Doorgaan naar hoofdcontent

#576 Waarom we Europeaan zijn

Na het boek Europa van Alle Geschiedenis Ooit was het tijd voor een nieuwe titel. Ik bladerde wat door de catalogus onder de zoekterm ‘Europa’ en vond Waarom we Europeaan zijn, een essay van Thomas Huttinga uit 2024.

In het vlot geschreven essay neemt Huttinga boude stellingen over een gedeelde Europese identiteit en geschiedenis. Als lezer word je met de snelheid van de Teletijdmachine meegenomen door de 19e eeuw, de opkomst van het nationalisme en de na-oorlogse visie op Europese samenwerking. In het korte boekje vliegt de schrijver soms ook iets te kort door de bocht, maar zijn enthousiaste vertelstem werkt aanstekelijk. 

Het ironische van de natiestaat en het 19e -eeuwse nationalisme is dat vrijwel ieder Europees land dezelfde ontwikkeling doormaakte. Opeens kregen hoofdsteden een belangrijke functie en moesten ze nationale grandeur uitstralen. In iedere Europese hoofdstad verschenen monumenten, musea, concertzalen, bibliotheken en operahuizen, die de eigenheid van het land moesten benadrukken, maar waarvan het ontwerp vaak werd afgekeken van bouwwerken elders in Europa.

Als voorbeeld noemt Huttinga de bekende schilder Rembrandt. Of het volgende waar is weet ik niet, maar de schrijver stelt dat Rembrandt zo goed als vergeten was aan het begin van de vorige eeuw. De bekendste schilder van de Lage Landen, zo stelt hij, was de Antwerpse Peter Paul Rubens. Toen België zich in 1830 onafhankelijk verklaarde, hielden zij Rubens achter hun grenzen en werd hij aldaar op de schilderstroon gehesen. Al in 1840 kreeg hij zijn eigen standbeeld op de Antwerpse Groenplaats.

Nederland moest dus op zoek naar zijn eigen schilder uit de gloriedagen van het nationale verleden. Dat werd Rembrandt. Zijn werk werd afgestoft, de smet op zijn carrière (faillissement stond niet goed in de 17e eeuw) werd vergeten en ook onze Rembrant kreeg zijn eigen standbeeld. Een icoon voor het verleden van ons vaderland.

Maar dat standbeeld werd gemaakt door een in Mechelen geboren Vlaming, die zijn vak leerde in Rome, in het atelier van een beroemde Deense beeldhouwer. Het nationale standbeeld voor Rembrandt was onderdeel van een Europees brede ontwikkeling.

Verschillende nationale handen, zo sluit Huttinga zijn hoofdstuk af, bouwden aan een Europees bouwwerk dat juist over grenzen heen vloeide.

In 1830 werd er een harde grens getrokken tussen Nederland en België. Stel dat dit niet was gebeurd, misschien had er dan helemaal geen Nachtwacht, maar een werk van Rubens gehangen in de Nachtwachtzaal (die dan anders had geheten natuurlijk).

Dan nog een fun fact uit het boekje: pas rond 1900 ontdekten de bewoners van een oud pand aan de Jodenbreestraat in Amsterdam per toeval dat ze te maken hadden met Rembrandts voormalige galerij en woning. Tegenwoordig is het een heel tof museum, helemaal ingericht alsof Rembrant er nog zojuist pigment heeft staan mengen, maar op de schouw na is niets er origineel. Geschiedschrijving is soms een kwestie van toevallige ontdekkingen.

Het boekessay Waarom we Europeaan zijn is aan te raden voor iedereen die geïnteresseerd is in Europa en de Europese samenwerking. Maar ook juist aan de mopperaars! Huttinga’s enthousiasme werkt in ieder geval aanstekelijk.

Soms komt er zomaar van alles samen. En ik heb enorme goesting om:

  • De nieuwe podcastaflevering van De Ongelooflijke te beluisteren, omdat die toevallig hetzelfde thema behandelt! (Luistertip)
  • Het Rembrandthuis in Amsterdam te bezoeken
  • Het Rubenshuis in Antwerpen te bezoeken
  • Überhaupt weer naar Antwerpen te gaan
  • De raap van Rubens te herlezen (klassieker)
  • De Nachtwachtbrigade te herlezen (och ja wel aardig)
  • Vanavond een nieuwe aflevering van De Slimste Mens ter Wereld te zien. Geleerd: klepper. Dat is een praatjesmaker. Kleppen is dan weer opscheppen. En nieuwslezer worden journaalankers genoemd. Mooi he.


Reacties

Populaire posts van deze blog

#209 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#219 Ranking de logo's

Vanochtend hoorde ik onderweg naar werk in het nieuwsbulletin van Radio2 de ophef voorbijkomen over het nieuwe logo van de Gemeente Urk. Kom op jongens, het is toch een kostelijk plaatje?  Omdat de ambtenaren van de NOP weer aan het werk zijn gegaan, was het zoeken naar een plekje. Mijn Toyotaatje (de meeste Toyota's per inwoners!) parkeerde ik naast een busje van de gemeente. Pas toen viel het logo van de NOP mij op. Was ik al wel bekend mee natuurlijk, maar een mens kijkt nu eenmaal anders naar zaken als hij net uit een dorp vol ophef komt puffen. Laten we de logo's van de andere Flevolandse gemeenten eens van dichtbij bekijken. En laten we er meteen een ranglijstje van maken.  Gemeente Almere Slogan: Het kán in Almere! Het logo van de gemeente Almere springt meteen in het oog. Hier is groots uitgepakt. Er wordt ook prettig gespeeld met het perspectief, waardoor je pas na een tijdje kijken een grote A ontwaart. Groots, maar plat. Almere samengevat. Had wel wat meer creativit...

#208 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...