Doorgaan naar hoofdcontent

#227 Big Buurvrouw is watching you

In de serie Toen werd nu bekijken verschillende bekende Nederlanders fragmenten uit het talrijke oeuvre van Van Kooten en de Bie. De laatste aflevering die ik zag, ging over een special die het tweetal ooit gemaakt heeft over privacy. De aflevering stamt uit ergens begin jaren 80, de overheid begon net met haar digitaliseringsslag, de burgers werden verplicht een identiteitskaart bij zich te dragen. De Bie vond het maar niks.

Hij speelt een typetje van zichzelf, een bezorgde burger, die vraagtekens zet bij ontwikkelingen die ineens razendsnel lijken te gaan. Hij wil niet dat de politie zomaar om zijn legitimatie kan vragen, daar had zijn vader, zo’n veertig jaar daarvoor, nare herinneringen aan. Hij wil niet dat zijn naam en geboortedatum worden opgeslagen in een frituurcomputer bij het bestellen van een bakje friet, hij geeft valse gegevens op. Hij wil niet dat hij zomaar gefilmd wordt bij het binnenlopen van een willekeurige winkel, voortaan gaat hij met een handcamera op pad en ‘filmt hij terug’.

Wim de Bie kon fantastisch boos spelen. Zijn rug werd dan krom, zijn kaken strakgespannen, de zinnen die hij uitsprak werden ingezet met een verongelijkt gegrom. Heerlijk om te zien.

Een tijdje terug ging ik bij een vriend op bezoek. Bij het aanbellen merkte ik dat de bekende deurbel was vervangen door een zwart kastje met daarin een camera, het alziend oog, en van de weeromstuit probeerde ik in de tijd tussen het aanbellen en opengaan van de deur zoveel mogelijke gekke bekken te trekken. Een impuls die me lollig leek. Laat de Chinezen, of wie er ook meekijkt, maar zien dat ik ongevaarlijk ben.

Wat ik niet wist was dat de opname netjes opgeslagen en verstuurd werd naar zijn telefoon, en bovendien gedeeld kon worden. De gekke bekken kwamen als een ongewenste boemerang terug. Overigens is het een terechte vraag wie er meekijkt. De slimme deurbellen zijn ofwel van Chinese ofwel van Amerikaanse makelij. Waar komen die beelden terecht? 

De Bie kreeg een gepersonaliseerde advertentie voor een anti-roos product. Terwijl hij dat laat zien aan de mensen thuis, klimt er een glazenwasser omhoog. De Bie doet voor de zekerheid toch maar het gordijntje dicht. ‘Heb jij toevallig tegen iemand vertelt dat ik roos heb?’, vraagt hij over de telefoon aan Van Kooten. Hoe was de shampoofabrikant hiervan op de hoogte? De Bie wordt steeds opstandiger, zelfs een beetje paranoïde, en Van Kooten, die de ontwikkelingen maar gelaten over zich heen laat komen, merkt op een zeker moment op dat De Bie steeds meer op een eng griezelig mannetje begint te lijken.

Internetpionier Marleen Stikker valt dit ook op. Maar zij draait het om. Dat Van Kooten het allemaal maar zo vanzelfsprekend vindt, dat is eigenlijk griezelig. Nog steeds gaan we volledig mee in alle digitale ontwikkelingen, zonder goed na te denken wat dit eigenlijk voor ons betekent. In het geval van de slimme camera: ze worden opgehangen ten behoeve van de veiligheid, maar laten bezitters ervan zich steeds onveiliger voelen.

Na de uitzending van Toen werd nu zag ik opeens zo’n zwart kastje bij één van de buren hangen. Waar heb je zo’n ding eigenlijk voor nodig, vroeg ik mij af, we wonen maar in een appartementje. Als je wilt zien wie er aan de deur staat hoef je je hoofd maar om één deur te steken. En trouwens, bezoekers dienen eerst binnengelaten te worden in de hal voordat ze de galerij op kunnen. Het ding staat ook nog zo geplaats dat het de hele galerij in het oog heeft. Geregistreerd worden bij vertrek en thuiskomst, ammehoela, bekijk het maar. Voortaan loop ik de andere richting op.

Nee, dan de buurvrouw van hiertegenover. Die registreert ook alles, maar dan met eigen ogen. Vermoedelijk is dat wat ze ziet oogst voor koffiemomenten, maar dat hindert niks. Ik weet wie kijkt, ik weet wat ze ziet, ik kijk ook wel eens terug en bij tegenkomst voelt de ontmoeting als bij die van een oude bekende. Er is pas reden tot zorg als ze niet meer kijkt.

Of ik ze nu mijden of er tegen protesteren moet, of het maar voor lief moet nemen, ik weet het niet zo goed. Het feit blijft dat ze er zijn en niet meer uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Pas als ik ineens reclames van neustrimmers aangeboden krijg kan ik met zekerheid zeggen: die dingen deugen van geen kant.

Een leuke kijktip: Toen werd Nu. Politiek verslaggever Lamyae Aharouay duidt scènes van het Simplistisch Verbond over populisme, Abdelkader Benali over de verloedering van de taal, filosofe Stine Jensen over genderkwesties, Kustaw Bessems over de Nederlandse regelzucht en Marleen Stikker dus over privacy. Het wordt vaak over ze gezegd en het is ook echt zo: Van Kooten en de Bie zaten niet alleen retestrak op de actualiteit, maar ook vaak eroverheen. Van wat ze toen maakten is nog steeds veel actueel. Hun oude werk laat niet alleen Nederland zien zoals het ooit was, maar vooral hoe we geworden zijn. Afijn, een heerlijk wegkijkprogramma voor op de vrijdagavond. Toedeloe!

Reacties

Populaire posts van deze blog

#209 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#219 Ranking de logo's

Vanochtend hoorde ik onderweg naar werk in het nieuwsbulletin van Radio2 de ophef voorbijkomen over het nieuwe logo van de Gemeente Urk. Kom op jongens, het is toch een kostelijk plaatje?  Omdat de ambtenaren van de NOP weer aan het werk zijn gegaan, was het zoeken naar een plekje. Mijn Toyotaatje (de meeste Toyota's per inwoners!) parkeerde ik naast een busje van de gemeente. Pas toen viel het logo van de NOP mij op. Was ik al wel bekend mee natuurlijk, maar een mens kijkt nu eenmaal anders naar zaken als hij net uit een dorp vol ophef komt puffen. Laten we de logo's van de andere Flevolandse gemeenten eens van dichtbij bekijken. En laten we er meteen een ranglijstje van maken.  Gemeente Almere Slogan: Het kán in Almere! Het logo van de gemeente Almere springt meteen in het oog. Hier is groots uitgepakt. Er wordt ook prettig gespeeld met het perspectief, waardoor je pas na een tijdje kijken een grote A ontwaart. Groots, maar plat. Almere samengevat. Had wel wat meer creativit...

#208 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...