Het eerste item
van RegioNed ging over de hitte. Op de markt in Tilburg ging men gewoon door
ondanks de warmte, want je moet toch wat. Bij de poelier werden de kippen gewoon
gegrild. Volgens de marktkraamvrouw droeg dat ongeveer vijf graden bij aan de hittetempratuur,
hahaha. Ook bij de viskraam liepen de tempraturen op, nog even de vissen
zwommen weg in het gesmolten ijs.
Ik zapte weg,
omdat ik het te warm had om televisie over warmte te zien. De bries van de
waaier bracht inmiddels allang geen verkoeling meer.
Misschien wordt
het toch eens tijd voor een (mobiele) airco. Maar ja, nogal een investering en zo’n
ding verbruikt ook best veel energie. Is dat het waard voor die paar maanden in
het jaar? Dekken die twee zonnepaneeltjes het energieverbruik wel van dat ding?
Blaas ik niet onnodig warmte de atmosfeer in zodat ik er in de avonduren koel
bij kan zitten, waardoor het buiten nóg warmer wordt? En niet onbelangrijk: kan
ik dat eigenlijk wel betalen?
Verdorie, ik
heb te maken met airco-ongelijkheid. Net als 10 miljoen andere Nederlanders die
geen airco hebben. Al is het continu doorbrengen in aircolucht ook niet
zaligmakend, las ik in het nieuws.
Met wat tips
die ik op internet bij elkaar sprokkelde is verkoeling zonder airco best
mogelijk. Een paar tips zijn bijvoorbeeld:
- Laat pas luchten als het buiten minder warm is dan binnen. In de vroege ochtend de ramen en deuren open en in de avond. Laat maar lekker tochten die handel.
- Zet tijdens het luchten je ventilator tegenover het openstaande raam, zodat de warmte naar buiten kan.
- Je kan ook een paar bevroren flessen water in een bakje voor de ventilator zetten, dan wordt de koude lucht naar je toe gewapperd.
- Zorg dat je een lade vol ijsjes hebt (eesijsies, geen Magnums), en neem er gerust nog eentje als je daar zin in hebt.
- Hang een doek of gordijn voor je ramen. Aan de buitenkant. Dat vangt de zon op. Zo doen ze dat in Barcelona ook. Toch maar eens naar kijken.
- Veel zuchten en klagen dat het warm is. Mopperen mag best hoor. Is ook een soort van ventileren he.
Maar voor de beste vorm van afkoelen moet je toch in actie komen. Hup, van die bank af, voor die waaier vandaan. Trek aan een zwembroek en zoek het water op voor een duik. De beste verkoeling die er is. Heerlijke tijd, die zomertijd.
Reacties
Een reactie posten