Doorgaan naar hoofdcontent

#96 getroffen door zes regeltjes

Als ik een mindmap moest maken van Bouwewijn Büch, zou ik natuurlijk eerst zijn naam in het midden schrijven, en daarna: schrijver, reisprogramma’s, eilanden, dodo’s, Napoleon, Waterloo, Adelheid Roosen en Goethe. En tenslotte: gek.

Dat is ongeveer alles wat ik weet van de beste man. Het was pas onlangs dat ik zijn reisprogramma’s bekeek op YouTube en aangestoken werd door zijn ongebreidelde enthousiasme en vertelkunst. In een aflevering over Las Vegas staat hij boven een krater, ontstaan door oefeningen met atoomproeven, en loopt hij plotseling, midden in zijn verhaal, naar een vreemdsoortig blikken apparaatje toe. Zijn nieuwsgierigheid laat hem bijna huppelen. Het blijkt maar een simpel stukje meetapparatuur te zijn, maar Büch weet het te brengen alsof hij bij punt X op een piratenkaart een schatkist heeft opgegraven. Zulke televisie wordt ook niet meer gemaakt hoor.

Nu pas lees ik voor het eerst een boek van zijn hand, het Dolhuis, en ik mocht willen dat ik dat eerder had gedaan. Over Winkler, die in zijn jeugdjaren naar een gekkenhuis werd gestuurd. Ik zit nog niet ver, hij heeft pas net kennis gemaakt met het regime van de zusters. Dan schrijft Büch over hoe Winkler zich vergaapt aan de manier waarop het licht door de ramen valt, hoe mooi dat licht eigenlijk wel niet is en dat het de enige elementen zijn waar het zusterregime geen vat op heeft.

Dan schrijft hij dit, als Winkler van de zuster zijn tanden moet poetsen en opgewekt opmerkt dat hij thuis hetzelfde type tandpasta gebruikt:

De vreugde was snel over. Winkler Brockhaus kreeg een paar harde tikken met de buitenkant van zusters Makela’s hand. Toen begon hij met ingehouden tranen te poetsen. Het werd donker in het klaslokaal. Er dreef een zware wolk voorbij. Het geluid van dertig poetsende tandenborstels bleef over.

Die arme knul.

Zal het licht nog door de ramen schijnen voor Winkler? Ik hoop het, het enige wat ik kan doen is verder lezen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.