Doorgaan naar hoofdcontent

#124 je MAG met vakantie

Een collega met een hoge functie vroeg of ik nog vakantie had. En wat ik dan ging doen.
   ‘Luieren, boeken lezen en ik moet natuurlijk ook nog op vakantie,’ zei ik.
   ‘Moet je of vakantie of mag je op vakantie?’ vroeg hij.
   ‘Ik mág op vakantie,’ antwoorde ik als een terechtgewezen puber.

Op vakantie gaan is een vreemd fenomeen. Je reist naar een plek om dingen te doen die je thuis ook zou kunnen doen. Zoals naar een strand gaan, zwemmen, uit eten in een restaurant en natuurlijk luieren en boeken lezen. Is het nodig om daar een dag voor te reizen en daarbij een vliegtuig te nemen?

Aan de andere kant, als je een beetje cultureel of toeristisch bent ingesteld, ga je op vakantie dingen doen die duizenden andere mensen gaan doen. Allemaal slenteren door een oud charmant centrum, allemaal op de foto op die ene plek met fantastisch uitzicht, allemaal op de foto met dat ene kasteel of burcht waar ooit een baron woonde met een oorlogsverleden. Of een toren waarin iemand van adel zat opgeborgen. Of een brug van een al lang overleden architect die bij leven vrouwonvriendelijke gedragingen liet zien. Ook dat is vakantie.

Overigens heb ik dit jaar voor het eerst een weekje vrij genomen. Dat was in juni. Omdat ik pas in september op vakantie ga dacht ik, kom jongen, gun jezelf even wat rust, je moet nog een zomer door. Het is ook wel eens fijn om gewoon thuis te zijn. Een dagje musea bezoeken, wat leuks doen met vrienden, thuis klusjes doen waar je normaal niet aan toekomt. Ook wel eens leuk hoor. Vakantie kan ook vakantie zijn zonder op vakantie te moeten. 

Hoe dan ook: nog een week. Dan MAG ik met vakantie. En ik ben, even tegen jou gezegd beste lezer, eraan toe ook.

Ik ben toe aan een oud stadcentrum, aan bijzondere gebouwen en kerken, aan lekker eten, aan niksen, aan een flinke wandeling maken, aan boeken lezen, aan een frisse duik nemen na een warme dag, aan een natuurgebied bezoeken. Allemaal dingen die eigen land ons biedt, maar die je voor die ene keer per jaar eens buiten de deur zoekt. Soms is het ook gewoon wel eens lekker om de toerist uit te hangen.

Soms wil je gewoon te veel betalen voor een skip-the-line-ticket om te ontdekken dat de reguliere wachtrij een stuk korter is. Soms wil je gewoon wachten tot er plek is bij die spot waar iedereen foto’s maakt, om later te ontdekken dat het uitzicht een eindje verderop een stuk spectaculairder is. Soms wil je gewoon aangetrokken worden door met Paint gefabriceerde menukaarten en rotzooi eten voor te veel geld. De ultieme tourist-experience!

Maar wat ik eigenlijk het leukste vind aan op vakantie gaan: de voorpret.

Van tevoren slaapplaatsen boeken en je vast verwonderen over het ontbijt (alleen met vakantie ontbijt ik uitgebreid), gidsjes aanschaffen en alles lezen over de stad of gebied die je gaat bezoeken, uitzoeken wat je graag wil zien; vaak is dat nog leuker dan de vakantie zelf.

Dit jaar: Istanbul. Of Istanboel. Je mag het wat mij betreft ook nog Constantinopel noemen. Eens zien hoe die Turkse gastvrijheid is. En voor de voorpret alvast inlezen. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

#112 terug Europa in

In Europa – proloog Als ik de vraag zou krijgen welk boek hét beste geschiedenisboek ooit is, zou ik meteen naar de boekenkast lopen om er een dikke pil uit te pakken. Er bestaan zoveel mooie, goede en interessante geschiedenisboeken (en stripboeken), maar ééntje steekt daar toch wel echt met kop en schouders bovenuit. En het is dit jaar 20 jaar geleden dat het boek uitgebracht werd. Het beste geschiedenisboek ooit blijft, in mijn optiek, In Europa van Geert Mak. Europese Steinbeck Geert Mak is geen historicus, zoals hij dat zelf vaak op bescheiden toon benadrukt. Hij is een journalist. Maar dat juist die twee dingen, journalistiek en geschiedkunde, bijzonder goed samengaan, heeft Mak met zijn In Europa bewezen. Er is geen ander boek als dit boek. Het zijn twee reizen die Mak hier maakt: eentje door het Europa van 1999 en eentje door die hele akelige, spannende, bewonderingswaardige en dynamische twintigste eeuw. Hij liet zich er voor inspireren door John Steinbeck, een Amerika

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

#42 tips voor je leesuitdaging

In navolging van een eerdere blogpost wil ik graag iets rechtzetten. Een readingchallenge, ik blijf zelf liever spreken van een leesuitdaging, is lang zo´n gek idee nog niet. Het is juist leuk en goed om jezelf een doel te stellen. En als je van nature geen lezer bent, maar er toch graag mee wil beginnen, dan is een uitdaging een hele mooie manier. Heb je ook als voornemen meer te gaan lezen? Begin dan met de onderstaande tips. Tip 1: zoek niet meteen boeken uit die 'je gelezen moet hebben’. Mensen die wat vaker een boek lezen kunnen soms dolenthousiast zijn wanneer ze net een goed boek uit hebben. Maar dat zijn mensen die vaak hun portie al gehad hebben en op zoek zijn naar hogere literatuur. Van die dikke pillen in romanvorm waarin de hoofdpersoon een diepgeworteld conflict met zichzelf ervaart en gebukt gaat onder de afwezigheid van een vaderfiguur ofzo. Saaai!  Lees gewoon lekker wat je interessant lijkt! Dat kunnen ook boeken zijn met kleine verhalen of een reisve