij, een vers geklikte foto of iets anders wat je mooi of interessant vindt: deel het! Probeer datgene wat je intrigeert of bezighoudt te vangen in tekst, beeld of geluid van mijn part en deel het! 

Het internet, maar ook de wereld om je heen, wordt er fraaier op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.