Doorgaan naar hoofdcontent

Fragmenten uit een dagboek #3

 Het is gek hoe je aan de warmte went. De eerste dagen merk je nog dat je lichaam werken moet om met de hitte om te gaan. Je wapent je ertegen door je ramen dicht te houden, een waaier aan te gooien, rustig aan te doen en vooral heel veel water te drinken. Je hoopt ergens dat het morgen minder warm zal zijn. Vanochtend werd ik wakker en besloot ik om me maar over te geven aan de warmte. De thermometer stond op zesentwintig graden, na het opengooien van de balkondeur zesentwintig-en-een-half. De buren reageren gemengd. De linkerbuur heeft er moeite mee en zit voortdurend plannen te maken hoe hij het beste de dag door komt zonder al te veel last te hebben van de zomerhitte. Mijn rechterbuurman neemt het ervan. Hij slaapt op zijn bank, de slaapkamer is te warm, maar gaat er regelmatig op uit. De natuur in, op zoek naar koele plekken.

Gistermiddag ben ik na een Ginkiestocht naar het strand getrokken. Niet te doen. Het zand gloeiend heet, het strand een bakplaat. Mensen die zeggen dat ze dit heerlijk vinden wantrouw ik. Ik geloof ze niet. Dit is voor niemand te doen.

Salman Rushie is weer aanspreekbaar. De Brits-Indiaanse schrijver die afgelopen vrijdag in de staat New York is aangevallen door een sjiitische extremistische fanatiekeling. Ik kende Rushie daarvoor nog niet. De schrijver leeft al sinds 1989 onder de dreiging van een Fatwa, simpel gezegd: hij was vogelvrij verklaard. Dat allemaal vanwege één boek, de Duivelsverzen, waarin hij bepaalde onderdelen van de Koran aanhaalt en verwerkt tot een magisch realistische roman.

Het boek heb ik nog nooit gelezen, maar het maakt me wel benieuwd. Als een roman teweeg kan brengen dat een religieus leider een fatwa uitspreekt, honderden mensen de straat opgaan en vlaggen en boeken verbranden, een schrijver dertig jaar lang onder permanente bewaking moet leven en dat er nu nog steeds, dertig jaar na dato, jonge fanatieke moslims zijn die er heilig van overtuigd zijn dat deze schrijver dood moet, omwille van wat hij geschreven heeft – dan moet het wel een verdraaid goed boek zijn.

Terwijl het nooit zijn intentie was om te beledigen, of te provoceren. Salman Rushie wilde gewoon bepaalde onderdelen van verhalen uit de Koran, die hij zelf heel mooi vond, verwerken tot een roman. Hij wilde niet onder beveiliging leven, of strijder zijn van het vrije woord – hij wilde gewoon schrijver zijn.

Op Twitter dropen in de afgelopen dagen tweets binnen zoals je van dat medium verwacht. Rechtse Twitteraars die opmerken dat de moslims en linkse media zich opvallend stilhouden. Dat we ons langzaam maar zeker onder een Islamitisch terreurbewind bevinden, dat dit de bedoeling van de elite is. Ook veel tweets van schrijvers, opiniemakers, politici en andere mensen die het belang van het vrije woord verdedigen. Ergens tussendoor glijdt er een screenshot van moslims die positief op de aanval reageren onder mijn duim langs. Het wordt gretig gedeeld in de trant van ‘zie je wel?’.

Toevallig lees ik op het moment In Europa van Geert Mak, ik ben nu ergens halverwege de Tweede Wereldoorlog, zo ongeveer in het midden van het enorme boek. Het stond daar maar in mijn boekenkast. Je moet het dan toch eens lezen. Wat opvallend is: het antisemitisme is helemaal niet door de Nazi’s uitgevonden. De Jodenvervolging evenmin. In Oost-Europa, vooral Rusland, Polen en de Baltische staten, werden hele groepen Joden vervolgd of in koele bloeden vermoord, nog voordat Hitler zijn eerste politieke stappen zette. Opvallend vaak gaat het om een ‘geheime elite’ die als doel heeft de wereldheerschappij op zich te nemen. Het is verbijsterend hoe vaak je dat de laatste tijd om je heen hoort, op sociale media leest, hoe het rond wordt gebazuind in donkere, schimmige chatgroepen.

Buiten is het broeierig. Maar onder onze voeten broeit het ook. Ik kan het niet anders vergelijken met een veenbrand, die telkens naar buiten breekt, geblust wordt en weer doorsijpelt totdat het een zwakke plek vindt en tenslotte weer oplaait.

De uitdaging is en blijft om je niet gek te laten maken.

 

 

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.