Doorgaan naar hoofdcontent

Creatief met Archief

 Toen ik in januari mijn eerst blogpost online plaatste, nam ik mezelf voor om iedere maand een stukje te schrijven. Op de valreep van Maart wil ik daarom alsnog een blog plaatsen. Ik kan gaan schrijven over het corona-virus, dat nu zo wild om zich heen grijpt, maar bedacht me dat het leuker zou zijn om een kleine greep uit mijn straatfotografie-archief te plaatsen en toe te lichten door middel van een stukje commentaar.




Het was de eerste dag Venetië - ik was op roadtrip met een gezelschap waarvan je het verslag elders op deze blog terug kunt lezen – en meteen toen we voet aan wal hadden gezet kwam ik dit stelletje tegen. Leunend tegen een muurtje, allebei de telefoon in de hand. Geestig hoe aarzelend de man een berichtje intikt – zo met dat vingertje – en hoe vastberaden de vrouw haar telefoon bedient. Haar zonnebril, die ze met de poot in haar mondhoek laat bungelen, maakt het af. 

Ik vraag me af hoe de rolverdeling in deze relatie is. De vrouw, zo vastberaden als ze overkomt, heeft vast telkens het voortouw genomen gedurende de trip. Misschien was de vrouw wel een route aan het bepalen via Google Maps en heeft de man, die niks gevraagd wordt, ook maar zijn mobiel er bij gepakt. Om tevergeefs ondersteuning te bieden, of om simpelweg de tijd te doden totdat de vrouw de knoop doorhakt. Zou de man de sandalen wel dragen uit vrije wil? Vindt de man zijn schoeisel oprecht comfortabel of toch vooral dragen voor zijn vrouw, omdat “het zo lekker luchtig voor je is, Henk!”
Afijn, ik hoop dat ze allebei een leuke vakantie hebben gehad. ●



Al snel tijdens de roadtrip kwam ik er achter dat Italië een perfect land voor straatfotografie is. Het land leent zicht er echt voor: bergen aan geschiedenis en architectuur dat je overal terugziet in de middeleeuwse steden, een verfijnde keuken, chaotische infrastructuur en dat alles komt samen in een leven dat zich afspeelt op straat. Siena is de officieuze hoofdstad van Toscane en is een heerlijke stad om een middag door heen te sjokken, als je toch al in de buurt bent. Tegen de avond begon zich groepen met ouderen te vormen op verschillende plekken in de stad. Anders dan bij ons, wonen ouderen vaker bij hun kinderen en familie in Italië, en waar onze steden kampen met hangjongeren, hebben ze hier te maken met een totaal ander fenomeen: hangouderen. 

Gelukkig heb ik toch maar mijn camera gepakt om dit natuurverschijnsel, op veilige afstand, vast te leggen. ●






Urkerdag, een dag waarop inwoners van Urk massaal hun klederdracht uit het vet halen om er mee te pronken op de boulevard, is een dag waarop ook veel mensen van buiten Urk een bezoekje brengen aan het voormalige eiland. En je kan altijd meteen zien wie dat zijn. 
Zo ook dit stelletje, vastgelegd voor het vissershuisje van museum het oude raadhuis. Kijk ze eens lekker smikkelen van een portie gebakken vis. Allebei gehuld in jacks van waterafstotend stof, gewapend tegen de elementen, want deze mensen laten zich zichtbaar niet hinderen door de spelingen der natuur. Mensen naar mijn hart.
Allebei hebben ze een kleedje over hun schoot geworpen. Vis dient netjes gegeten te worden. Daarmee verraden deze mensen overigens meteen van buiten Urk te komen, vis wordt hier over het algemeen niet met mes en vork gegeten. ●



Tot slot deze foto. In de laatste etappe van onze roadtrip door Italië bezochten we Cinque Terre, eens een verborgen parel aan de Italiaanse kust, maar nu een in een rap temp opkomende must-see in de must-been-lijstjes. Daarmee hebben de 5 dorpjes, jammer genoeg, aan charme en authenticiteit ingeboet. Om al de toeristen te kunnen bedienen maakt Cinque Terre een automatisering door. Het stel op de bovenstaande foto had er zichtbaar wat moeite mee. ●

JMZWAAN 


Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.