Doorgaan naar hoofdcontent

#36 eindejaarlijstje

Eindejaarlijstjes zijn ontzettend leuk. Weet niet precies waarom, maar misschien vooral toch wel omdat je in ieder lijstje iets tegenkomt wat jij gedaan, gelezen, gezien, gehoord hebt en dan denkt: wat leuk, dat heb ik ook meegemaakt. Ik was er een beetje onderdeel van. Zoiets.

Afijn, ik probeer hieronder mijn jaar te vangen in wat willekeurige categorieën.

Boeken

Ansjovis: een boek van culinair journaliste Petra Possel die zich, boven op de dijk, afvroeg waarom de voormalige Zuiderzeekust leefde van de ansjovisvangst en de vis nagenoeg uit Nederland verdwenen is. Wat is het eigenlijk voor vis? En hoe ziet die visserij er nu uit? Een aangenaam persoonlijk reisverslag in een fraai vormgegeven boekje. Ik hou van zulke boeken. Denk ook aan Ananas, van Lex Boon. Boekjes waar je helemaal in op kunt gaan. Mogen er meer van verschijnen. Meer over Ansjovis hier.

Achter de Muur: de Duitse Katya Hoyer vond dat er maar eens boek over de voormalig DDR moest komen, want die was er nog niet, zei ze. Nu bestaan er heus wel boeken over de DDR, vooral in Nederland is er veel over geschreven, maar misschien bedoelde ze: er moest maar eens boek komen dat positief is over de DDR. Ze schuwt de nare kanten van het regime niet, maar bagatelliseert het wel, door er telkens een beeld van koddige plattenbau-interieurtjes en kinderopvangparadijsjes tegenover te zetten. In de trant van: ja, het was een politiestaat waar je altijd door de overheid verdacht werd en elk moment opgepakt kon worden, maar ach, ze hadden wel gratis kinderopvang.
   Desalniettemin een leuk en geschiedkundig boek, over dat maffe landje dat is opgehouden met bestaan.

We hebben het over je gehad: in dit boek onderzoekt Stéphanie Hoogenberk het begrip vriendschap. Hoe zeg je een vriendschap op? Hoe voelt het als dat jou gebeurt? Waarom denk je na iedere vakantie met je reismaatje: dit was de laatste keer, om het jaar daarop weer met elkaar in een vliegtuig te stappen?
   Je krijgt in dit boek een hekel aan de mensen die ze beschrijft én aan Hoogenberk zelf. Door haar droogkomische stijltje is dat bijzonder prettig.

Ey, luister es! Een jeugdboek van de Noordse Gulraiz Sharif, over Mahmoud. Een Noors-Pakistaanse jongen met, als het eropaan komt, een hart van goud. Bijzonder omdat het in straattaal geschreven is, omdat het ruw, brutaal en eigenzinnig is en bij vlagen hartverwarmend. Ik las dit boek omdat ik wilde weten wat ik jongeren kan aanbieden in de bibliotheek. Dit boek zet ik altijd zo opvallend mogelijk neer in de hoop dat het met net zulk plezier gelezen wordt. Meer over dit boek hier.

Wereldzee in de polder: Ach, ook zo’n fijn boek. Ronald Nijboer, geboren en getogen in de Noordoostpolder, keert na de randstad weer huiswaarts en onderzoekt het verleden en het heden van het IJsselmeergebied. Veel herkenbaars gelezen, veel nieuwe dingen geleerd.

Suske en Wiske – de verdwenen joker: sinds een paar jaar verschijnen er weer albums in de blauwe reeks. Even in het kort: de blauwe reeks zijn de verhalen die Vandersteen tekende voor het weekblad Kuifje. Ze zijn wat serieuzer en avontuurlijker en bovendien schitterend getekend.
   Dirk Stallaert mocht hiervoor het tekenpotlood oppakken en potjandorie wat kan die man tekenen zeg. Ik kan dat verder moeilijk uitleggen, je moet het gewoon lekker zelf lezen.

Nou, dat was ‘m wel wat boeken betreft. Ik wilde er nog De Verworvenheden van Jan van Tienen, werk van Marcel van Roosmalen en andere boeken bijzetten, maar daar ben ik nog niet doorheen en ik weet ook nog niet precies wat ik ervan vind. Neem ik lekker mee het nieuwe jaar in.

Reizen

Het jaar begon met een weekendje Texel. Tip voor eenieder die dit leest: ga in januari naar Texel. Je wordt er een dankbaar mens van.

Later in het jaar een weekendje Dordrecht/Biesbos/Rotterdam. Leuk er geweest te zijn.


Agent 327 en Olga Lawina in Dordrecht 💖

Vakantie in Portugal. We hebben mensen hun knieën kapot zien kruipen bij een bedevaartsoord voor Maria in Fatima. We hebben gesnorkeld in de Algarve. Chinees gegeten in de Algarve. Ons verwonderd over de schone Atlantische zeekust en lekker door Lissabon gebanjerd. Zonder gekheid één van de leukste steden waar ik ben geweest. Zit bomvol prachtige verhalen bovendien.

Reismaatje Anneke: avonturier, improvisator en wereldverbeteraar  

Podcasts

Wat een fijne uitvinding is het toch. Het maakt voor mij zaken als huishoudelijke klusjes doen tenminste dragelijk. Hieronder een aantal waar ik afgelopen jaar met plezier naar geluisterd heb.

Europa draait door: wat een feest om iedere donderdag bijgepraat te worden door Tim de Wit en Arend Jan Boekestijn. En wat een leuk continentje wonen we toch. Er is altijd wel iets aan de hand. Saai is het in ieder geval nooit.

Alle geschiedenis ooit: drie randstedelingen kakelen in een microfoon over alles wat met geschiedenis te maken heeft. Zitten leuke afleveringen tussen.

Geschiedenis voor herbeginners: de Vlaamse variant van hierboven, alleen dan met grondig researchwerk en bovendien fantastisch verteld. Lekker groots, weet je wel. Geschiedenis klinkt in het Vlaams nu eenmaal plechtiger. Maar wel het soort van plechtigheid dat je hebben kan.

Wilde eeuwen: nog zo’n leuke geschiedenispodcast. Over de middeleeuwen en dat het helemaal geen tijd van wanorde en chaos was, maar juist een tijd waarin de rechtstaat werd gevormd. Heel goed verteld ook.

Weer een dag: Gijs Groenteman belt iedere dag - hij houdt het bij met een kookwekker - dertien minuten met Marcel van Roosmalen.

Radio Romano: voortzetting van de Krokante Leesmap. Ietwat ingedut maar nog steeds vermakelijk.

Ik wil je nog iets vragen: podcast over ongemakkelijke dingen uit het verleden die je toch nog bezig kunnen houden. Zoals de maker, die op veertienjarige leeftijd een fles deodorant in de tas van klasgenoot Abderrahim stopte omdat die naar zweet rook. Nou ja, dat soort verhalen.

Films

Indiana Jones and the Dial of destiny: wat heb ik uitgekeken naar deze film en wat was het jammer dat ik niet springend de bioscoopzaal uitkwam. Want dat zou toch wel moeten bij Indiana Jones. Meer uitgebreider: hier.

Napoleon: pretentieuze rotfilm met een nog pretentieuzere Joaquin Phoenix. 

Oppenheimer: in een discussie afgelopen weekend met iemand die niet begreep waarom ik niet naar Joaquin Phoenix kon kijken, vroeg diegene naar een voorbeeld wat wel goed acteerwerk was. Robert Downey Junior in Oppenheimer, gaf ik als antwoord. Ik geloofde hem in alles wat hij deed.

Televisie

The Crown kwam ten einde. Het laatste seizoen was de reden waarom ik weer een Netflix-abonnementje afsloot. Wat kan ik er over zeggen? Ik geloof dat het slotseizoen van The Crown samenvalt met de reden dat ik straks het abonnement weer opzeg.

Het binnenhalen van de complete lijst van het CDA voor de tweede Kamerverkiezingen bij Marcel en Gijs is onbetwist het beste wat ik afgelopen jaar op televisie heb gezien.

Persoonlijke overwinningen

Ik ben van baan veranderd. Van de gehandicaptenzorg naar de bibliotheekwereld. Bevalt me prima.

Ik heb Tiktok verwijderd. Och, wat een heerlijkheid is dat. Ik kan het iedereen aanraden. Weg ermee.

Ik heb voor de tweede maal een kerstboom opgetuigd.

Ik heb geprobeerd, dus gefaald, met het stoppen van roken. Het doosje pillen ligt er nog. In het nieuwe jaar weer een poging. Lekker sabbelen.

Ik heb nee-dank-u-wel-geen-interesse gezegd tegen jongeren die je een krantenabonnement willen aansmeren!

Het verplichte driejarige contract met de Telegraaf waar ik maar niet van af kwam is dit jaar afgelopen!

Tot slot

Er zouden ontelbaar veel meer dingen bij de lijstjes kunnen. Het was een rijk jaar. Maar ik ben wel uitgetikt en heb zin in een oliebol.

Pas op met vuurwerk! Wees lief voor elkaar!

En een mooi 2024 toegewenst. 


Bijna vergeten een foto toe te voegen waarop we aan het suppen zijn. Want naast bibliotheekmedewerker, blogger, gids en allemansvriend ben ik ook nog supper, had ik dat al verteld? Suppen staat voor Stand Up Paddeling en is bijzonder goed voor al je spieren! En gezond, lekker in de buitenlucht! Moet je echt eens proberen man, als je het eenmaal gedaan hebt wil je niets meer anders. Suppen is super leuk om te doen. We hebben al mooie tochtjes gemaakt hoor, en al veel gezien van 't land. Echt de perfecte manier om eens een natuurgebied te verkennen! Heb ik al gezegd dat het goed is voor al je spieren?  


Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.