![]() |
Jan Patat op de kermis in Emmeloord |
Dit figuur was
ooit een trots uithangbord voor een aparte cultuur. Een cultuur die door de
opkomst van hippe sushi-restaurants en die weerzinwekkende TikTok-foodies
steeds meer naar de achtergrond gedreven wordt. De frituurcultuur.
Fred Friet, de
lachende frietzak, het patatmannetje, de puntzak of Jan Patat; het figuur kent
vele namen waarvan de laatstgenoemde mijn voorkeur geniet. Jan Patat is een
feest der herkenning. In Jan Patat liggen jeugdherinneringen aan schoolvakanties
en zoute afsluiters van middagen in tropische zwemparadijzen geborgen. Jan
Patat is mijn vriend.
Het gaat niet
goed met Jan Patat. Bijna alle beelden van Jan Patat staan er beschadigd bij,
ieder beeld kent mankementen. Het is dan ook een beetje een vreemd beeld. Jan
Patat kijkt niet al te helder uit zijn ogen, met wallen van heb ik jou daar. De
friet die hij in zijn mond stopt komt uit zijn eigen puntzak, zijn eigenlijke
lichaam, waarmee ook nog eens autokannibalisme bedreven wordt.
Een nieuw beeld
is niet zomaar besteld, niemand weet waar je ze precies bestellen moet. Niemand
weet überhaupt wáár Jan Patat vandaan komt. Wat is toch de oorsprong van dit snackicoon?
Gelukkig is er NPO-podcast
‘Docs’. In aflevering 226 onderzoekt Elja Looijestijn het mysterie van deze
lachende frietzak. Ze spreekt met snacksliefhebbers, fans van Jan Patat (er zijn mensen die de aardkloot bewandelen met een tattoo van de lachende frietzak op hun scheenbeen), frituurologen en uiteindelijk de bedenker van dit
malle icoon. Een aflevering om van te smullen, onderzoeksjournalistiek met een
krokant korstje.
Laat NPO
DOCS niet wegbezuinigen!
Reacties
Een reactie posten