Doorgaan naar hoofdcontent

#42 tips voor je leesuitdaging

In navolging van een eerdere blogpost wil ik graag iets rechtzetten.

Een readingchallenge, ik blijf zelf liever spreken van een leesuitdaging, is lang zo´n gek idee nog niet.

Het is juist leuk en goed om jezelf een doel te stellen. En als je van nature geen lezer bent, maar er toch graag mee wil beginnen, dan is een uitdaging een hele mooie manier.

Heb je ook als voornemen meer te gaan lezen? Begin dan met de onderstaande tips.

Tip 1: zoek niet meteen boeken uit die 'je gelezen moet hebben’.

Mensen die wat vaker een boek lezen kunnen soms dolenthousiast zijn wanneer ze net een goed boek uit hebben. Maar dat zijn mensen die vaak hun portie al gehad hebben en op zoek zijn naar hogere literatuur. Van die dikke pillen in romanvorm waarin de hoofdpersoon een diepgeworteld conflict met zichzelf ervaart en gebukt gaat onder de afwezigheid van een vaderfiguur ofzo. Saaai! 

Lees gewoon lekker wat je interessant lijkt! Dat kunnen ook boeken zijn met kleine verhalen of een reisverslag of een kookboek! Bijna alle boeken zijn op hun eigen manier leuk! Denk vooral niet dat een boek pas interessant is wanneer je mensen er pas interessant over hoort doen.

Tip 2: er zit een knop op je teevee

Neem de tijd voor lezen. Het werkt het beste zonder afleiding, geloof me. Laat de televisie uit en werp je telefoon van je af. Zo kun je lekker in boeken komen en zul je snel genoeg ontdekken dat het zoveel gaver is dan eindeloos je spanningsboog kapot scrollen op TikTok.

Behalve als je Dan Brown leest. Dan is het handig om een telefoon bij de hand te hebben om alle genoemde kunstwerken en gebouwen te Googelen.

Tip 3: zet je sluizen open

Zet al je innerlijke voelsprietjes op scherp en stel je open voor alles wat je leest. Wees als een spons! Neem al die lettertjes maar je lekker in je op en laat ze maar eens goed door al je chakra’s stromen. Je wordt er een beter mens van. Even me-time. Je brein is ook maar gewoon een orgaan he, een orgaan dat af en toe gezien wil worden, geknuffeld wil worden. Vertroetel die eens met woorden. Geloof me nou maar, mooi mens dat je er bent.

Tip 4: ga op zoek naar de Patty Brard diep vanbinnen

Toen ik mezelf eens verloor in een bepaalde tijdperiode waarvan ik alles wilde weten, las ik een aantal dikke informatieve pillen achter elkaar. Ik had er tabak van en ging op zoek naar lichtere kost. Die vond ik in de vorm van de biografie van Patty Brard. Tussendoor mag je ook wel eens snacken.

Ik was nieuwsgierig naar de biografie, omdat Patty Brard alles is wat ik niet ben niet wens te zijn en het is ook gewoon wel eens leuk om je vooroordeel bevestigd te zien. Ja toch.

Patty is iemand die voortdurend op zoek is naar aandacht en eigenlijk zijn we dat allemaal, nietwaar? Deze blog is ook maar een middel om gezien te worden. In ieder mens, ook in jou, schuilt een klein Patty Brardje. 

Gebruik die om straks te pronken met alle boeken die je gelezen hebt! Je mag heus wel een beetje intressant doen over de boeken die je leest, schroom je niet! Doe wat Patty zou doen! 

Tip 5: ploeter niet

Het kan voorkomen dat je een boek hebt opgepakt die je eigenlijk helemaal niet aanspreekt. Dat geeft niet. Je hoeft niet te ploeteren. Leg het boek gewoon op een stapel met andere boeken waarvan je jezelf al twintig keer herinnerd hebt om te gaan lezen en wie weet beleef je er een andere keer plezier aan. Want dat is uiteindelijk waar het om draait: leesplezier.

Om te bereiken dat je leesplezier kunt ervaren moet je tip 3 toepassen. Zet je sluizen open! Als jij naar het universum uitstraalt dat je een goed boek wil, zal het universum je een goed boek geven. Ook als je het niet verwacht, vooral juist als je het niet verwacht. Je kunt zo voor een habbekrats een boek tegen het lijf lopen in een kringloopwinkel of op een markt en jezelf gelukkig prijzen met je vondst! Het juiste boek komt altijd op het juiste moment. Ik geloof daar ontzettend in.

Nou huppakee, aan het lezen!

En delen he! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geĆ«rgerd

All-you-can-eat restaurant

All-you-can-eat restaurants zijn een fenomeen. Ze bestaan nog niet zo heel lang in Nederland. Niet in zulke getale als tegenwoordig tenminste. Het concept is van een all-you-can-eat restaurant is vrij simpel. Je betaalt een relatief goedkoop bedrag en voor een paar uur mag je je helemaal uitleven op buffetten en wokgerechten. Zo heb je hier in de buurt een bekend all-you-can-eat restaurant in Emmeloord en in Kampen. Voor wie het allemaal niet gek genoeg kan zijn er ook speciale indoorhotels waar het de hele dag door genieten geblazen is. Voor mijn werk (gehandicaptenzorg) ben ik tot driemaal toe naar zo’n hotel geweest. Leuk voor de doelgroep. Voor mij elke keer een uitje naar een totaal andere wereld. Het geldt als het hoogtepunt van het jaar. Afgelopen zaterdag was ik niet met werk, maar met vrienden, naar een wokrestaurant. Ook zo’n all-you-can-eat concept. Iemand uit de groep wilde graag uit eten en omdat het dure tijden zijn, zochten we iets waar iedereen eten kon, maar wat even

#32 lieve mensen, drie tips

Lieve mensen, Ik probeer zo graag te snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik wil het waarom zo graag begrijpen. Vandaag heb ik me er stuk over lopen peinzen, maar ik kom er niet uit. Ik denk dat een poging tot het vinden van antwoorden ergens in de volgende drie aanbevelingen zit. Een luistertip, een leestip en een kijktip.  De luistertip:  De ongelooflijke Podcast met Arnon Grunberg https://open.spotify.com/episode/6SjqWYv2peLNwkWf6EVC1T?si=115090eb5c3d4083 De leestip:  De kijktip:  Persoonlijke tip:   Laat je niet gek maken. Blijf bij jezelf. Blijf omzien naar de ander. Heb lief.