Doorgaan naar hoofdcontent

#130 Istanboel dag 2

Dag 2

Zoals eerder hier vermeld, is Istanbul een stad waar Europa en Azië elkaar ontmoeten. Geografisch gezien, maar zeker ook in cultureel opzicht. Ons hotel bijvoorbeeld is een gebouw in typisch Ottomaanse stijl, het straatje onder het hotel waar we vanochtend doorwandelden had met al zijn kruidenwinkeltjes iets Midden-Oosters. Dan klinkt plots het tringelen van een tram, en loop je weer door een stukje Europa. Ook de verscheidenheid van de mensen hier valt op. Veel jongeren lopen met blote schouders, meisjes zonder hoofddoek in minirok – die overigens net zo gezellig een waterpijpje roken met meiden die wel een hoofddoek dragen. Een programma van Villa Achterwerk schoot in mijn gedachten, Abby, over een meisje dat in de Bijlmer woont. Als op een zeker moment vrouwen in Nikab over de galerij lopen, merkt een vriendinnetje op: ‘kijk, daar lopen de pinguïnvrouwtjes!’
Ook die hebben we gezien. Istanboel is een stad van minirokken en minaretten.
Over minaretten gesproken: de eerste Azan, de gebedsoproep die uit de minaretten schalt, wordt al twee uur voor zonsopkomst rondgebazuind. Tel al de moskeeën die Istanbul rijk is bij elkaar op en je kunt een voorstelling maken van hoe dat klinkt. Door de hele stad. Vijf keer per dag.

In het park tussen de Hagia Sophia en de Blauwe Moskee streken we neer op een bankje. Dit was de plek waar in de jaren ’60 van de vorige eeuw hippies uit de bus stapten, vaak als tussenstop op hun mystieke reis. De zogenoemde hippietrail. De Turken moesten niet zoveel hebben van dat langharig tuig, maar één uitbater van een cafeetje verwelkomde ze met open armen. De Pudding Shop, zoals het eetcafé heet, werd in begrip onder hippies van heinde en verre. Niet in de laatste plaats vanwege de pudding die er geserveerd werd, die een heilzame werking zou hebben bij het bedrijven van de liefde. Nog altijd hangt er een kaartje van een dankbare Nederlander in de zaak.
We aten er een bordje kebab, en trokken verder.

De Galatabrug over! De brug vol vissers en zakkenrollertjes die Geert Mak beschreef in zijn Boekenweekgeschenk. Aan de andere zijde van de Gouden Hoorn, een inham van de Bosporus, staat een vroegmiddeleeuwse toren die dagelijks nog honderden toeristen trekt. Voor een slordige 30 euro mag je naar boven en kun je genieten van een spectaculair uitzicht. We kozen voor een mojito in een cafeetje om de hoek. 

We trokken ons terug naar het hotel. Even een momentje ontspanning aan het zwembad. Een mens moet ook aan zijn rust denken, nietwaar?

Later op de avond hebben we de Hagia Sophia bezocht, na een korte twijfel. Dat zit zo: de Hagia Sophia stamt al uit 537 en is gebouwd als Oosters-Christelijke basiliek. De Ottomanen maakten er een moskee van en Atatürk, die ouwe lekkere, besloot vorige eeuw dat het een museum zou worden. Kostbare fresco’s en mozaïeken werden weer tevoorschijn getoverd en het gebouw, dat zowel zijn christelijke als islamitische erfgoed liet zien, was uniek in de wereld. Maar toen kwam Erdogan, en die kon er weer niet vanaf blijven met zijn lange armen. In een niet aflatende poging zijn islamisering van Turkije door te drukken is de Hagia Sophia sinds kort weer een moskee.
Dat betekent dat toeristen (niet moslims) alleen over de galerij mogen en van een afstandje naar de beroemde koepel mogen kijken. Buiten de gebedstijden om. Turken (althans, Turkse moslims), kunnen ten alle tijden kosteloos het gebedstapijt betreden. Bovendien weten ze hun prijzen te vragen: een rondje over de galerij kost maar liefst 25 euro. Maar goed, de mozaïeken zijn er niet minder spectaculair om.

We trokken weer terug naar het hotel, genoten van het uitzicht over de stad en alle geluiden die eruit opsteeg en spoelen de dag van ons af.

Morgen weer op pad.




Reacties

Populaire posts van deze blog

#112 terug Europa in

In Europa – proloog Als ik de vraag zou krijgen welk boek hét beste geschiedenisboek ooit is, zou ik meteen naar de boekenkast lopen om er een dikke pil uit te pakken. Er bestaan zoveel mooie, goede en interessante geschiedenisboeken (en stripboeken), maar ééntje steekt daar toch wel echt met kop en schouders bovenuit. En het is dit jaar 20 jaar geleden dat het boek uitgebracht werd. Het beste geschiedenisboek ooit blijft, in mijn optiek, In Europa van Geert Mak. Europese Steinbeck Geert Mak is geen historicus, zoals hij dat zelf vaak op bescheiden toon benadrukt. Hij is een journalist. Maar dat juist die twee dingen, journalistiek en geschiedkunde, bijzonder goed samengaan, heeft Mak met zijn In Europa bewezen. Er is geen ander boek als dit boek. Het zijn twee reizen die Mak hier maakt: eentje door het Europa van 1999 en eentje door die hele akelige, spannende, bewonderingswaardige en dynamische twintigste eeuw. Hij liet zich er voor inspireren door John Steinbeck, een Amerika

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

#42 tips voor je leesuitdaging

In navolging van een eerdere blogpost wil ik graag iets rechtzetten. Een readingchallenge, ik blijf zelf liever spreken van een leesuitdaging, is lang zo´n gek idee nog niet. Het is juist leuk en goed om jezelf een doel te stellen. En als je van nature geen lezer bent, maar er toch graag mee wil beginnen, dan is een uitdaging een hele mooie manier. Heb je ook als voornemen meer te gaan lezen? Begin dan met de onderstaande tips. Tip 1: zoek niet meteen boeken uit die 'je gelezen moet hebben’. Mensen die wat vaker een boek lezen kunnen soms dolenthousiast zijn wanneer ze net een goed boek uit hebben. Maar dat zijn mensen die vaak hun portie al gehad hebben en op zoek zijn naar hogere literatuur. Van die dikke pillen in romanvorm waarin de hoofdpersoon een diepgeworteld conflict met zichzelf ervaart en gebukt gaat onder de afwezigheid van een vaderfiguur ofzo. Saaai!  Lees gewoon lekker wat je interessant lijkt! Dat kunnen ook boeken zijn met kleine verhalen of een reisve