Doorgaan naar hoofdcontent

Weekje Puglia: dag VI

Grotte Verde 

Grotte Verde is een plek langs de weg waar je zo langs rijdt als je niet weet dat het er ligt. Onze vriendelijke buurvrouw heeft het ons als tip gegeven. ‘A cave with green Light in the morning’, zei ze, en de plaatjes die ze op haar telefoon liet zien zag er inderdaad indrukwekkend uit. 

Na een uurtje rijden staan we op een parkeerplaats in Andrano, pal aan de kust onder ons ligt een trappetje naar een rotspartij, waar we verschillende mensen op een handdoek zien zitten. We dalen af en zoeken een plekje. Met een badlaken om mijn middel verwissel ik mijn sportbroekje voor een zwembroek – ik raak er steeds handiger in – en dan is het tijd om af te dalen naar de grot. 

Het is klimmen en klauteren, tenen stoten en balans zien te behouden, maar als we eenmaal in het water staan en de grot inzwemmen, zien we een natuurverschijnsel waar geen Center Parks tegenop kan. Aan de onderkant van de grot gloeit er vanuit het water blauw licht dat de hele grot verlicht. Pas als we de snorkel op hebben en om de beurt een rondje zwemmen, zien we hoe diep het ding wel niet is. Onder ons zwemmen verschillende scholen vissen, zien we enorme onderwatergrotten en paars sponsachtig koraal.  

Nu had ik nooit eerder gesnorkeld. Met de duikbril op en drijvend aan het oppervlak zie je ongelooflijk veel van al het leven onder je. Maar het boezemt ook een beetje angst in. Plotseling zwem je over metersdiepe spelonken, de vissen die er zwemmen zijn niet zo groot, maar wat als ze dat wel zijn? Of als ze naar je toe komen? Het is aan de ene kant beangstigend, aan de andere kant prikkelt het je nieuwsgierigheid en nodigt het uit om verder te zwemmen. 

Voorzichtig als ik ben besluit ik in de buurt van andere snorkelaars te blijven, en vooral niet al te ver de zee in te zwemmen. Anneke daarentegen gaat door je snorkelen heen. Als Odysseus zwemt ze de zee tegemoet. Ik sta op een rots en roep, alweer, dat ze vooral niet te ver mag. 

We klauteren de zee weer uit, halen ons open aan de scherpe rotsen, maar kijken terug op een leuke ervaring. Grotte Verde, mocht je er ooit in de buurt zijn, is zeker de moeite waard. Snorkelen ga ik vaker doen. 

Op Google Maps zoeken we een Lido om de rest van de middag door te brengen. De keuze valt op een strandtentje in het stadje Ortranto. Een klein gemoedelijk stadje aan de kust. We huren een ligbed en leggen onze lijven ten ruste. 

In de avond koken we een pasta in het appartement. Ook wel eens lekker. We struinen tevergeefs Casalabate af voor een ijssalon en slaan voor we slapen gaan zoveel mogelijk muggen dood. Om vervolgens om half vier in de ochtend weer met opgerolde magazines om ons heen te slaan. Aan de bloedspatten op de witte muren te zien zijn we voor een bloeddonatie leeggezogen.  

Morgen hebben we onze laatste dag. Daarna zal onze wekker rond half vier gaan en dan rijden we weer richting Bari. Hoewel we geen wekker hoeven te zetten, daar zorgen de muggen wel voor. 







Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.