Doorgaan naar hoofdcontent

#578 Warm he

Het eerste item van RegioNed ging over de hitte. Op de markt in Tilburg ging men gewoon door ondanks de warmte, want je moet toch wat. Bij de poelier werden de kippen gewoon gegrild. Volgens de marktkraamvrouw droeg dat ongeveer vijf graden bij aan de hittetempratuur, hahaha. Ook bij de viskraam liepen de tempraturen op, nog even de vissen zwommen weg in het gesmolten ijs.

Ik zapte weg, omdat ik het te warm had om televisie over warmte te zien. De bries van de waaier bracht inmiddels allang geen verkoeling meer.

Misschien wordt het toch eens tijd voor een (mobiele) airco. Maar ja, nogal een investering en zo’n ding verbruikt ook best veel energie. Is dat het waard voor die paar maanden in het jaar? Dekken die twee zonnepaneeltjes het energieverbruik wel van dat ding? Blaas ik niet onnodig warmte de atmosfeer in zodat ik er in de avonduren koel bij kan zitten, waardoor het buiten nóg warmer wordt? En niet onbelangrijk: kan ik dat eigenlijk wel betalen?

Verdorie, ik heb te maken met airco-ongelijkheid. Net als 10 miljoen andere Nederlanders die geen airco hebben. Al is het continu doorbrengen in aircolucht ook niet zaligmakend, las ik in het nieuws.

Met wat tips die ik op internet bij elkaar sprokkelde is verkoeling zonder airco best mogelijk. Een paar tips zijn bijvoorbeeld:

  • Laat pas luchten als het buiten minder warm is dan binnen. In de vroege ochtend de ramen en deuren open en in de avond. Laat maar lekker tochten die handel.
  • Zet tijdens het luchten je ventilator tegenover het openstaande raam, zodat de warmte naar buiten kan.
  • Je kan ook een paar bevroren flessen water in een bakje voor de ventilator zetten, dan wordt de koude lucht naar je toe gewapperd.
  • Zorg dat je een lade vol ijsjes hebt (eesijsies, geen Magnums), en neem er gerust nog eentje als je daar zin in hebt.
  • Hang een doek of gordijn voor je ramen. Aan de buitenkant. Dat vangt de zon op. Zo doen ze dat in Barcelona ook. Toch maar eens naar kijken.
  • Veel zuchten en klagen dat het warm is. Mopperen mag best hoor. Is ook een soort van ventileren he. 

Maar voor de beste vorm van afkoelen moet je toch in actie komen. Hup, van die bank af, voor die waaier vandaan. Trek aan een zwembroek en zoek het water op voor een duik. De beste verkoeling die er is. Heerlijke tijd, die zomertijd. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#209 de Trumpweek

Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen afgelopen week maakte nauwelijks indruk. Op mij noch op de mensen om me heen. Zelfs op sociale media is het behoorlijk rustig. In dat malle grote land is Donald Trump herkozen als president.    ‘Trump is weer president he,’ zei een collega terloops.    ‘Tsja, het is allemaal wat,’ antwoorde ik.    En daarmee was de bespreking van de verkiezingsnacht afgehandeld. Terwijl bij iedereen de alarmbellen af zou moeten gaan – Trump is een lont in een akelig gevaarlijk hoopje buskruit – gebeurt dat niet echt. Tenminste, ik heb het niet meegekregen. Misschien omdat mijn sociale-mediaconsumptie ook niet meer is wat het was. De fratsen van die andere halve zool, Elonnetje Musk, zorgt ervoor dat ik steeds minder zin heb om op die grote X te tikken. Na een tijdje merk je dat je er niks aan mist ook. Maar goed, we hadden het over de Amerikaanse verkiezingen. Iemand waar ik af en toe mee samen werk is een aantal jaar terug me...

#219 Ranking de logo's

Vanochtend hoorde ik onderweg naar werk in het nieuwsbulletin van Radio2 de ophef voorbijkomen over het nieuwe logo van de Gemeente Urk. Kom op jongens, het is toch een kostelijk plaatje?  Omdat de ambtenaren van de NOP weer aan het werk zijn gegaan, was het zoeken naar een plekje. Mijn Toyotaatje (de meeste Toyota's per inwoners!) parkeerde ik naast een busje van de gemeente. Pas toen viel het logo van de NOP mij op. Was ik al wel bekend mee natuurlijk, maar een mens kijkt nu eenmaal anders naar zaken als hij net uit een dorp vol ophef komt puffen. Laten we de logo's van de andere Flevolandse gemeenten eens van dichtbij bekijken. En laten we er meteen een ranglijstje van maken.  Gemeente Almere Slogan: Het kán in Almere! Het logo van de gemeente Almere springt meteen in het oog. Hier is groots uitgepakt. Er wordt ook prettig gespeeld met het perspectief, waardoor je pas na een tijdje kijken een grote A ontwaart. Groots, maar plat. Almere samengevat. Had wel wat meer creativit...

#208 De mensheid zal nog van mij horen

Mag je een boek bejubelen alvorens je hem uitgelezen hebt? Ga het toch doen. In de podcast Radio Romano, een voortzetting van de Krokante Leesmap, werd het nieuwe boek van Joris van Casteren getipt. Bekend van titels als Lelystad, Het been in de IJssel en Het zusje van de bruid. De titel van dat boek over de man die jarenlang zijn overleden moeder in huis bewaarde heb ik zo snel niet paraat. Lelystad was een toffe leeservaring, kan niet anders zeggen. Zijn manier van schrijven - kort en afstandelijk en juist daardoor ironisch – trok me in een mum van tijd door dat hele boek heen. Van Casteren heeft een oog voor het menselijk tekort, en er is niets mooiers dan het menselijk tekort. Even zonder gekheid, de boeken van Van Casteren zijn niet enkel droog of grappig. Vaak juist een beetje luguber. Zoals Het been in de IJssel, wat gaat over, nou ja, een gevonden menselijk been in de IJssel. Dat boek is een zoektocht naar de eigenaar van dat been, wat hem uiteindelijk helemaal naar Duitsland l...