Doorgaan naar hoofdcontent

#137 Kwartaalrapportage III

Och, och, och, zitten we zomaar alweer in oktober. Wat vliegt de tijd. Verbazingwekkend, nietwaar, dat we alweer in het laatste kwartaal zitten. Dat betekent dat het tijd is voor een kwartaalrapportage. Aan het begin van dit jaar deelde ik een post over de Hebban Reading Challenge. Een dappere poging van Hebban om lezen aantrekkelijk te maken voor een groot publiek, niet in de laatste plaats voor jongeren. Want die delen veel. En als het om boeken gaat, mag er best gedeeld worden. Helemaal geen moeite mee.

Die Reading Challenge, die je kunt bijhouden in de app van Hebban, was ik gestart met het aantal voorgestelde boeken. Twaalf stuks, voor iedere maand een boek. Daar zit ik zo op, dacht ik, maar de waarheid is dat ik hem pas zojuist heb behaald. Ik lees dus minder dan ik had verwacht of dat ik zou willen en dat zint me voor geen meter. Hoewel er overal boeken slingeren, op de tafel, onder de tafel, in de boekenkast en op het nachtkastje, lukt het me niet altijd om er de tijd voor te nemen. Waarom lukt het me wel om, laten we zeggen, een half uur lang Instagramreels te bekijken?

Kijk, ik geloof dat we daar de wortel van het kwaad dat ontlezing heet te pakken hebben.

Maar goed: hieronder de boeken van het afgelopen kwartaal. In dit lijstje staan de boeken die van kaft tot kaft gelezen zijn.

De Brug – Geert Mak

Omdat we Istanboel als vakantiebestemming hadden gekozen wilde ik me alvast een beetje inlezen in de stad. Dit Boekenweekgeschenk van Geert Mak - uit 2007 alweer - biedt een blik op de Galatabrug, waar vissers proberen te overleven van hun dagopbrengst en zakkenrollertjes precies weten uit welke broekzak ze kunnen pikken. Ondertussen raast de hele dag welvarend verkeer aan ze voorbij. In een kort boekje schrijft Mak over de veranderende Turkse cultuur, over secularisme en de altijd aanwezige Islam, over het nog altijd bestaande spanningsveld tussen West en Oost. Daarnaast bevat het boekje een prettig beknopte geschiedenis van Constantinopel, met al zijn culturele diversiteit waarvan je in het hedendaagse Istanboel nog altijd de sporen ziet.

Wil je lezen maar niet meteen beginnen in een dik boek? Lees dan een Boekenweekgeschenk! Altijd aardig.



Ik Was Een Van Hen – Maarten Zeegers

Dit boek kon kort na de verschijning rekenen op flink wat kritiek, en dat maakte het juist zo aanlokkelijk om te lezen. De schrijver, Maarten Zeegers, was een van de laatste journalisten die Syrië werd uitgezet. Samen met zijn Syrische vrouw trok hij naar Nederland. Bij gebrek aan een betere woonruimte kwamen ze terecht in de Haagse Transvaalwijk. Een wijk waar 90% procent van de inwoners allochtoon is en de islam de meest bedreven religie schijnt te zijn. Omdat hij het Nederland wat hij achterliet naar eigen zeggen niet meer herkent besluit hij al die verschillende gemeenschappen in Transvaal beter te leren kennen. In plaats van de toegankelijkheid waar hij op hoopte stuit hij als Nederlandse journalist op wantrouwen en zelfs vijandigheid. De enige mogelijkheid om opgenomen te worden in een gemeenschap is om er onderdeel van te worden, en dus doet hij zich voor als bekeerling. Dat levert een sensationeel boek op, maar ja, kun je moedwillig het vertrouwen van mensen schaden voor een boek?

Natuurlijk is het leuk en spannend om te lezen wat er nu echt gepredikt wordt, hoe verschillende stromingen met elkaar botsen en hoe Zeegers langzaam het vertrouwen begint te winnen van strenggelovige moslims. Veel zaken die de revue passeren, zaken als Duivelsuitdrijvingen en rituele geselingen, doen het altijd goed voor de sensatie. Ze worden dan ook met humor beschreven.  

Maar daar blijft het niet bij. Zeegers laat ook zien hoe zijn amper Nederlandssprekende buurman vermalen dreigt te worden in de bureaucratische molen, hoe politiegeweld het wantrouwen in de overheid alleen maar opstookt en hoe jongeren, door de algemene uitzichtloosheid, in de armen worden gedreven van ronselaars die ze laten strijden voor Islamitische Staat in Syrië. Wat Zeegers wat mij betreft uitstekend aan de kaak stelt: het onvermogen van de politiek en politie om met de wijk om te gaan.

Overigens bevat het boek een prima uiteenzetting over de verschillende stromingen binnen de Islam. Van soennieten tot alevieten en alles er tussenin. Kortom, de ene moslim is de andere nog niet. Heel verhelderend.



België Door De Ogen Van Suske En Wiske – L. Noteris

Niets is fijner dan boeken te lenen van de bibliotheek of om voor een prikkie met een stapel boeken een kringloopwinkel uit te wandelen. Maar soms komt er een boek voorbij die je jezelf cadeau moet doen. Dit is zo’n boek.

Verschillende auteurs laten hun licht schijnen op de meest bekende stripreeks van Vlaanderen: Suske en Wiske. Vanaf 1945 tot 2022 verscheen er elke dag een stripstrook in De Standaard. Een traditie van 77 jaar. In die tijd is België flink veranderd. Of zoals het zo mooi op de achterflap staat: ‘wie bladert door de Suske en Wiske-albums krijgt tussen de plaatjes door een ingekookte geschiedenis van het naoorlogse België te zien’.

Wat dacht je bijvoorbeeld van de Koningskwestie, die België dreigde te verscheuren en waar Vandersteen het album ‘De Stalen Bloempot’ op heeft gebaseerd? Of op de veranderende manier waarop de Belgen naar Afrika kijken? Welke sporen van het koloniale verleden in Kongo draagt het land nog steeds met zich mee? En is tante Sidonia nu een brave keurige huisvrouw of was ze als alleenstaand hoofd van het gezin haar tijd ver vooruit? En hoe heeft het Nederlands in de albums bijgedragen aan de bewustwording van de Vlaamse taal?

Mijn favoriete essay in dit boek gaat over het album De Toornige Tjiftjaf. In België was het lange tijd gewoon om vogels te vangen, voor in de volière of in de braadpan. Dat liep zo uit de hand dat er op een zeker moment vogelsoorten dreigde uit te sterven. Vandersteen tekende begin jaren 70 dit album, waarmee hij kritiek uitte op de wetteloosheid waarmee de vogeltjes uit de lucht geknald werden. Het is een echt anti-jaag album, met lekker veel Vandersteenmoralise, waar hij trouwens woedende reacties van vogeljagers op kreeg. Toch werd het vogelschieten verboden. Hoe een stripboek kan bijdragen aan natuurbescherming. Prachtig toch?

Meer over dit boek en Suske en Wiske: hier! 



De Laatste Zeppelin – Filip Bastien

Dit verhaal gaat over een jongen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de bioscoop van zijn ouders draaiende houdt. Achter in een zaal bewaart hij een zeppelin die van zijn grootvader is geweest. Als nevenactiviteit doet hij zo nu en dan iets voor het plaatselijk verzet. Als op een dag een Duitse officier dood wordt aangetroffen lijken alle pijlen naar hem te wijzen. Commandant Blutwurst (de naam geeft de sfeer van het verhaal aan), blijft hem op de hielen zitten totdat er geen andere mogelijkheid meer is dan te ontsnappen.

Het is een koddig verhaal in de trant van ‘Allo- ‘Allo! en laat zich uitstekend lezen op momenten als vakantie. Enig boekje.

Kaas – Willem Elschot

Alweer een Vlaamse schrijver! De tekst op de achterflap sprak me wel aan en daarom besloot ik het mee te nemen.

Kaas gaat over een vijftigjarige man die plotseling in een groepje welgestelden verzeild raakt. Als hij de mogelijkheid krijgt om kaas uit Holland te importeren en zijn eigen kaasimperium op te zetten, grijpt hij die met beide handen aan. Zijn leven als kantoorklerk op een scheepswerf mist uitdaging, en dit zou een mooie kans zijn hogerop te raken. Beter gezegd: eindelijk iets voor te stellen.

Zoals verwacht liep alles anders. Dat is vanaf meet af aan duidelijk.

Het is de schrijfstijl die me in dit boek aanspreekt. Halverwege het boek leest de hoofdpersoon een notitie waarop een datum en jaartal staat. 1933.
1933! Pas toen kwam ik erachter dat het boek al in 1933 was uitgebracht! Het leest alsof het gisteren geschreven is. Geen woord te veel, geen gebaar te dik, geen opmerking overbodig.

Als je eens een leuk boekje wilt lezen over een treurig leven, maar wel een heel mooi opgeschreven treurig leven, is dit boek een aanrader.



Reeds bezig:

De Vondeling van Veenhuizen van Patricia Snel ligt nog steeds op een stapeltje te wachten om uitgelezen te worden. 

Gesneuveld: 

Het boek Leven met de Dood van begrafenisondernemer Iede Hoorn was interessant om te lezen en laat je doen aanzetten om na te denken over de dood. Niet per se een gezellig onderwerp, maar blijkbaar kan de manier waarop je afscheid neemt wel gezellig zijn, zo leerde ik. Ergens in het boek schrijft Hoorn dat hij opgemerkt werd door de post die hij op Instagram schreef, daaruit is dit boek voortgekomen. Ik merkte dat ik niet in de stemming was voor korte stukjes en heb het boekje weer teruggebracht naar de bieb. Wie weet neem ik hem wel weer een keertje mee. 

En dat waren de titels voor het derde kwartaal! 

Toedeloe en lekker lezen!

Lees hier de vorige rapportages:

1e kwartaal  

2e kwartaal 

Oh ja, tussendoor herlees ik nog In Europa van Geert Mak. Tijd om daar weer een nieuw hoofdstuk van te plaatsen. 

#112 Terug Europa In 

#114 In Europa: januari 



Reacties

Populaire posts van deze blog

#112 terug Europa in

In Europa – proloog Als ik de vraag zou krijgen welk boek hét beste geschiedenisboek ooit is, zou ik meteen naar de boekenkast lopen om er een dikke pil uit te pakken. Er bestaan zoveel mooie, goede en interessante geschiedenisboeken (en stripboeken), maar ééntje steekt daar toch wel echt met kop en schouders bovenuit. En het is dit jaar 20 jaar geleden dat het boek uitgebracht werd. Het beste geschiedenisboek ooit blijft, in mijn optiek, In Europa van Geert Mak. Europese Steinbeck Geert Mak is geen historicus, zoals hij dat zelf vaak op bescheiden toon benadrukt. Hij is een journalist. Maar dat juist die twee dingen, journalistiek en geschiedkunde, bijzonder goed samengaan, heeft Mak met zijn In Europa bewezen. Er is geen ander boek als dit boek. Het zijn twee reizen die Mak hier maakt: eentje door het Europa van 1999 en eentje door die hele akelige, spannende, bewonderingswaardige en dynamische twintigste eeuw. Hij liet zich er voor inspireren door John Steinbeck, een Amerika

#53 Hompelvoet

In een van de eerste blogpost dit jaar schreef ik dat ik terug zou komen op wat ik vond van het boek De verworvenheden – of hoe je iemand wordt die ernaar verlangt op het eiland Hompelvoet te zijn. Het boek had ik voor mijn verjaardag gekregen en ik zag er naar uit om het te lezen, want ik had het ergens voorbij zien komen in een boekenrubriek en het had me nieuwsgierig gemaakt. En ondanks het mooie Engelse spreekwoord wat ik hier in het Nederlands zal tikken (want staak de verengelsing!), namelijk dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen, trok dat kartonnen opdienblaadje me ontzettend aan. Ik had wat tijd nodig om over het boek na te denken. Dat doen weinig boeken. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben wat ik ervan vind. Maar ja, is ergens iets van vinden per se noodzakelijk? Wanneer heb je pas echt iets over iets te zeggen? Dat vraag ik me steeds meer af na het lezen van het boek. Tijdens het lezen van het boek raakte ik wat geërgerd

#117 kwartaalrapportage II

Zitten we zomaar alweer op de helft, wat gaat het toch allemaal akelig vlug he. Het tweede kwartaal zit er op, dus is het weer tijd voor een kwartaalrapportage. Hieronder de boeken die ik afgelopen maanden gelezen heb. Misschien zit er een leuk boek voor je tussen, misschien ook niet. Kijk maar. Het Dolhuis – Boudewijn Buch Ach, die malle Buch met zijn verzamelwoede en eilandenfascinatie. Boudewijn Buch was overal in geïnteresseerd en kon daar smakelijk over vertellen. Soms iets té smakelijk, want na zijn overlijden kwam naar boven dat hij zijn bijzondere levensverhaal vakkundig aan elkaar had gefantaseerd. Zo blijkt de kleine blonde dood , het kind van een bevriend stel die hij laat overlijden in één van zijn bestverkochte romans, gewoon nog rond te wandelen op onze aardkloot. Al die diploma’s en deftige titeltjes heeft hij zichzelf op de borst gespeld en dat botje van een uitgestorven Dodo was eigenlijk afkomstig van een doodgewone kip. Enfin, als je er maar mooi over vertellen k