Doorgaan naar hoofdcontent

Weekje Puglia: dag III

Palignano a Mare 

Palignano a Mare is een klein vissersplaatsje ten Noorden van Monopoli. Het oude, pittoreske centrum is gebouwd op steile kliffen en ligt pal aan de zee. Overal is die aanwezig: als je een straatje inkijkt zie je de zee liggen, af en toe hoor je de golven onder je kapot slaan tegen de rotsen en op de pleinen ruik je de geserveerde visgerechten. 

Vanaf de parkeerplek, waar een man voor vijf euro wel op onze auto wil passen, lopen we een trap af naar een soort dal dat herinnert aan de Romeinse tijd. Want bouwen konden ze wel, die Romeinen. Nog steeds staat er een grote brug overeind, waarover elke dag nog honderden mensen oversteken, en waar je door de enorme bogen de zee ziet blinken. Onder de Via San Vito, zoals de brug heet, ligt een uit de rotsen uitgesleten baai met een strandje waar je een duik in de zee kunt nemen. Dat stond ook op de planning voor vandaag: suppen. Als de stand- up- paddeling-evangelisten die we zijn, dient er ook op vakantie te worden gesupt. De boarden zij al bijna gehuurd, tot we het strandje opstappen en zien dat de zee te wild is. Nu kunnen we best een golfje hebben, maar dit is de Adriatische zee. Geen IJsselmeer. 

Het strandje ligt vol met mensen. Verwonderlijk, want als ik probeer op de keien te gaan liggen duurt het niet lang voor ik een afspraak bij de fysiotherapeut in mijn agenda kan noteren. Het ligt voor geen meter. In het water laten mensen zich meedrijven met de golven. We lopen het water in, vallen om door de stenen op de bodem en werpen ons in de eerste golf die komt aanspoelen. Eenmaal in het water merk je pas hoeveel kracht water hebben kan. De zee daagt je uit, en als je stoutmoedig genoeg bent laat ze je ook meteen zien wat ze in huis heeft. Van de golven win je het niet. 

Daarom blaf ik ook naar Anneke dat ze terug moet komen, als we door een grot zijn gewandeld en op een klif met onze tenen aan het water staan. Anneke probeert wat actiefoto’s van de golven te maken, maar die golven worden alsmaar groter en laten zich steeds harder tegen de rotsen slaan. Ik zie haar al in het water vallen en meegenomen worden, zo de zee in. Dat zou een ramp zijn. Wie moet mij dan door het Italiaanse verkeer loodsen? Wie zou me dan de Italiaanse keuken bijbrengen? Wie zou dan met wat producten uit de Lidl de meest smakelijke broodjes smeren? Kortom, zonder Anneke ben ik nergens. Terugkomen en rappido een beetje! 

Met open enkels en knieën klauteren we de baai weer uit. Erin komen is één ding, maar zie er maar weer eens heelhuids uit te komen met enkel keien en stenen onder je voeten. En metershoge golven. 

Om toch een beetje het gevoel te hebben echte suppers te zijn, kopen we bij een Indiase marktverkoper allebei een surfhandbandje. Je kent ze vast wel, met van die witte schelpjes. We struinen nog wat door het stadje, wandelen een kerk binnen en zeggen met het hoofd in onze nek gegooid hoe mooi het er wel niet is. Daarna spoelen het zout van ons gezicht bij een fonteintje. 

Als we terug komen bij de parkeerplaats is onze vriend in geen velden of wegen te bekennen. Dat is Italië. 

In de avond zoeken we in de omgeving van ons appartement naar een eetgelegenheid. De meeste restaurants zijn pas rond half 8 of later geopend. Dan gaan de Italianen pas aan het avondeten. Dat is Italië. 

Het terrasje waar we uiteindelijk aanschoven lag aan een pizzeria/bar/bezinepompwinkeltje. Dit zou nooit wat kunnen zijn. We besluiten, nu we er toch zitten, een pizzaatje te bestellen en daarna een ander restaurant te zoeken. Maar de pizza smaakt zo goed, dat we blijven en er een tweede bij bestellen.

Dat is Italië.










Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.