Suske en Wiske worden dit jaar 80, en podcastmaker Koen Maas vindt het daarom tijd om de balans op te maken. Wat zijn van al die verschillende verhalen die in die acht decennia verschenen zijn de leukste albums ooit? Laat ik ook gaan stemmen, dacht ik, en ik opende de link. Maar beste Koen, mag ik maar drie titels inzenden? Van die honderden albums maar drie titels? Daar vraag je me wat!
Iedereen heeft
in zijn of haar jeugd wel eens een album gelezen en iedereen heeft wel een stapeltje
oranje kaften op zolder staan. Omdat de ‘rode reeks’ nu al 80 jaar loopt, zijn
er verschillende generaties groot geworden met dit pareltje van het Vlaams/Nederlandse
beeldverhaal en heeft ook iedereen zijn ‘eigen periode’. Boomers zullen bijvoorbeeld
eerder naar albums van Vandersteen grijpen, de zogenaamde klassiekers, terwijl
de patatgeneratie eerder warme gevoelens koestert bij de albums van Paul Geerts.
Zelf ontdekte
ik de reeks ten tijde van Marc Verhaegen, wiens tekenstijl mij enorm aansprak,
maar niet de koddigheid in zijn verhalen wist te brengen die zo kenmerkend voor
eerdere albums zijn. Hij werd er dan ook uitgebonjourd bij Studio Vandersteen
en heeft zijn meegenomen wrok daarvan onlangs verwerkt in een semi-autobiografische
graphic novel.
Daarna kwam een nieuwe studio en werd er ineens van alles aan gedaan de teruglopende verkoopcijfers omhoog te krikken. Wiske kreeg een nieuw rokje, Suske een stoere kuif en Sidonia eindelijk haar welverdiende boezem. Deze verjongingsslag wist niet iedereen te bekoren. Lees de reacties van boze veertigers en vijftigers maar op de recensiepagina van dit album. Kostelijk vind ik dat.
Welke drie
titels moet ik uit een lijst van meer dan 300 albums kiezen?
De charmante
koffiepot? Lambik is de
welvaartsmaatschappij bui en trekt zich terug met een tot leven gekomen
koffiepot. Een fantastisch man-against-the-machine-album.
Angst op de
Amsterdam? Dit album
sprak zo enorm tot de verbeelding indertijd. Een spannend en stoer VOC-verhaal,
en bovendien schitterend getekend. Sommige prentjes zijn ware kijkplaten.
De
Hellegathonden? Dit is
typisch Paul Geerts, een album dat de armoede en schrijdende omstandigheden van
arbeiders halverwege de 19e eeuw behandelt. Best spannend ook, met
die Hellegathonden.
Het Deltaduel! Deze mag niet ontbreken! Een spannend
zeeverhaal rondom de Westerscheldekering en Deltawerken.
De Poenschepper? Lambik wordt slachtoffer van kapitalistische
monsters, Sidonia infiltreert bij de provo’s. Een album doordrenkt met die
heerlijke Vandersteense moraliteit. Wil je de jaren 60 beter begrijpen, lees
dan dit album.
De Halve Havelaar? Wiske reist voor een spreekbeurt naar
Nederlands Indië waar de helden Eduard Douwes Dekker ontmoeten, die een manuscript
veilig moet stellen waarin de mistanden tegen de lokale bevolking beschreven
staat. Ondanks dat bevat dit album een lekker sfeertje.
Jeromba de
Griek! Dit album begint
met een heerlijk mysterieus sfeertje, zoals alleen Vandersteen dat kon tekenen.
Je weet wel, met kastelen en mistbanken en zo. Als ik het goed herinner wordt
Jerom na een avond raki drinken met zijn Turkse vriend Kemal getroffen door de
bliksem, en meent hij sindsdien Grieks te zijn. Het verhaal brengt hen helemaal
naar Istanboel en de Hagia Sophia, waar het eindigt met alweer zo’n typische Vandersteense
boodschap.
Dit zijn nog
maar enkele titels die me bij het tikken van deze blogpost te binnen schieten.
En er zijn nog zoveel meer! Vlak De Zwarte Madam ook niet uit, één van
mijn favorieten. Dat verhaal stamt al uit 1949 en speelt zich af in het volkse
Antwerpen. Vandersteen mengt hier verschillende volksverhalen en mythische
figuren, zoals Lange Wapper, tot een spannend en grappig verhaal. Het is nog in
die typische bibberige stijl getekend, de figuren spreken nog Vlaams en je kunt
zien dat Vandersteen het verhaal zelf met kroontjespen in inkt heeft gezet.
Blijft prachtig. Deze komt in het rijtje van mijn drie beste albums. Maar welke
twee titels gun ik nog meer die plek?
Dit wordt nog
een flinke klus.
Einde. Knipoog.
Reacties
Een reactie posten