Nu te zien, op een streamingsdienst overal maar dan ook
overal aanwezig…
ANDOR
SEIZOEN 2
Er gloort hoop voor het sterrenstelsel! Fanatieke nerds
leggen hun plastieken lichtzwaarden neer en werpen hun zelfgemaakte Jedimantels
af. Legers van de CULTURE WARS schudden elkaar de hand. Na jaren van matige
films en series ziet het op winst beluste HUIS VAN DE MUIS het nu zelf ook: misschien eens een goed verhaal vertellen in plaats van al die malle fratsen.
ANDOR, een serie van schrijver Tony Gilroy, beleeft haar
tweede en laatste seizoen. Een serie vernoemd naar een bijrol uit een prequel,
waar deze serie dan weer een prequel van is. Kan dat ooit goed zijn? Slaap op
uw twee oren: het is het misschien wel het beste dat het sterrenstelsel ooit
heeft gezien.
Weet je nog waar de vorige series over gingen? Ik ook niet. Maar deze serie, vrij van de Force, lichtzwaarden en GOEDKOPE FANSERVICE, behandelt serieuze thema’s als fascisme, bureaucratie, opstand en rebellie. Verpakt in een spannende spionagethriller. Bijzonder mooi vormgegeven ook...
Genoeg gekkigheid.
ANDOR
Het tweede en ook meteen laatste seizoen van Andor is
afgerond. En het was een avontuur.
In Roque One kun je zien hoe de rebellen de plannen stelen
voor een geheim ruimtewapen, de Death Star, zodat die in het naadloos
aansluitende A New Hope kan worden opgeblazen door een ruimteboer. Van alle
films die onder Disney verschenen zijn, is Roque One nog altijd veruit te
beste.
Dat zat hem voor mij vooral in dat lekkere jaren 70 sfeertje,
maar ook in de iets serieuzere toon die de film aansloeg dan zijn voorgangers.
Waar de wereld van Star Wars altijd duidelijk verdeeld is in zwart en wit, goed
en kwaad, de light side en de dark side kortom, bevat Roque One
ook grijstinten. Niet alle rebellen zijn even nobel. Roque One en vooral Andor
bevatten daarin wat meer diepgang. Star Wars voor volwassenen, zoals acteur Stellan
Skarsgård het samenvatte.
Misschien is de film en deze serie ook wel zo goed omdat
schrijver Tony Gilroy ‘niet per se een groot fan’ van de Star Wars films is.
Een frisse blik op de materie doet het galaxy far, far away lang niet
altijd kwaad, zo blijkt. Geen ingewikkeld gedoe met canons of geforceerde
cameo’s: het verhaal staat altijd voorop.
POGING TOT UITLEG
Als het keizerrijk grondstoffen nodig heeft voor een
‘energieproject’, valt het keizerlijk oog op de planeet Ghorman. Een planeet
(planeten zijn in SW eigenlijk gewoon steden), waar de bevolking leeft van de textielindustrie.
Ze zitten ongelooflijk in de weg voor de ruimtemoffen, en tijdens een
vergadering op een afgelegen planeet wordt besloten om dit probleem ‘op te
lossen’. Hebben de Ghormanianen, met hun arrogante houding, er misschien ook
niet zelf om gevraagd?
Als dit je doet denken aan de vergadering aan dat Berlijnse
meer, dan klopt dat, zo verklaarde Gilroy in een artikel. De serie is nergens
doorzichtig en ook niet bijzonder subtiel.
Net als het personage Luthen, (Skarsgård) die zich als een
charismatische antiquair presenteert als dekmantel om het verzet te leiden.
Daarbij is hij ‘voor de goede zaak’ niet bang om vuile handen te maken of over
lijken te stappen.
Senator Mon Mothma (geweldige rol van Genevieve O’reilly), krijgt
het steeds benauwder in de senaat. Waarheid doet er niet meer toe. Niemand is echt meer geïnteresseerd in democratie. Liever halen senatoren een wit voetje
bij de keizer. Opnieuw: subtiel is het allemaal niet.
Als Mothma zich uitspreekt tegen de misstanden op Ghorman,
moet ze zich letterlijk uit de voeten maken. Haar strijd voor vrijheid dient ze
noodgedwongen ondergronds voort te zetten.
Daartussenin balanceert titelheld Casian Andor (Diego Luna),
en voortdurend vraagt hij zich af of de prijs die hij voor zijn verzet betaalt te rechtvaardigen is.
Maar we volgen ook de ruimteambtenaar Syril, die er alles
voor over heeft om op te klimmen in de keizerlijke rangorde. Net als de
ambitieuze supervisor Dedra is hij niet vies van wat ellebogenwerk. Maar des te
meer ze omhoogklimmen, des te benauwder het keizerrijk voor ze wordt. Als op
een zeker moment het keizerrijk ook voor Dedra ongenadig blijkt, blijft ze maar
aan het boordje van haar uniform trekken. Zelden is de verstikkende werking van
(fascistische) bureaucratie zo treffend in beeld gebracht. Komt ook door het
steengoede acteerwerk.
En nog zoveel meer, nog zoveel meer.
De serie is geschikt voor fans van Star Wars en geen-fans
van Star Wars. Weet je wat? Vergeet dat hele Star Wars! Andor is gewoon een
hele toffe, spannende en bovendien bijzonder knap gemaakte serie.
Ik ben oprecht onder de indruk van de vormgeving en setting
die in deze serie is toegepast. Zo hebben de scénes van het ondergrondse
Ghorman, waar het plaatselijke verzet bijeenkomt, een eigenaardig maar gezellig
oostbloksfeertje. Het had net zo goed in het Joegoslavië uit de zeventiger en
tachtiger jaren geschoten kunnen zijn. Ik weet niet of dat een bewuste keuze is
geweest of niet, maar lekker is het wel.
Gaat dat zien.
LIGHT & MAGIC
In Roque One kun je dus zien hoe de plannen voor de Death
Star gestolen zijn, maar wil je zien hoe de Death Star is opgeblazen? Ik bedoel
écht opgeblazen? Dan is Light & Magic iets voor jou.
Toen George Lucas zijn Star Wars wilde maken, was de
techniek er nog helemaal niet om de film te maken zoals hij wilde. Voor die
ruimteavonturen waren bijzondere special effects nodig, en een bedrijf daarvoor
bestond nog niet. Dus richtte hij er zelf een op: Industrial Light & Magic.
Het eerste seizoen gaat over de merkwaardige beginjaren van
het bedrijf. Hoe er geknutseld en gepionierd werd. En wat voor kick het gaf om
een miniatuur van een ruimtestation op te blazen.
Heb je ooit wel eens afgevraagd bij een film uit het pre-digitale tijdperk hoe ze het toch voor elkaar kregen, die special effects? Hoe de X-wings konden vliegen, een enorme steen achter Indiana Jones aan kon rollen en die vervelende monsters van Ghostbusters door de straten van Manhattan konden spoken? Deze serie geeft alle antwoorden. Je kunt het ambacht van filmmaken alleen maar meer bewonderen.
Het tweede, onlangs uitgebrachte seizoen, gaat over de overgang
van praktisch naar digitaal. We zien bijvoorbeeld hoe er gepionierd wordt en
het figuur Jar Jar Binks steeds meer vorm krijgt. Och, die arme Ahmed Best. De
serie laat ook de backlash zien van critici en publiek, en wat dat met de
acteur heeft gedaan. Zij waren de eersten die een voetstap zette in een nieuwe
wereld – en niet iedereen wist dat waarderen.
Toch hebben ze de filmwereld onherroepelijk veranderd. Al werd er een traantje weggepinkt toen de afdeling Praktische Effecten haar deuren definitief moest sluiten.
Ook hier: kijk het vooral zelf. Hieronder een trailer mocht
het je interessant lijken.
Reacties
Een reactie posten