Doorgaan naar hoofdcontent

#23 rondreisje Portugal

Vakanties zijn, als je er even over nadenkt, best gek. Een korte periode waar je veel langer naar uitkijkt dan dat je het daadwerkelijk beleeft. Een geplande onderbreking van je ritme en dagelijkse bezigheden. Zit je daar met je vrije tijd.

Even geen werk. Hoewel je je kunt afvragen of óp vakantie gaan, met alles wat erbij komt kijken, ook geen vorm van werken is. Een koffer inpakken vraagt om een hele organisatie. Iets waar ik niet zo goed in ben. Eindeloos lijstjes maken met wat je mee moet nemen, spullen verzamelen, alles stuk voor stuk afstrepen, de koffer twee keer openen om te controleren of je wel alles hebt ingepakt en als je die eindelijk in de auto plaatst besluiten om toch nog maar even naar boven te lopen om te kijken of je de deur wel goed dicht gedaan hebt.
   Dit lijkt misschien overdreven, maar dit heb ik mezelf aangeleerd en is niet overbodig, want het zal niet de eerste keer zijn dat ik thuiskom zonder portemonnee of (bijna) zonder paspoort. Waakzaamheid is in mijn geval een bijzonder nuttige eigenschap.

Vakantie was voor mij ook een goede reden om weer eens wat meer te gaan bloggen. Het besluit om elke dag een stukje te plaatsen van wat we gezien en gedaan hadden sneuvelde al na de derde dag. Niet omdat ik niet aan het bloggen was, ik plaatste het ergens anders. De app Polarsteps houdt nauwkeurig bij waar je geweest bent op de kaart en biedt de mogelijkheid om je volgers dat te laten zien en te lezen. Hier bloggen zou dubbel werk betekenen en vakantie dient nu eenmaal ter ontspanning, nietwaar?

Van de rondreis door Portugal zijn me een aantal dingen bijgebleven. De adembenemende Atlantische kust, met zijn rotsen en kliffen en onvoorspelbare oceaan. Het vuurtorentje op de rots bij Nazaré, waar in het voorjaar golven van dertig meter hoog kunnen aanspoelen. De surfers die zich op die golven wagen! Ik heb het niet zelf gezien, maar een foto-expositie in het vuurtorentje maakte zoveel indruk dat het me deed besluiten om hier ooit nog eens in het voorjaar terug te komen.
   Fatima dan. In dit dorpje tussen de heuvels verscheen begin vorige eeuw Maria aan een drietal herderskinderen. Ze gebood het grut om een bedevaartsoord in haar naam te stichten en zo geschiede. We liepen de kerk uit en keken boven enorme trappen uit op een net zo enorm plein. Plotseling lag hier een stukje Vaticaanstad. Doorheen het plein liep een marmeren pad. Voor rolstolgebruikers, dachten we. Totdat we steeds meer mensen zich op hun knieën zagen voortbewegen. Er liepen mensen met kaarsen van, ik overdrijf niet, twee meter lang, die in een open vuur gegooid kon worden. Net naast het plein tal van souvenirshops. We kregen de indruk in een religieus pretpark te zijn beland. Loop een rondje op je knieën langs het altaar, gooi een kaars in het vuur, koop een souvenirtje voor naar huis. Het wassenbeeldenmuseum dat het verhaal onder begeleiding van boekendalmuziek vertelde was ook geweldig.

Lissabon was een fijne stad. Een beetje vervallen, een beetje ruig, maar o zo mooi.
   Wat bijzonder is aan Lissabon: de huidige stad is helemaal niet zo oud. Hier heeft in 1755 een enorme aardbeving plaatsgevonden. Eén van de grootste uit de Europese geschiedenis. Hier had ik nog nooit van gehoord. Net zomin van de Anjerrevolutie op 25 april. Ik wist wel dat Portugal ooit een dictatuur was geweest, maar hoe het ook alweer precies zat, geen idee. Terwijl, het is zo’n prachtig verhaal! En het luidde meteen het einde in van de regimes in Spanje en Griekenland. Waarom wordt dat hier zo weinig verteld?

Het was een mooie rondreis, met veel bezienswaardigheden en schitterende landschappen. Nu nog de foto’s uitzoeken en fotoboeken maken. Wat een werk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.