Doorgaan naar hoofdcontent

#8 opwinding tijdens de zondagsrust

Negen tegen negen. De motie van Hart voor Urk afgelopen week tijdens de raadsvergadering eindigde in gelijkspel. Voor wie het niet meegekregen heeft: het was weer feest in de gemeenteraad. Hart voor Urk diende een motie in voor het sluiten van de zogenoemde playgrounds in het Wilhelminapark op zondag. Een groot gedeelte van de achterban van de partij kerk op zondag in één van de naastgelegen kerkgebouwen en dient daarom een gedeelte van de route door het Wilhelminapark af te leggen. Nu wil het geval dat daar op zondag jongeren nog wel eens een balletje trappen. Ook onder de kerkdienst. En dat is verstoring van de zondagsrust. Hart voor Urk stelt daarom maar voor om de hele boel te sluiten op de zondag.

Nu zitten aan die motie een aantal haken en ogen. Ten eerste: het Wilhelminapark en haar voorzieningen zijn gebouwd en worden onderhouden met gemeenschapsgeld. Dat wil zeggen: het is van iedereen en iedereen mag er wanneer hij of zij wil gebruik van maken. Het is dus openbaar gebied. Als HvU zijn plannen door zet en mensen één dag per week ontneemt om gebruik te maken van een voetbalveldje, kun je dan nog wel spreken van openbaar gebied?

Ten tweede: ik herinner me een dodenherdenking van een aantal jaar terug die op zondag viel en daarom niet door kon gaan. Er moeten dan immers hekken geplaatst worden en ook weer worden weggehaald. Dat kon niet door gemeentewerken gebeuren want dat zou werken op zondag zijn.
   Als er nu een hek wordt geplaatst voor de entree van de playgrounds, wie doet die dan op slot en wie opent ze weer. De gemeente zal dat niet later dan zes uur op zaterdagmiddag doen, want van oudsher wordt om zes uur het werk stilgelegd en begint de zondag. Dus je ontneemt jongeren niet alleen de zondag, maar ook de zaterdagavond om gebruik te maken van het park. Dat met de lange zomeravonden in het vooruitzicht. En er is al zo weinig te doen.
   Jongens blijven en jongens en klauteren heus wel over een hekje heen wanneer ze willen voetballen. Wie houdt hun dan tegen of stuurt ze weg? De wethouder, van de SGP die voor heeft gestemd, heeft al aangegeven dat er op zondag niet gehandhaafd wordt.

Ten derde vraag ik mij af waar het eindigt. In de nieuwbouwwijk staat ook een voetbalveldje vlak bij een kerkgebouw. Moet die dan ook dicht? Of andere faciliteiten of gebieden waar Urkers gebruik van maken – ook op de zondag?

In zijn bezielende pleidooi voor de motie zei de lijsttrekker van HvU dat het op het ogenblik vrij rustig was in de playgrounds. Want, en hij wilde niet discrimineren hoor, want hij werkt ook met ‘die mensen’ en hij mag ze graag; momenteel is het ramadan, en dus is het rustig, maar als dat straks afgelopen is komen ze weer. In grote groepen nog wel.
  Aha, kun je denken, dat is dus waar het schoentje knelt. Inderdaad, wie langs het Wilhelminapark fietst zal ook Urker jongeren zien die hun roots elders hebben liggen. Samen aan het voetballen met Urker jongeren wiens roots op het voormalig eiland liggen. Een betere manier van integreren dan samen een balletje te trappen is er niet, zou je zeggen.
   Daarbij, hoeveel Urkers zijn er inmiddels niet die een alternatieve invulling geven aan het begrip zondagsrust?

Er ligt een dunne lijn tussen satire en werkelijkheid. De hele motie zou een idee kunnen zijn van die gefrustreerde fanatiekeling achter VisitUrk. En dat is meteen wat het serieus maakt.
   Doordat er één persoon afwezig was die avond liepen de stemmen gelijk. Negen tegen negen. De stemming is daarop opgeschoven tot de volgende raadsvergadering. Mocht er door ziekte iemand van de tegenkant afwezig zijn, kan deze onmogelijke en absurdistische motie alsnog worden aangenomen.

Genoeg opwinding. Ik probeer weer wat rust te vinden op deze zondag. Er is tenslotte zondagsrust. 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.