Doorgaan naar hoofdcontent

#40 NOG MEER PODCASTS

In het eindejaarlijstje dat ik op deze blog deelde gaf ik een aantal voorbeelden van podcasts die ik graag luister. Maar het lijstje is natuurlijk verre van compleet. Daarom hieronder nog een lijstje met podcast die ik zelf graag luister, en jij misschien ook na het lezen ervan.

Geschiedenis voor Herbeginners

Hij kwam al voorbij in het eindejaarlijstje, maar de laatste aflevering over de gewone Romeinen is gewoon zo ontzettend goed dat ik hem hier alsnog tip.

OVT

Het radioprogramma Onvoltooid Verleden Tijd brengt de afleveringen ook als podcast uit. En daar zitten soms hele leuke afleveringen tussen hoor. Zoals een recente aflevering over sterrenbeelden. Sinds wanneer is dat nou zo´n hype? En waarom volgen mensen massaal hobbyastrologen op Tiktok en Instagram? Een mogelijk antwoord daarop brengt me naar de volgende podcast.

De Ongelooflijke Podcast

Een podcast van de EO waarin David Boogerd samen met vaste gast Stefan Paas babbelt over secularisatie in de breedste zin van het woord. Vaak schuiven er interessante gasten aan en de afleveringen met Beatrice de Graaf zijn ontzettend prettig om naar te luisteren. En juist omdat het over secularisatie gaat heb ik zoveel geleerd over het Christendom en hoe het onze samenleving beïnvloed heeft. Aanrader.

De complottenpiramide

Op Podimo, waar je best leuke podcast vinden kunt. Lisa Loeb en haar man Daniel Paarlberg onderzoeken wekelijks de opmerkelijkste complottheorieën. Vrees niet, er wordt stevig tegenwicht geboden aan de besproken complotten. De podcast probeert een antwoord te vinden op de vraag waarom sommige mensen zo hardnekkig blijven geloven in complottheorieën en wat het met je brein doet als je er eenmaal in verstrikt raakt.

Over Nederlands Gesproken

Een podcast van Onze Taal en het Instituut voor de Nederlandse Taal over, nou ja, de Nederlandse Taal. Klinkt misschien een tikkie saai, maar is dat allesbehalve! De aflevering over geur was juist ontzettend interessant. Waarom kunnen we geur zo slecht vangen in woorden? Iets ruikt zoet of zuur, maar dat zijn smaken. Al die andere geuren dan? En wat ik zelf leuk vond: waarom wordt er over heiligen altijd gesproken dat hun lichaamsgeur zo hemels rook na het overlijden? Het antwoord daarop is logischer en meer morbide dan je zou verwachten.

Taalpolitie

De Nederlandse taal is net als de poolkappen: schitterend, maar als we er zo mee omgaan is er straks niks meer van over. Deze podcast is een voortzetting van andere podcasts die helaas gesneuveld zijn, maar de vorm van taalhandhaving pakt verassend goed uit. Met Thomas van Luyn, die het prima doet.


Er zijn ontelbaar veel meer leuke podcasts, maar een mens heeft maar beperkte tijd en slechts twee oren. Voorlopig hou ik de bovengenoemde in de gaten, maar als jij nog een leuke podcast hebt, waarom zou je die hieronder niet lekker tippen? Maken we deze blog nog eens interactief! Dat zou pas leuk zijn!

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.