Doorgaan naar hoofdcontent

#100 Het eiland van ons allemaal

‘Schokland is een magische plek,’ hoorde ik schrijver Eva Vriend in een radio-uitzending zeggen. Ik kan niet anders dan het hartgrondig met haar eens zijn. Schokland is een magische plek. Ik mag er graag komen, voor een wandeling over het oude haventje of helemaal naar het zuidpunt om uit te rusten bij de restanten van het kerkje. Schokland, dat heuveltje in een verder zo strak landschap, blijft op een bepaalde manier altijd trekken. Het kan de vertrouwdheid zijn van het oude land in een nieuwe polder, of omdat, als bij zoveel Urkers, er een stukje familiegeschiedenis ligt. Het kan ook zijn omdat het huidige Schokland zo lekker tot de verbeelding spreekt. Ooit was het een eiland in een woeste binnenzee.
   Alles op Schokland is ooit. Ooit kabbelde hier zout water tegen een palenscherm, ooit zongen hier mensen in een kerkje, ooit klonken klompen van visserlieden op een plankier, enzovoort, enzovoort.
   Op het museumpleintje heb ik ooit eens iemand horen zeggen dat hij dwars over Schokland een leylijn voelde lopen. Je weet wel, zo’n lijn met energie waarvan je wichelroede begint te trillen. Nu heb ik nooit de ambitie gekoesterd dat zelf eens te onderzoeken, maar een geinig idee is het wel.
   Ik dwaal af. Hoe dan ook, Schokland is in vele opzichten een bijzondere plek.

Het eiland

De geschiedenis van Schokland is een bijzondere en begint ergens in de ijstijd. Er stroomden wat riviertjes, wat een meer werd, en na vele stormen een ruwe binnenzee. De eilandbewoners van de Zuiderzee zagen hun land opgeslokt worden, hun kostbare grond verzilten, en werden gedwongen de zee op te gaan. Na de zoveelste overstroming – het gehele eiland stroomde in 1825 over – besloot de overheid dat het niet meer langer kon. De situatie was onhoudbaar, de kosten te hoog. Vooral het laatstgenoemde gaf de doorslag: de kosten voor het onderhoud van het eiland en haar bewoners was de overheid al langer een doorn in het oog.

Vanaf daar pakt Vriend met haar boek ‘Het eiland van Anna’ de draad op. Hoe verging het die Schokkers sindsdien? Hoe is het om je huis af te moeten breken om het ergens anders weer op te bouwen? Waar trek je naar toe?
   De Schokker diaspora – om het zo maar te noemen – voltrok zich rondom het hele Zuiderzeegebied. Protestantse Schokkers trokken naar plekken als Kuinre, Vollenhove en Urk. Katholieken naar plekken als Volendam en Kampen – het Jeruzalem van het Noorden.
   Nu ja, vlakbij Kampen dan. Netjes buiten de stadsmuren. De krotjes die voor woning doorgingen mochten ‘geen ontsiering zijn voor stadswandelingen’. Ze konden in de aangrenzende volksbuurt Brunnepe terecht.

Anna

Als hoofdpersoon kiest Vriend voor Anna Diender, in 1910 geboren in Brunnepe, maar altijd gezien als Schokker vissersdochter. En zo heeft ze zich ook gevoeld. Op een zekere dag klopte de directeur van het nieuwe Zuiderzeemuseum op haar deur. Of de woning overgenomen mocht worden. Het zou een mooi plekje krijgen in het museum, en zo kon het Schokker erfgoed worden opgenomen in de herinnering aan een verdwijnende Zuiderzeecultuur. Anna stemde toe, kreeg een vergoeding en zag haar huisje nauwkeurig opgemeten en afgebroken worden. En ze kon niet wachten op de opening van het buitenmuseum. 

Even schakelen

Benieuwd als ik was naar de geschiedenis van Schokland, waarbij ik hoopte dat ik iets nieuws kon leren, moest ik op een zeker moment toch even schakelen. De geschiedenis van Schokland komt niet echt aan bod, en het leven op het eiland wordt maar summier beschreven. Dat zeg ik verkeerd: Vriend weet aan de hand van dagelijkse beslommeringen, het woeste zeeklimaat en de wijdverspreide armoede een prima beeld van het dagelijks leven op het eiland te schetsen, maar ik had er zo graag meer over gelezen. Ze heeft haar focus duidelijk op de Schokkers na de ontruiming gelegd. En misschien is dat nog wel interessanter, want dat verhaal is nog niet eerder verteld.

Koren, Mariabeelden en Kiribati

In de kern is Het eiland van Anna een boek over migratie. Het behandeld verschillende kwesties: hoe is het voor een groep om noodgedwongen te moeten vertrekken? Hoe zorg je dat die groep goed terecht komt? En waarom weet een groep, de Schokkers en hun nazaten in dit geval, zich verbonden te blijven voelen met hun plek van herkomst?
   Vriend zit niet stil. Ze wordt lid van een Schokkerkoor, zingt Schokker kerstliederen en hoort de verhalen over het Mariabeeld dat uit het Katholieke kerkje is meegenomen naar de wal, en waaraan de voeten nog vele kaarsjes zijn aangestoken. Ze verzamelt zulk materiaal op ‘verhalenmarkten’ en weet, wat mij betreft, haarfijn neer te schrijven wat die Schokker verhalen zo bijzonder maakt.
   Maar ze maakt het ook actueel: ze reist af naar Arnhem om de enige in Nederland wonende Kiribatiër te interviewen. Kiribati zal waarschijnlijk het eerste land zijn dat door toedoen van de klimaatverandering onder de zeespiegel zal verdwijnen. Er is al asiel gevraagd aan Nieuw-Zeeland, maar die zijn, net als de Zuiderzeekustplaatsjes toen, niet zo happig op de komst van een hele bevolkingsgroep. De burgemeester van Medemblik had heus niets tegen ‘die menschen’, maar plek bieden in zijn eigen stadje was dan ook weer zowat. En wat moest je met die arme zielen? Schokkers brachten armoede met zich mee. Nog zo’n thema, klassenverschil. Eén van de slotscènes laat zien hoe de behandeling van de Schokker nazaten toen, tot de dag van vandaag kan doorwerken. Het greep me aan, en bracht me tot nadenken.

Tot slot

Ik verwachtte een boek over Schokland, maar kreeg een boek over cultuur, migratie en gemeenschap in handen. Dat had ik niet verwacht, maar maakte het des te leuker om te lezen. Er zitten interessante en leerzame passages in. Door de thema’s die Vriend aansnijdt is het bovendien een actueel boek.

Hun eigen bijdrage aan de milieuproblemen is nihil, maar de Kiribatiërs zijn de eerste slachtoffers, schrijft Vriend, en daarmee trekt ze het boek naar het heden. Ik zou daar graag nog de toekomst bij willen voegen: wie weet zijn wijzelf op een dag (klimaat)vluchtelingen. Wat nemen wij dan mee?

Nog over Anna, die zo lang had gewacht om haar huisje weer eens terug te zien. Ik wil daar verder niets over verklappen, zoals de Volkskrant wel deed (en bedankt nog!), wel kan ik verzekeren dat iedereen die het Zuiderzeemuseum heeft bezocht het huisje van de binnenkant heeft gezien.

Het eiland van Anna. Gaat dat lezen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#145 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#144 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...

#149 Ranking De Efteling

Na 29 jaren in dit leven heb ik afgelopen week De Efteling mogen bezoeken. Wat een ervaring. Wat een vreugde. Een lichtpuntje in deze donkere dagen. Een goede vriend nam me mee omdat hij niet kon geloven dat ik er nog nimmer was geweest, daarbij keek hij met medelijden uit zijn ogen. Omdat het de Winterefteling betrof en het relatief rustig was in het park, konden we bijna alle attracties bezoeken. En die ga je dan toch vergelijken met elkaar. Hieronder een ranglijst van de bezochte attracties. Fata Morgana Neerlands Pirates of the Caribbean , maar dan met Midden-Oosters/Arabisch thema. Geweldig, kan niet anders zeggen. Aankleding is goed, muziek is goed, sfeer is goed. De animatronics zijn een beetje gedateerd, maar goed, dat is juist de charme. De attractie gaat evengoed ook al een goede 45 jaar mee. Die enorme Djinn is indrukwekkend en in het laatste gedeelte waan je je echt in Indiana Jones and the Tempel of Doom . Dit is pret zoals je die in een pretpark beleven wilt. 9/10 D...