Doorgaan naar hoofdcontent

#87 Dirkjan en de negende kunst

 

via: dirkjan.nl

Het schijnt dat er acht kunsten bestaan. Welke kunsten in dat rijtje passen weet ik niet precies, maar wel ken ik de negende: het beeldverhaal. Of stripverhalen en Graphic Novels, zo je wil.  

Stripverhalen zijn meer dan alleen de Donald Duck, hoewel ik het iedereen – ook volwassenen – van harte kan aanbevelen om sommige van die verhalen te lezen. Die van Carl Barks zijn echt klassiekers, blijven leuk om te lezen en de biografie van Dagobert Duck, getekend door Don Rosa, heeft echt een fantastische stijl. Maar goed: buiten Duckstad heb je meer leuke en goede verhalen. Robbedoes bijvoorbeeld, is echt steengoed! Gilles de Geus is grappig maar ook leerzaam en iedereen zou eens een album van Agent 327 moeten lezen. Dat is simpelweg de beste Nederlandse strip ooit gemaakt. Als Martin Lodewijk in een Franstalig gebied was geboren was zijn werk wereldberoemd geweest. Daarvan ben ik overtuigd.

Eén strip in het bijzonder die ik altijd waarderen kon, en zo nu en dan nog steeds, is Dirkjan. Sommigen vinden het te flauw, anderen vinden het maar toilethumor, maar in sommige stipstroken zitten zulke goede grappen die het gewoonweg niet verdienen om als toilethumor betitelt te worden.

Een eeuwigheid geleden las ik eens in een interview met de maker van Dirkjan, Mark Retera, dat hij zijn best deed om de figuurtjes zo droog mogelijk te tekenen. De houding van de figuren, de situaties en de grap: zo droog mogelijk. Toegegeven, soms is het uitermate flauw, maar toch ook vaak bijzonder geestig en spitsvondig.

Soms zit de grap enkel en alleen al in de houding van hoe de figuren getekend zijn.

Kun je je dat voorstellen? Dat een paar simpele inktlijnen die op een bepaalde manier zijn neergezet en afgedrukt zijn op papier je de mogelijkheid geeft hardop te doen laten lachen? 

Probeer het maar eens zelf: teken drie venstertjes en verzin een situatie, een opbouw en een clou. En probeer dat maar eens zo te tekenen dat de clou het beste overkomt. Knap lastig hoor. Een vak apart. Je zou het ook een kunst kunnen noemen. De negende kunst.

Wat ik nu maar zeggen wil: er mag wel meer stripverhalen gelezen worden. 


Nog ééntje dan 


Trakteer jezelf eens op een album van Dirkjan. Of Agent 327! Als ik je een tip mag geven: De ogen van Mu Manchu en Dossier Nachtwacht zijn de beste van de reeks. Maar wie ben ik, ontdek het lekker zelf! En misschien ontdek je wel wat het Nederlandse beeldverhaal wel meer te bieden heeft. En dan hebben we het nog niet eens over die van de Belgen gehad! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.