Doorgaan naar hoofdcontent

#92 zinnen

Toen ik onlangs de notities in mijn telefoon aan het opschonen was, kwam ik een mapje tegen met mooie zinnen. Ergens in ’22 moet ik tijdens het lezen gedacht hebben: wat een leuke zin, die moet ik opslaan. Soms lees je een zin of een stuk tekst en verwonder je over hoe iemand dat zo op had kunnen schrijven. Of vat de zin een bepaald gevoel perfect samen. Nu is onderstaande niet het mooiste wat ik ooit gelezen heb, maar blijkbaar vond ik het iets treffends hebben. De moeite waard om ergens te noteren.

-          Wij zijn opgeklommen apen, geen gevallen engelen.

-          Hij kwam dan ook niet te paard aanstormen, maar liet zich rustig op een verhaal meevoeren.

-          …dat is de triomf van de zachtmoedigen.

-          ‘Er is niks goeds in de wereld.’

-          …een buitengewoon aanstekelijk soort fierheid .

-          Hij had pijnlijk gelijk.

-          …waar zij die alle tederheid die ze nog bevatten ter hemel zenden.

-          …het Spaanse rijk had zich volgevreten met Zuid-Amerikaans zilver en goud.

-          …ze zijn verdampt als ochtendmist.

-          Misschien had Jerry haar niet met een bijl achternagezeten, en al zeker niet in zijn bloot gat, maar een goed pak rammel had Mie zeker verdiend.  

De zin over apen komt uit De Hoge Bergen Van Portugal van Yann Martel. Die weet het leuk te brengen. Een buitengewoon aanstekelijk soort fierheid moet niemand minder dan Geert Mak zijn. Welk boek of waar het over ging weet ik niet meer precies, maar het zal denk ik In Europa zijn geweest. En soms kom je iemand tegen die je, inderdaad, weet aan te steken met een buitengewoon aanstekelijk soort fierheid toch? Geert Mak weet het ook altijd wel leuk te brengen hoor.  

De laatste zin komt uit Witte Oren van de Vlaamse Louis van Dievel. En die zin deed me doen besluiten het boek mee te nemen. Het is alleen jammer genoeg op de stapel ‘nog te lezen’ belandt en we weten allemaal hoe het met die boeken vergaat. Laat ik die maar eens oppakken. Het boek schijnt dat typische Vlaamse absurdisme te hebben. En er gaat nu eenmaal niets boven Vlaams absurdisme.

En door die zin wil ik antwoorden op de vragen: wie is Jerry? Waarom wordt er gezegd dat hij zijn vrouw heeft achterna gezeten met een bijl? Waarom in zijn blote kont? En waarom had Mie een goed pak rammel verdiend?

Zo laat ik tenminste één goed voornemen tot zijn recht komen. De rest, nou ja, de rest is verdampt als ochtendmist.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.