Doorgaan naar hoofdcontent

#122 lachen met Stalin

Veel mensen vinden podcasts luisteren een prettige manier om in slaap te vallen. Of het echt een goede manier om optimaal in slaap te sukkelen weet ik niet, maar ik pas het vaak toe. Bij voorkeur podcast waarin een lang verhaal verteld wordt door een prettige stem. Denk aan Maarten van Rossem.

Van Rossem heeft een merkwaardige stem. Er zit een soort brom in die me op één of andere manier goed bevalt. Op de vakanties met het IJsselmeerkotterje vroeger kon ik bij lange stukken varen al  goed in slaap vallen door het regelmatige gebrom van de dieselmotor. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Maarten van Rossem heeft een stem als een dieselmotor. 

In de app van Online Bibliotheek had ik een luisterboek geleend (de enige app waar je audio lenen kan) waarin een hoorcollege over Lenin en Stalin was opgenomen.

Van Rossem, wat je er verder ook van vinden mag, weet die stukken geschiedenis op een prettige manier inzichtelijk te maken. Daarbij gebruikt hij wanneer hij over de Sovjetunie spreekt termen als ‘moordzuchtig gekkenhuis’ en ‘armetierige gevangenis’. Kan ik ontzettend van genieten.

In het stukje over Stalins paranoia behandelt hij de terreur die de Sovjets jarenlang over hun bevolking heeft uitgestrooid. Dat heb ik altijd een wonderlijke paradox gevonden: hoe kun je jezelf als heilstaat verklaren als de bewoners ervan altijd moeten vrezen voor de beruchte klop op de deur? Hoe is het toch mogelijk dat er een heel systeem van wantrouwen, angst en achterdocht opgezet kon worden waardoor er zoveel mensenlevens door een gehaktmolen zijn gedraaid?

De Bolsjewieken hielden altijd een droombeeld van het paradijs op aarde voor. Geen armoede meer, geen honger, iedereen tevreden. Maar om tot het stadium van een arbeidersparadijs te geraken moest er eerst heel wat gebeuren, en dat daarbij mensen het leven lieten, tsja.

Een van die manieren was de landbouwcollectivisering. Dat leidde tot een hongersnood van hier tot overmorgen waarbij alleen al in Oekraïne 6 miljoen mensen een gruwelijke hongerdood stierven. Welk getal was nodig om de heren van het Politburo eens achter hun oren te doen laten krabben?

Dan Stalin met zijn paranoia. In 1934 begon hij met zijn terreur, waarmee hij in 1936 pas echt goed uitpakte. In twee jaar tijd zijn 750.000 Russen afgevoerd naar de goelag of vermoord. Een klein rekensommetje: dat zijn er 1000 per dag. Ik weet niet of de Sovjets een rustdag kenden, want dat zou het gemiddelde alleen nog maar ophogen. Moordzuchtig gekkenhuis.

Tijdens de hoogtijdagen van de KGB en Stalins waanzin gingen er ondergrondse grappen rond, die soms met gevaar voor eigen leven werden verteld. Zoals bijvoorbeeld: Stalin was zijn pijp kwijt. Hij gaf Beria de opdracht om de dader op te sporen. Toen die terugkwam zei hij:‘ik heb geen pijp, maar wel 99 verwachten!’
   Stalin antwoorde:‘oh, die pijp lag gewoon in mijn bureaula, maar 99 verwachten zeg je? Ga maar door met dat onderzoek!’

Overigens kon je in de nadagen van het Nazi-Duitsland, met de geallieerden en het Rode Leger aan de deur, zomaar de volgende grap horen: ‘wat ga je morgen doen?’
   ‘Dan ga ik een rondje om Duitsland fietsen!’
   ‘En wat ga je dan ’s middags doen?’

Je kon er ter plekke voor geëxecuteerd worden.

Regimes proberen altijd angst in te boezemen. Maar regimes zelf kennen maar één grote angst, en dat is humor. Hoe simpel en flauw die dan ook bedreven moge worden. Des te wankeler een regime, des te gevaarlijker het grapje. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#112 terug Europa in

In Europa – proloog Als ik de vraag zou krijgen welk boek hét beste geschiedenisboek ooit is, zou ik meteen naar de boekenkast lopen om er een dikke pil uit te pakken. Er bestaan zoveel mooie, goede en interessante geschiedenisboeken (en stripboeken), maar ééntje steekt daar toch wel echt met kop en schouders bovenuit. En het is dit jaar 20 jaar geleden dat het boek uitgebracht werd. Het beste geschiedenisboek ooit blijft, in mijn optiek, In Europa van Geert Mak. Europese Steinbeck Geert Mak is geen historicus, zoals hij dat zelf vaak op bescheiden toon benadrukt. Hij is een journalist. Maar dat juist die twee dingen, journalistiek en geschiedkunde, bijzonder goed samengaan, heeft Mak met zijn In Europa bewezen. Er is geen ander boek als dit boek. Het zijn twee reizen die Mak hier maakt: eentje door het Europa van 1999 en eentje door die hele akelige, spannende, bewonderingswaardige en dynamische twintigste eeuw. Hij liet zich er voor inspireren door John Steinbeck, een Amerika

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

#42 tips voor je leesuitdaging

In navolging van een eerdere blogpost wil ik graag iets rechtzetten. Een readingchallenge, ik blijf zelf liever spreken van een leesuitdaging, is lang zo´n gek idee nog niet. Het is juist leuk en goed om jezelf een doel te stellen. En als je van nature geen lezer bent, maar er toch graag mee wil beginnen, dan is een uitdaging een hele mooie manier. Heb je ook als voornemen meer te gaan lezen? Begin dan met de onderstaande tips. Tip 1: zoek niet meteen boeken uit die 'je gelezen moet hebben’. Mensen die wat vaker een boek lezen kunnen soms dolenthousiast zijn wanneer ze net een goed boek uit hebben. Maar dat zijn mensen die vaak hun portie al gehad hebben en op zoek zijn naar hogere literatuur. Van die dikke pillen in romanvorm waarin de hoofdpersoon een diepgeworteld conflict met zichzelf ervaart en gebukt gaat onder de afwezigheid van een vaderfiguur ofzo. Saaai!  Lees gewoon lekker wat je interessant lijkt! Dat kunnen ook boeken zijn met kleine verhalen of een reisve