Doorgaan naar hoofdcontent

#288 Kwartaalrapportage VII

Oi, oi, oi. Is het zomaar alweer oktober. Wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel. Niet normaal. Hups, daar gaan we die wintermaanden weer in. Hieronder wat boeken die ik de afgelopen drie maanden gelezen heb. Misschien zit er wel een leuk boek voor je tussen. Kun je fijn lezen. Lekker op de bank. Onder een kleedje. Misschien een kopje winterthee erbij. Of een stevige borrel, mag ook. Dat laat ik allemaal lekker aan jou.

Vreemde tekeningen - Utesku

De Japanse schrijver Utesku blijkt een internetsensatie te zijn. Eerder had hij al spannende horrorverhalen online gepubliceerd. Vreemde tekeningen is zijn debuut in boekvorm. Voor het gemak is het boek voor verschijning al in 30 talen vertaald.

Het boek bevat een viertal verhalen die allemaal draaien om ‘vreemde’ tekeningen, die ieder op zich een overhangend verhaal vertellen. Als lezer mag je lekker meepuzzelen. Reuzeaardig natuurlijk, maar halverwege het boek heb je het puzzeltje al wel gelegd.

De titel van het boek en de cover met vreemde tekeningen sprak me wel aan, en na een werkdag liet ik hem in de tas glijden. Ik vond het wel grappig eens een Japans boek te lezen. De manier van vertellen is toch anders. En als je ’s een keer iets anders wilt lezen is het best een geinig boek. Meer hierover: hier.

De domheid regeert - Sander Schimmelpenninck

Eigenlijk, vind ik, mag je een luisterboek niet meetellen als een gelezen boek. Dat ik tussendoor af en toe een hoofdstukje gelezen heb in de app, zie ik maar als verzachtende omstandigheden.

In het boekje legt Schimmelpenninck uit waarom ‘domrechts’ zo goed gaat de laatste jaren. Politici zetten ‘domheid’ steeds vaker in als politieke strategie. Natuurlijk spelen sociale media hierin een rol. De politiek is de laatste jaren flink veranderd en verhard, maar Schimmelpenninck biedt gelukkig ook oplossingen hoe je politieke ‘domheid’ kan herkennen en je ertegen kunt wapenen.  

Misschien kan hij het beter zelf uitleggen:

Overigens is Schimmelpenninck zelf ook niet vies van polariseren en weet hij zelf ook van uitdelen. Toch leest zijn boek als een mild - maar urgent - schotschrift. Bovendien leest hij het op aanstekelijke wijze voor.

Beetje een clichéboodschap, maar zo vlak voor de verkiezingen kan het geen kwaad dit schotschrift te lezen (of luisteren).

Alle rafelranden van Europa - Ivo van de Wijdeven

Waarom handelt Poetin zoals hij handelt? Waar komt de driftigheid van Erdogan vandaan? Waarom voelen de Britten zich meer verwant met Amerikanen dan met het Europese continent? Het huidige wereldgebeuren roept vragen op die Ivo van de Wijdeven met zijn boek(en) probeert te beantwoorden. Alle rafelranden van Europa is een samenstelling van De rafelranden van Europa en De nieuwe rafelrand van Europa.

Een dikke pil, maar leest als een trein. Heb er eerder over gepost.

Volgens Van de Wijdeven is zijn Alle rafelranden van Europa een naslagwerk voor bij het achtuurjournaal. Bij ieder hoofdstuk begin je met de vroegste geschiedenis van het land of werelddeel en lees je langzaam naar het heden toe. Nou nou, Ivo, denk je bij de Xia-dynastie (2070-1600 v.Chr.), heeft dat nou allemaal nodig? Maar dat is juist het knappe van dit boek: het laat zien dat historische gebeurtenissen niet op zichzelf staan, maar nog een lange nawerking kunnen hebben waar dictators zoals Poetin en andere potentaten graag gebruik van maken.

Over Poetin en andere potentaten heeft hij eerder al een boek geschreven: Macht van het verleden. Daar bestaat ook een fijne podcast van. Ik geloof wel exclusief op Podimo.

Het ultieme geheim - Dan Brown

De nieuwe Dan Brown! Boekenliefhebbers mogen zich graag een beetje gnuivend uitlaten over de Amerikaanse schrijver. Met zijn boeken als de De da Vinci code heeft hij in het verleden heel wat op de hals gehaald. Hoewel Brown zichzelf toch heel serieus neemt, is zijn werk volgens een bekende TV-pastoor ‘amusante onzin, in de trant van James bond’. Een andere boekenliefhebber noemde het in een boekenpodcast ‘een hele grote zak Pom-bär chips’, waarvan nadat je hem hebt leeggevreten achterblijft met een vies gevoel.

Dat heb ik zelf niet zo erg. Zijn boeken vind ik vermakelijk, al is het maar omdat Robert Langdon binnen vierentwintig uur alle kunst en architectuur voorbij holt die de locatie van het verhaal te bieden heeft. De zogenoemde Dan-Brown-formule. Onder het lezen kun je lekker plaatjes googelen. Nog leuker is het als je na het lezen van bijvoorbeeld Het Berninimysterie Rome bezoekt. Dan zie je opeens allemaal geinige detailtjes en opmerkzaamheden waar je anders aan voorbij gelopen zou hebben. Het maakte Rome indertijd een toffe stad om doorheen te slenteren. Maar goed, we hadden het over het nieuwste deel.

Dit zesde deel uit de Langdonserie speelt zich af in Praag. Aan de formule blijft weinig veranderd, maar één ding is wel anders: de eeuwige vrijgezel Robert Langdon heeft een vriendin. Noëtische wetenschapper Katharine Salamon (eerder ten tonele gebracht in Het verloren symbool). Lang verhaal kort: er wordt een moord gepleegd, Katharine is vermist, Langdon moet in een kort tijdsbestek de wereld zien te redden en er is natuurlijk weer een heerlijk geheimzinnige schurk. Dat allemaal tegen de achtergrond van die prachtige stad Praag.

Eigenlijk kun je niets zeggen over het boek zonder spoilers te verklappen, dus laat ik het houden bij een beknopte recensie in de vorm van wat positieve steekwoorden: goede opzet, fijne haakjes, lekkere thrillervibe, sneltreinvaart, goed gekozen locatie.

Wat kanttekeningen dan: weinig religie, minder kunst en puzzelwerk dan voorgaande delen, derde akte leest als een gebed zonder end.

Ach, wat maakt het nou eigenlijk uit wat ik ervan vond? Ga lekker zelf lezen!

Moeders lichaam - Joris van Casteren

Joris van Casteren zoekt naar eigen zeggen altijd naar ‘vreemde onderwerpen’. Eerder schreef hij bijvoorbeeld al over een been in de IJssel. Vaak is het leven zelf veel poëtischer dan fictie, en als je zo’n onderwerp te pakken hebt, hoef je zelf geen fictie meer te schrijven.

In Moeders Lichaam schrijft Van Casteren het verhaal op van Piet, een kinderloze vrijgezel die nooit heeft gewerkt en thuis is blijven wonen.

Als moeder in de zomer van 2013 overlijdt, besluit Piet haar laatste wens uit te voeren. Hij vertelt er niemand over. Maar lang houd je zoiets niet vol. Tweeënhalf jaar later staat de straat toe te kijken hoe mensen in witte pakken een gammele kist naar buiten takelen.

In het boek lees je het hoe, wat en waarom. Vanuit verwondering en oog voor droge humor tekent Van Casteren dit bijzondere verhaal op. Tussen hem en Piet ontstaat een onverwachte vriendschap.

Hoe luguber het voorval ook mag zijn, en hoe grappig het boek soms ook is, naast het verhaal van Piet vertelt Moeders lichaam ook een verhaal over een kwijnend dorpsleven in een krimpregio, waar gemeenschapszin en sociale controle niet langer vanzelfsprekend zijn.

Omdat ik door de moddergooinieuwsbrieven van Dieuwke Wynia de laatste tijd in een soort van DWDD-heimweefase zit, plak ik het interview met Piet en Van Casteren hieronder.

Altijd van je af - Sara Berkeljon

Hij wilde nog eens op de foto gezet worden door zijn goede vriend Erwin Olaf. De Volkskrant besloot er meteen maar een interviewer naar toe te sturen. Dat interview vormde het startschot voor het boek Altijd van je af, een biografie van Arjan Ederveen, geschreven door Sarah Berkeljon.

De jaren ’90 waren VPRO. En de VPRO van de jaren ’90 was Theo en Thea, Kreatief met Kurk, Borreltijd en 30 Minuten. En natuurlijk programma’s als Jiskevet en Villa Achterwerk.

Berkeljon bezoekt Ederveen als hij met zijn vriend Howie aan het overwinteren is in India. Op aanstekelijke wijze probeert ze grip te krijgen op het creatieve brein van Ederveen, maar ook op zijn innerlijke belevingswereld, die hij maar moeilijk kan uiten. Over het vroegtijdig overlijden van zijn twee broers kan hij nog steeds moeilijk praten. Over de pijnlijke breuk met zijn creatieve wederhelft Tosca Niterink evenmin. In plaats daarvan stort hij zich liever op zijn werk, en nu hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt; zijn moestuin.

Tegelijkertijd heb ik het boek gelezen als een nostalgische trip naar de televisieprogramma’s uit de jaren ’80, ’90 en ’00. Interessant om te lezen hoe Theo en Thea tot stand kwam, hoe ze met weinig budget en middelen toch leuke televisie wisten te maken. Dat de zin ‘heb je ook wel eens een leverworst gewonnen?’ uit de intro door Tosca bedacht was, die minstens zo creatief was als Arjan. Dat Marco Bakker nog steeds vindt dat hij zijn imago goed heeft gedaan door de rol aan te nemen in Theo en Thea en de ontmaskering van het Tenenkaasimperium.

Hoewel Ederveen moeilijk praat over de pijnlijke momenten in zijn leven, heeft hij die wel degelijk verwerkt in producties als 30 Minuten. De dood van zijn broers, de therapie die hij gevolgd heeft, de afstandelijke houding van zijn moeder; het zit er allemaal in.

'Altijd van je af,' zei de klungelige hobbyist in de gutsaflevering van Kreatief met Kurk, waarna hij vreselijk in zijn hand gutste. Een betere titel voor het boek is niet denkbaar.

Omdat de verkiezingen eraan komen hieronder de 30 Mintuten aflevering Vanwege Maartje. Smullen is het.

De waterzoon - Eva Vriend

Oktober is de Maand van de geschiedenis, en dit jaar is het thema ‘natuurlijk’. Een prima thema voor schrijfster en historicus Eva Vriend, die eerder al over de maakbaarheid van de polder (Het nieuwe land), de teloorgang van de Zuiderzee (Eens ging de zee hier tekeer) en het vergaan van de Schokkers zonder thuis (Het eiland van Anna) schreef.

In dit essay onderzoekt ze de band tussen Jac. P. Thijsse en zijn zoon. Vader Thijsse was een echte natuurliefhebber. Met zijn idyllische plakplaatjes die je bij rollen koek van Verkade sparen kon, liet hij Nederlanders de natuur leren koesteren. Later in zijn leven zou hij aan de wieg van Natuurmonumenten komen te staan.

Zoon Jo was van een ander slag. Hij zag de natuur, in het bijzonder water, iets wat de mens vooral naar zijn hand diende te zetten. Jo zou het technisch brein van de Afsluitdijk en de Deltawerken worden. Je kunt je voorstellen: tussen vader en zoon zat een zekere spanning als het op natuur aankwam.

Trouwens, Jo Thijsse was ook betrokken bij het Waterloopkundig Laboratorium nabij Kraggenburg. In de zuidoostpunt van de Noordoostpolder was daar nog een mooi stuk grond voor. Een bos, die er was geplant omdat de bodem daar bestaat uit keileemgrond, wat ongeschikt voor akkerbouw is. De bomen moesten gekapt worden voor de watermodellen. Al mocht er van Thijsse ook wel wat blijven staan, omdat bomen zo lekker voor luwte zorgen. Tegenwoordig is het bos overgedragen aan Natuurmonumenten. En wat een aangenaam bos is het toch. Al weet ik nu na het lezen van De waterzoon: dit bos bestaat alleen omdat de grond ‘niet nuttig’ was.

Flevoland: een heerlijke provincie.

Reeds bezig:

Ik ben begonnen in De wisselwachter van Geert Mak, maar kom er niet echt doorheen. Leuk hoor, die Witte Huisfeestjes en stiekeme verhoudingen van Roosevelt, maar gaandeweg het lezen mag de Tweede Wereldoorlog van mij wel uitbarsten. Hup Geert, je kan altijd zo lekker vertellen, beetje schot in de zaak alsjeblieft. Laat ze de democratie redden. Nou ja, wie weet pak ik hem binnenkort weer op.

Tot slot:

Nou, dat was ‘m wel eigenlijk. Welke boeken staan bij jou op het lijstje voor de donkere wintermaanden? Of welke heb je gelezen en zou je anderen graag willen tippen? Deel maar lekker. Altijd leuk. Toedeloe!

PS: ik heb wel eens gezegd dat je een boek niet op de cover dient te beoordelen. Daar kom ik graag van terug. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

#209 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#219 Ranking de logo's

Vanochtend hoorde ik onderweg naar werk in het nieuwsbulletin van Radio2 de ophef voorbijkomen over het nieuwe logo van de Gemeente Urk. Kom op jongens, het is toch een kostelijk plaatje?  Omdat de ambtenaren van de NOP weer aan het werk zijn gegaan, was het zoeken naar een plekje. Mijn Toyotaatje (de meeste Toyota's per inwoners!) parkeerde ik naast een busje van de gemeente. Pas toen viel het logo van de NOP mij op. Was ik al wel bekend mee natuurlijk, maar een mens kijkt nu eenmaal anders naar zaken als hij net uit een dorp vol ophef komt puffen. Laten we de logo's van de andere Flevolandse gemeenten eens van dichtbij bekijken. En laten we er meteen een ranglijstje van maken.  Gemeente Almere Slogan: Het kán in Almere! Het logo van de gemeente Almere springt meteen in het oog. Hier is groots uitgepakt. Er wordt ook prettig gespeeld met het perspectief, waardoor je pas na een tijdje kijken een grote A ontwaart. Groots, maar plat. Almere samengevat. Had wel wat meer creativit...

#208 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...