Doorgaan naar hoofdcontent

#82 heldenvrees

Een nerveuse ademhaling en knikkende knieën. Voor me zat een man die mijn jeugd voor een groot gedeelte had bepaald. Hij had me meegenomen naar Tibet en Nepal - op zoek naar een parel in een lotusbloem, hij heeft me een spannend avontuur laten beleven op het VOC-schip ‘de Amsterdam’, waar een verdraaide Italiaanse piraat alles in de soep deed lopen, hij heeft me kennis doen laten maken met Jeanne Panne die er vreemde nachtelijke avonturen op na hield, enzovoort, enzovoort. Maar vooral liet hij me verwonderen: hoe kan iemand zulke plaatjes zo tekenen dat je er helemaal in op kunt gaan, erin kan verdwijnen? Hij zat voor me, er stonden alleen nog een stuk of vijftien mensen tussen ons in. Mijn handpalmen had ik al een paar keer aan mijn shirt afgeveegd, maar het hielp niets: ze werden vochtiger bij elke stap die ik vooruit deed.

Album 295 – de Krasse Koko – was een hommagealbum van de huidige studio naar Paul Geerts geweest. De man die in een zonnige Kamper binnenstad zat te signeren voor zijn fans. De studio heeft nooit kunnen tippen aan zijn werk, maar toch was het een bijzonder album, ik had het gekocht op schoolkamp. Dat had ik ook in de kaft gezet: schoolkamp groep 8 Frits Bode School – 2007.
   Toen ik eenmaal aan de beurt was, en het album aan de erfgenaam van Vandersteen gaf, vroeg hij welk figuur ik wilde. ‘Lambik’, zei ik schor en toen hij het album opensloeg las hij aandachtig de notitie die ik eerder die zomer had neergekalkt, wat aardig van hem was. In een paar pennenstreken zette hij een verdwaasde Lambik neer, Lambik in optima forma. Niemand kon dat beter dan Paul Geerts.

Een paar jaar later stond ik weer bij de opvolger van Geerts: Marc Verhaegen. Potjandorie wat kon die man tekenen en wat kon ik me daaraan vergapen. Met meer zelfvertrouwen dan die dag in Kampen overhandigde ik het album Rebacca R. – zijn eerste album sinds zijn vertrek bij Studio Vandersteen. Marc Verhaegen vroeg hoe ik heette. ‘Jan Maarten’, zei ik.
   ‘Wablief?’
  ‘Jan Maarten’
  ‘Jan Martin?’
  ‘Nee, Jan Maarten!’
   Het werd: Jan Maat.
   ‘Geeft niks meneer, dank u wel voor uw tekening’, zei ik nog.

Afijn, waar ik naar toe wil, gisteravond had ik hetzelfde gevoel als die zonnige zaterdag in Kampen. Diezelfde zwakke knieën, diezelfde aarzeling. Voor me stond Marcel van Roosmalen boeken te signeren. We waren naar de voorstelling Zandweg 17 geweest, waarin hij samen met zijn partner Eva Hoeke had verteld over het avontuur van hun verhuizing naar Wormer en alle gebeurtenissen sindsdien. Samen met A en moat J, die als vervanger van B fungeerde, trokken we naar het theater van Zwolle. Een kostelijke avond, met na afloop kans op een handtekening van the man himself.

Straks ga ik stotteren, kom ik niet uit mijn woorden, verstaat hij mijn naam verkeerd, zeg ik iets geks en kom ik mezelf tegen in een column of podcast als ‘iemand met een vlekje!’

We stapten en het theater uit en trokken naar de kroeg.

Ach, het was goed zo. Het was een leuke voorstelling en we hebben hem eens live gezien. Maar heel even voelde ik me toch dat jochie van 11. En voor de nostalgie toch maar even dat ene album uit de boekenkast gevist.

Trouwens, voor wie het leuk vindt: in de Perfecte Podcast interviewt Koen Maas de peetvader van Suske en Wiske, Paul Geerts, terwijl ze Chinees eten in zijn favoriete restaurant. Leuk om te luisteren omdat hij vertelt over zijn tijd met Vandersteen, de studio en hoe hij op al die verhalen kwam. En jaloersmakend: chinees eten met Paul Geerts, wie wil dat nu niet? 


Jan Maat. Pfff.



Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.