Doorgaan naar hoofdcontent

#291 De vrijheid van Lea Ypi

Wat heeft een leeg colablikje met een roos erin te maken met de geschiedenis van Albanië? Schrijfster Lea Ypi legt het in haar boek Vrij, met als ondertitel ‘opgroeien aan het einde van de geschiedenis’ allemaal uit.

Van Albanië wist ik helemaal niet zoveel. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het een premier had die zichzelf tot koning heeft gekroond, ik wist evenmin dat een fascistisch Italië in april 1939 Albanië binnenviel en dat koning Zog met de staatskas onder de arm de benen nam. Dat het land daarna in de greep kwam van het socialisme, maar brak met Joegoslavië, de Sovjet-Unie en China, omdat die te soft werden bevonden, was mij allemaal onbekend. Albanië kent een merkwaardige geschiedenis en bijzondere positie binnen de Balkan, zoals de Balkan een bijzondere positie in Europa inneemt. Voor een lange tijd bleef Albanië een eiland met landgrenzen.

Merkwaardig eigenlijk, dat de Italiaanse invasie van Albanië nauwelijks plaats inneemt binnen ons collectieve geheugen, en we de Duitse invasie van Polen altijd opnoemen als beginpunt van de Tweede Wereldoorlog. Toch hadden de Italianen dat geintje ruim vijf maanden eerder geflikt dan de Duitsers. Maar genoeg geneuzel, we hadden het over een colablikje.

Die kreeg een prominente plek in de woonkamer toen haar moeder een gaaf exemplaar op de kop had weten te tikken. Op de televisie, boven op het gehaakte kleedje. Om er extra luister aan bij te zetten werd er een verse roos in het lipje gestoken. Dat terwijl een colablikje toch hét symbool van het imperialistische westen is. Op een dag is het blikje weg. Het leidt tot een fikse burenruzie en een van de vermakelijkste hoofdstukken van het boek.

Misschien zou zo’n colablikje wel symbool hebben gestaan voor de hunkering van het gewone volk naar westerse vrijheid. Lea Ypi heeft er achteraf pas woorden voor.

Want achteraf begreep ze pas hoe het socialisme in elkaar stak en wat voor impact het op haar en haar familie heeft gehad. Pas na de val van het regime vielen de puzzelstukjes op zijn plek. Als haar ouders bijvoorbeeld spraken over iemand die ‘was afgestudeerd’, er eigenlijk bedoeld werd dat diegene onlangs uit de gevangenis was ontslagen. Dat ‘een graad behalen' eigenlijk de code was voor het uitzitten van een straf. Dat ‘van de universiteit gestuurd worden’ als eufemisme voor de doodstraf werd gebruikt.

En toen dat akelige regime eindelijk viel, viel ook meteen haar hele wereldbeeld aan stukken. Maar met de zorgvuldig in elkaar gezette scherven heeft ze een prachtig boek afgeleverd.

Eerder had haar buurman haar nog op het hart geduwd dat ze zich gelukkig moest prijzen in een land als Albanië te leven. Had ze in het westen geleefd, zou ze zeker onder een brug belanden om Bob Dylan-songs te spelen voor geld. Lea heeft zich altijd afgevraagd wat een ‘bobdylan’ dan precies was. 

Inmiddels woont ze in Groot-Brittannië. Ze publiceert en spreekt regelmatig over vrijheid. Met haar boek heeft ze een geschiedenis van een land, een systeem én familie ineen geschreven.

Overigens is het lang niet kommer en kwel wat Ypi over haar socialistische jeugd schrijft. Zonder in nostalgie te vervallen weet ze heel goed te benoemen wat de prijs was voor die begeerde westerse vrijheid.

Het boek is een prachtige coming-of-age, zoals je dat tegenwoordig noemt. Over hoe een meisje het standbeeld van Stalin kon knuffelen en later de kop eraf zag gaan, en hoe het was om verder te leven met vrijheid waar haar ouders alleen maar van konden dromen.  

Bovendien een prima boek als je meer wilt weten over Albanië, de Balkan, het socialisme en Het einde van de Geschiedenis. Een periode die zelf inmiddels alweer geschiedenis is.

Baaidewee, wanneer is er eigenlijk een einde gekomen aan dat Einde van de Geschiedenis?


PS: De Duitsers noemen de nostalgische gevoelens die voormalige Oost-Duitsers koesteren aan de DDR Ostalgie. Andere Tijden knalde daar onlangs een geinig filmpje van online.



Reacties

Populaire posts van deze blog

#209 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#219 Ranking de logo's

Vanochtend hoorde ik onderweg naar werk in het nieuwsbulletin van Radio2 de ophef voorbijkomen over het nieuwe logo van de Gemeente Urk. Kom op jongens, het is toch een kostelijk plaatje?  Omdat de ambtenaren van de NOP weer aan het werk zijn gegaan, was het zoeken naar een plekje. Mijn Toyotaatje (de meeste Toyota's per inwoners!) parkeerde ik naast een busje van de gemeente. Pas toen viel het logo van de NOP mij op. Was ik al wel bekend mee natuurlijk, maar een mens kijkt nu eenmaal anders naar zaken als hij net uit een dorp vol ophef komt puffen. Laten we de logo's van de andere Flevolandse gemeenten eens van dichtbij bekijken. En laten we er meteen een ranglijstje van maken.  Gemeente Almere Slogan: Het kán in Almere! Het logo van de gemeente Almere springt meteen in het oog. Hier is groots uitgepakt. Er wordt ook prettig gespeeld met het perspectief, waardoor je pas na een tijdje kijken een grote A ontwaart. Groots, maar plat. Almere samengevat. Had wel wat meer creativit...

#208 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...